ANGERMANDIE

"Om det finns någon natur i himlen,
så är den ångermanländsk."
Ludvig Nordström

ÅDALINGAR BERÄTTAR  ANNO 2004. 11 Juni

Så här var det. Klicka och läs.

Skillingtryck Vad är ett skillingtryck? Här får du svaret

Gålådramat En tragisk berättelse från Ådalen

Trettondagsstjärnan En tradition som helt försvunnit

Huset i Huset Västerlunds konditori vid Sandöbron

Lagledar´n "Nikke" Sjödins härliga humor

Marschen över älven Ett 1:a Majtåg utöver det vanliga

Hungermarschen 1917 Dagar då Sverige stod på randen av en revolution

Häxprocesserna i Torsåker 1675 inträffade en grym häxprocess i Torsåker pastorat, Ångermanland.

Erk Daniel Ett levnadsöde. Eremiten i Nora socken i Ångermanland.

Matchavbrott Bandymatchen. Ett minne från 20-och 30-talet.

Hur mycke är klocka En berättelse från en annan epok.

Hemspråk´ e  En dialekt man inte glömmer

Lungsoten Lungtuberkulos: Den stora folksjukdomen under1800-talet.

Pråmbygge  Att bygga en sågverkspråm

Fattighjonskorgen  Gamla föremål från 1800-talet.

Fattigvårdstadga  Gamla Ordningsregler för byns fattigvård.

Kolmilorna Minnen frän Kolarnas tid.

Från vaggan till graven  Fyra berättelser från det gamla Ådalen.

Norrstigen Vandring på historisk mark.

ANNO 1963  Birger Norman minns sitt Svanö

Grönstedt i Ådalen Ina Boman berättar

Gamla saker  Saker och ting från förr i världen

Ådalen från ett annat perspektiv  Från backstugusittare till återvänd storstadsbo

Allmogekonst  Bondemästarna på 1700- och 1800-talen

Skogsarbete och Flottning  Från Skogsarbete till Flottarromantik

Lin och Linhantering  Linet spelade en stor roll i det gamla bondesamhället

Stranna  Människor och hus på Lugnviksstrand

Erling Grönstedt  Dragspelets Gentleman från Lugnviksstrand

Kalle Grönstedt  Berättelsen om en dragspelskung och hans musik

Nordparken - Nordvallen  Dans och friidrott i Mjällom på 1950- och 1960-talet

Bostadsskick  Så här bodde allmogen i Ångermanland under 16- 17- och 1800-talet

Bröllopsseder Gamla seder från förr, med bröllop i dagarna tre

Rederierna vid Sandö  Bengt Westin berättar om gamla båtar i Ådalen

 

Index Ådalen

 

 

 

 

SKILLINGTRYCK

						

En typ av trycksak i ett enkelt utförande, innehållande en eller flera vistexter som på omslaget ofta karaktäriserades som "förträffligt vackra" eller "utomordentligt roliga" och som var eller blev mycket populära, spreds under ett par århundraden i stora upplagor över vårt land. Då de under en tid betingade priset 1 skilling, kallades de "skillingtryck". "Skillingtryck" har senare, ovarsamt, även fått stå för andra visor från förr eller till och med för visor som i stil avsetts likna speciella förlagor. Många visor publiceras idag i visböcker och kallas skillingtryck trots att de aldrig utkommit i sådant tryck.   Visorna kunde vara berättande, nyhetsförmedlande, de kunde vara andliga eller kärleskslyriska. Även redan populära visdiktares, t.ex. Bellman, texter spreds i skillingtryck. Många visor publicerades anonymt medan man i regel angav tryckort och utgivningsår. Det kunde dock finnas intresse av att utelämna även dessa uppgifter. Tryckorten utelämnades ibland om visorna var såpass burleska att man kunde vänta åtal medan utgivningsåret ofta ersattes med "Tryck i år" för att ge trycket förlängd aktualitet.   I skillingtrycken gavs tillgång endast till texten medan en anvisning till en redan känd melodi ofta hörde till. De publicerade texterna sjöngs ofta till ett flertal kända melodier, medan någon, t.ex. "Hjalmar och Hulda", lär ha hållit sig till en melodi redan från början.   Versraderna och t o m stroferna kan variera i längd vilket kan tyda på att man sjöng dessa melodier relativt fritt.

TOP OF PAGE

 

 

TRETTONDAGSSTJÄRNAN

"GÅ MED STJÄRNA"

						
 

Vi var ett gäng som beslutat gå med trettondagsstjärna. Vi tränade in några julsånger och Sven, som var älst, skulle spela munspel. Vi byggde en låda av trä. Sedan skar vi ut en stjärna och några kometer i en kartong och spikade fast den på lådans framsida. Inuti lådan ställde vi sedan ett stearinljus. Så målade vi våra ansikten, klädde oss i vita skjortopr och satte stora pappersstrutar på våra huvuden. Nu skulle vi tjäna pengar.   Vi gick först in i gårdarna som låg uppe i byn. När vi sjungit och spelat våra sånger, avslutade vi med »kära goda vänner, ge Judas en slant«. Den som var Judas gick fram med penningpungen och fick en slant. Så avslutade vi med »haven tack haven tack för den hederliga skänk«.   Efter att ha varit inne i några gårdar räknade vi pengarna. Det var inte mycket. -Vi går till postfröken, sa Sven. Hon är rik hon. När vi sjungit för henne, for hon iväg in i kammaren. Skulle hämta pengar förstås. Hon kom tillbaka med en pepparkaksskål och bjöd oss. Några pengar fick vi däremot inte. Vi gick utan att sjunga tacksången. Ute i farstun satt postfrökens katt och slickade sig. Sven lyfte upp katten. -Ge mej snöre som legg däri fönstre, sa han och en av oss räckte honom det. Han band det kring katten, bakom frambenen och sedan hängde han upp den i taklampan. -Dä ska hon ha, snålkärringa, sa Sven och så gick vi vidare.   När vi avverkat byn, bestämde vi oss för att gå ner till Västbruket, som ligger mellan byn och sågverket. Det var mörkt och ruggigt och det fanns inga gårdar efter vägen dit. Då vi var nästan framme, tände vi ljuset och snart var vi inne i första lägenheten. Vi radade upp oss och började, men Sven fick inte ett ljud ur munspelet. Han blåste så att han blev illröd i synen men inte ett ljud hördes. Stämmorna hade frusit i den starka kylan.   När vi kom ut därifrån sprang vi nästan ihop med ett annat gäng. Dom var från Bruket och påstod att vi var inne på deras område. Troligen var det vårt missöde nyss som tände det hela. Inom en minut var vi i vilt slagsmål med det andra gänget. Stjärnorna slogs sönder och några av pojkarna blödde näsblod. Pappstrutarna knycklades ihop och skjortorna revs sönder. Till slut kom det ut en karl som hört oljudet och skrek att vi skulle palla oss därifrån i rödaste momangen. Då blev det slut på slagsmålet och vi vandrade hem.   I skenet av brolampan vid affären delade vi pengarna. Det blev åttiotre öre på varje stjärngosse.

TOP OF PAGE

 

 

GÅLÅDRAMAT

						
 

En Kramforsbo berättar: Detta är skillingtrycket om torparen Sjölund uti Gålån.   Språket är delvis på byggdemål.  

GÅLÅDRAMAT

						
 

Det hände uti Bjärtrå år 1905 / en mycket sorglig händelse uti ett torparhem. / Där bodde uti Gålån en hustru,barn och far / och till sin gäst han hade en bror som sjuklig var.   Och mannens namn var Sjölund,en mycket hygglig karl, / Så sades det ju allmänt att denna mannen var. / Men att man sig misstagit,det fick man nu dock se, / då han begick en gärning som var så hemsk,o ve.   Det var en härlig afton,då hustrun ute var / och Sjölunds barn och broder de inne somnat har. / Då tager han en yxa och dessa dråpslag ger, / så går han ut till hustrun och henne hugger ner.   Sen dödar han sin boskap och tager så sitt liv. / Till denna hemska gärning ej någon vet motiv. / Han länge hade grubblat,varöver ingen vet. / Det är och blir för alla en svårlöst hemlighet.   I trenne dagar efter på platsen låg de kvar, / då det till platsen kommer händelsevis en karl. / Han finner dörrar slutna,då han inträda vill. / Då börjar han att ana,att det ej rätt stod till.   Han går till ladugården,vad tror ni där han ser. / Han finner mannens hustru, som sönderslagen är. / Hon ligger där på golvet av blodet färgad röd / och även kreaturen han finner alla död.   Då springer han från stället att folket kalla på, / men ingen vågar ännu till boningshuset gå. / De sänder bud till länsman och han anländer snart, / de träder in i stugan och detta sker med fart.   Den syn de nu fick skåda ej lätt beskrivas kan, / där ligger enda barnet också en åldrig man / med sönderslaget huvud och inhöljt i sitt blod, / som uti hela rummet har flutit som en flod.   De Sjölund sedan finner på gården i en brunn, / han skurit av sig halsen och så i samma stund / han fallit ned i källan och där han kämpat ut, / sen han på dessa mänskor har gjort ett sorgligt slurt.   Det sades uti nejden sen gärningen var gjord, / att mannen hade före begått två hemska mord. / Länsmannen där på platsen,om dem han haft förhör, / men ej bevis han funnit som saken säker gör.   Hur det än sig förhåller med denna mörka punkt, / nog var det ändå något som gjorde livet tungt. / Och därför goda vänner jag er förmana vill, / var ärlig mot er nästa,det råder jag er till.   Då slipper ni att plågas av svåra samvetskval. / Då kan ni sorgfritt leva i denna jämerdal. / Var sann och redbar,ärlig,förlåt,fördrag och lid. / Då kan ni sorgfritt leva,då kan ni dö i frid.     Här en liten dialog:   - Visan handlar om torparen Sjölund. Han var känd som en redig karl,men han hade ett fel,han drog.   - Drog,hur då?   - Ja,han stal saker.Men han va sån att ingen kunde misstro han.Han hade gott rykte,som vi säj.Men han hade en bror,som va sjuklig å han visste ju om va en Sjölund gick för.Gosse,de va mycke elände,han hade mörda också.Nu kom det sig att brodern fick för sig att han skulle gå häden å ville ha hem prästen för att bikta dig.Å de är klart att en Sjölund blev rädd att brodern skulle avslöja alltihop.Därför tog han kål pån,ja på hela familjen.   - Hur upptäcktes det här då?   - Ja,du vet där uppe i Gålån var de ju inte så värst mycke folk som bodde, så en granne började undra,när han inte såg nå liv på torpet.Han gick ju dit och på det viset kom det ju i dagen.De här mordet,eller förresten de va två mord, hade ju den här Sjölund begått tillsammans med bror sin,men det gick aldrig att bevisa.Åsså allt tjuvgods som han dragit hem.Det skulle ju komma fram,om brodern hunnit bikta sej,jo jo mänsan.Gården,torpet deras blev öde och föll ihop.Nu är det sommarstugor på åkrarna och efter älvstranden.Under bron, ja du vet,storbron norr om Sandöbron går ju över skogen där,och där är ju en stugby och campingplats. Gosse,tänk om turisten kände till en Sjölund och Gålådramat,då skulle dom nog int våga stann där.   Den sista resan från Gålån till kyrkogården i Bjärtrå Det har berättas många tårdrypande historier om händelserna i Gålån år 1905. Med stor inlevelse berättade folk från orten: Fredrik Höglund och Otto Norman i Gålsjö, Calle Wedin på "Cuba" m fl hur likfärden förbereddes, startade och slutfördes. Så här berättades det: "Januari månad år 1905 var kall och snörik. Likkistor införskaffades och placerades i köket, där mordoffren var utplacerade på köksgolvet tillsammans med mördaren Hinki. Det var en fruktansvärd syn! Fruset blod och likdelar på golv, tak och väggar. Den värsta anblicken utgjorde mördaren själv! Med hopdragna ben, avskuren hals, öppen mun och vidöppna ögon låg han där stelfrusen. Fredrik Höglund i Gålsjö var en person, som aldrig var rädd för något, men vad han såg på mordplatsen blev för mycket för honom. Minnesbilderna förföljde honom under många år. Han ångrade djupt, att han hade gjort sällskap med sin far till mordplatsen. För att kunna få Hinki i kistan var länsmannen och hans medarbetare tvungna att tillgripa kirurgiska ingrepp. Kistorna placerades på fyra slädar och likfärden kunde ta sin början. Redan vid starten vägrade "Hinkis häst" att gå. Han frustade och det skummade kring hela hans mule. Efter många försök lyckades kusken till sist få den darrande och genomsvettiga hästen att gå. Likfärden gick över Lugnviksfjärdens tjocka is mot det slutliga målet i Bjärtrå. Mycket folk kom för att titta på liktåget. Väl framme vid Justerbacken började det hända märkliga saker. "Hinkis häst" började bli orolig på nytt och helt plötsligt tvärstannade han. Kistan med Hinki åkte med en väldig fart framåt mot kuskbocken. Av den kraftiga smällen gick kistlocket upp och Hinki hamnade på kusken, som blev helt vettskrämd. Alla omkringvarande var helt övertygade om att själva djävulen hade ett finger med i dramat. Det berättades senare om, att kusken förlorade sitt förstånd efter denna fruktansvärda händelse i Justerbacken. Efter all turbulens kunde färden till sist fortsätta till kyrkogården. Alla mordoffren från Gålån begravdes på kyrkogården i Bjärtrå, men inte Hinki. Enligt gammal kyrklig tradition fick inte mördare och självspillningar (självmördare) begravas i vigd jord. De begravdes på en undanskymd plats utanför kyrkogårdsmure."  

TOP OF PAGE

 

 

 

HUSET I HUSET

WÄSTERLUNDS KONDITORI

						
 

När man kommer Riksväg 332 (Gamla E4:an) fram mot Sandöbrons södra fäste, ligger till vänster en bekant byggnad,Wästerlunds konditori som tillkom 1944, alltså året efter Sandöbrons invigning. Den byggnaden har sin egen historia.   Innehavaren hette Sven-Erik Wästerlund, var ådalsgrabb och född på Lunde. Till vänster om brofästet alldeles intill bron i Lunde låg ett gammalt rödmålat hus. Sven-Erik Wästerlund hade länge funderat på att köpa eller bygga ett hus i närheten av den nu färdigbyggda bron. Men inget hus fick byggas där. Då kom Sven-Erikpå en genial idé, för att komma först men ett konditori intill bron. Han köpte det gamla rödmålade huset, där en gång en pappershandel varit inrymd.   När det stod klart att han inte skulle få riva eller bygga nytt hus där det gamla stod, så byggde han helt enkelt ett nytt hus inne i det gamla! Han rev ut alla mellanväggar och golv i det gamla huset. När huset var urblåst och bara ytterväggar med tak och fönster var kvar, så började den unika byggnationen inne i huset, på så sätt blev det nya huset mindre än det gamla. Folk som åkte eller gick förbi kunde inte ana vad som pågick därinne. När allt var klart, så rev man under den historiska natten det gamla utanpåliggande huset. När Lundebor vaknade den morgonen så trodde dom inte sina ögon. Där stod helt plötsligt ett alldeles nybyggt modernt hus.   Det skulle naturligtvis inte lyckas för Sven-Erik att få behålla det nya huset trots den djärva kuppen. Folk, tidningar och myndigheter reagerade snabbt och Wästerlunds upprepade ansökningar om bygglov avslogs lika fort som dom kom in. Efter en massa turer och "oturer" fick Sven-Erik tips om att gå till Kunglig Majestät.   Det blev nya inlagor, ny väntan och vånda innan äntligen, ett halvår senare. det glädjande beskedet att man fick ha kvar sitt hus. Neonskyltenpå taket är kanske Sveriges bästa infångare. En bagare står på en stiliserad bro och skvimpar kaffe i en kopp. Skylten är nästan fyra meter hög och syns lång väg. Den kostade hela 52 000 kronor att tillverka 1952 men har kanske trots allt varit en god investering.   På femtiotalet jobbade ett femtiotal ungdomar på fiket, alla iförda nypressade, vita kläder. På sextiotalet minskade personalen och kjollängden på servitriserna. När sjuttiotalet tog sin början hade personalen (och kostymerna) minimerats.   1961 kläddes väggarna om med prinsesstårtgrön galon och ett nytt innertak av koppar gav stället en lite mondänare atsmofär. Längst in på fondväggen sitter den lokale konstnären Johan"Kapten Bölja"Sjögrens oljemålning av bron i klassisk Hötorgsstil.   Många gäster som kommer in minns när dom var här med sina föräldrar förr och fick se gubben på taket.   Faktum är att Wästerlunds är vackrast framåt kvällen när neonskylten är tänt. Idag stretar Sanna Wästerlund på ensam,men har öppet en tid på dagen. Enda attraktionerna i närheten är monumentet över Ådalskravallerna, den gamla bron och mindre veteranbilsmuseum tvärs över vägen.   Norrlandstrafiken tar numera en annan väg sen den nya Höga Kusten bron blivit färdig.

 

TOP OF PAGE

 

 

 

 

 

LAGLEDAR´N

 

						
						

      FÖRORD.

						
   I sitt förord till boken Odôgdern skriver
   Nils Erik "Nikke" Sjödin.
   Det svåraste med den här boken har varit titeln.
   
   Meningen var att den skulle handla om 
   fritidssysselsättningar, tidsfördriv och liknande. 
   Men jag har inte kunnat komma på vad vi använde för 
   uttryck för detta.
   
   Att det ska vara så svårt...
   
   Egentligen kanske det inte är så märkvärdigt. 
   Det är väl helt enkelt så att sådana ord inte behövdes.
   Det fanns ingen fritid att sysselsätta, ingen tid 
   att fördriva. Livet bestod av arbete - därmed jämt.
   
   Vad därutöver var kallades odôgdern - ett ord lätt 
   att genomskåda.
   Dygden var arbetet - dess motsats, som tog bort 
   värdefull arbetstid var o-dygden - odôgdern. 
   Från kortspel till konfirmation.
   
   För att inte tala om fotbollen.
 

  En av mina favoriter: "Lagledar´n" från boken Odôgdern av Nils Eric "Nikke" Sjödin. CEWE-Förlaget, Bjästa.    

LAGLEDAR´N.

 
						
						
 Lagledar va du
 bar väskern å läst´n
 å remnåla häri keps´n.
 
 Om vi låg ônner
 vä 5-0 i halvtid sa du:
 »Dä gå fint,pojka.
 Vi ta dom«
 
 Sen förlore vi
 vä 9-0
 å kaste lerbôxern
 å benskydda på däg
 å lova ti härms´n:
 »Aldri mer nan fotboll.«
 
 Men du tänne pipa å sa:
 »Näste söndag ha vi Tåsjöa.
 Dom ta vi.«
 
 Ende kritiken du hade
 va då vi sköt för löst:
 «Si hôr han skjut!
 Timotejen viks int!«
 
 Men om dä va hårlskôtta
 va´nt du sä noga
 vart boll´n for:
 
 »Jävla bra skôtt!
 Hadd ä dänne gått in
 hadd ä vorte mål!«
 
 
						
 Lite retfull
 kônne du vära,
 å en gang skrek du
 sä dä hörles
 över hålv e Helgum:
 
 »Lägg straffen du,
 Nils Eric,
 som ha tege student´n!«
 
 Fali sne´n straff vart e.
 Inge mål,
 inge stabbskôtt ens.
 Dä vart inkast,
 å inge mer straffläggning
 för min del.
 
 Men bra mycke poänga
 skräpa vi ihop
 tack vare taktiken
 du lärd oss
 då dä stog 0-0:
 »Spärk en
 åt hälvet!«
 
 Hur feck du na pengar
 å räck tell?
 Int´ fanns nan Bingo
 å int´ feck vi na tå kommun.
 
 Lik förbannat
 åkt vi buss
 bå åt Graninge
 å åt Norråker.
 
 Ibland feck bussförarn
 spela vänsterytter.
 
 Han va int´ sämst.
 
 
						
						 
     

      ORDFÖRKLARINGAR.

						
 Lagledar´n:  
 
 låg ônner = låg under
 lerbôxern = de leriga byxorna
 ti härms´n = i harmen
 hårlskôtta = hårda skott
 vorte = blivit
 kônne = kunde
 tege = tagit
 stabbskôtt = stolpskott
 skräpa = skrapade
 spärk en = sparka den(dvs bollen)
 

TOP OF PAGE

 

 

 


MARSCHEN ÖVER ÄLVEN

Tåget över Ångermanälven.

						
 

Under trettiotalets första år fanns inte broarna vid Hammar och Sandö. Alltså Hammarsbron och Sandöbron. Då åkte folk med färja under sommaren och på vintern fanns upplogade vägar över Ångermanälvens is.   Den här vintern var segare än vanligt, för i regel rev isen iväg i god tid före första maj. Nu åkte man med häst och släde över älven ända in i maj månad. Den första maj skulle folket på norra sidan älven som vanligt demonstrera. Ingen färja kunde gå i isen. Man måste gå till fots ända till Kramfors. Demonstranterna samlades vid gotemplarlokalen. Med hornmusiken i spetsen anträddes den långa marschen. Allt eftersom tåget skred fram anslöt sig många av arbetarna som bodde efter marschvägen. Olika falla ödets lotter. Gubben Strindlund, som så gärna ville vara med och demostrera för en bättre tillvaro, var totalt utan vinterskor. Min farfar, en alltid givmild människa, erbjöd honom ett par skor, som han skickat efter från Åhlen & Holm. Dom var till större delen tillverkad av plåt. Ingen tänkte på att det skulle ha någon särskild betydelse. Strindlund var med vid starten. Då tåget marscherade förbi skolan och länsmansbostaden dånade Internationalen från mässinginstrumenten och armarna på trumslagaren "Hibba" gick fortare än takten på musiken. Kanske frös han om händerna. Marschen gick bra ända fram till Kinmärgsbacken strax innan älven. Då halkade Strindlund. Han började glida på plåtskorna. Farten ökade mer och mer och till slut tappade han balansen och föll baklänges. Som en torped plöjde han genom hela orkestern och var först nere vid älven.   Sedan orkestermedlemmarna kommit på benen, hittat sina instrument och formerat sig fortsatte marschen. Strindlund kämpade allt mer ansträngt. Mitt ute på älven blev det tvärstopp. Han frös så att fötterna var fullständigt bortdomnade i plåtskorna, och han kunde inte ta ett steg till. Hela tåget stannade. Vad skulle man göra. Om ändå någon haft en sparkstötting, men icke. En sådan här dag skulle man marschera, inte åka sparkstötting. Ett var då säkert. Inte kunde man överge en lidande partikamrat. Efter en stunds resonemang var man överens om lösningen.   Ett par fanstänger bands ihop med slipsar och fansnoddar och på så sätt hade man snart tillverkat en andvändbar bår. Strindlund skulle bäras till närmaste stuga på Kramforssidan för att där invänta första bästa hästskjuts tillbaka till hemmet. När tåget gick ilands tyckte man sig se en bild av Karl XII:s likfärd, och synen gjorde ett ännu underligare intryck när orkestern då spelade ett något malplacerat potpurri av Ernst Rolf, där man kunde uppfatta melodin, »det blir bättre och bättre dag för dag«.

TOP OF PAGE

 

 

 


HUNGERMARSCHEN 1917

 

Revolution i Sverige?

						
 

Våren 1917 var en dramatisk tid av Sveriges historia. Det gamla samhället, styrt av kungar, hovfolk, militärer och ämbetsmän var skakat i sina grundvalar. Rapporterna från Ryssland om februarirevolutionen där hade skapat en revolutionär jäsning också i Sverige. Genom kriget, avspärrningen och högerregeringens misslyckade livsmedelspolitik svalt stora delar av arbetarbefolkningen. Maten var enormt dyr. På våren 1917 minskade brödransonerna och potatisen försvann ur den öppna marknaden. De rika hade dock inga svårigheter att skaffa mat på svarta börsen. Nu bröt hungerdemonstrationer ut på flera ställen i landet. Det socialdemokratiska partiet undert ledning av Hjalmar Branting hade satsat nästan allt på att försöka driva igenom allmän och lika rösträtt. Men man hade mött ett hårdnackat motstånd från de borgerliga. Missnöjet hade växt också i det egna partiet. Denna vår splittrades socialdemokraterna i två partier. Det nya, socialdemokratiska vänsterpartiet, skulle så småningom bli det kommunistiska partiet. Splittringen gjorde att partiledningen inte hade någon större kontroll över de spontana arbetaroroligheter som nu bröt fram. Yngre socialdemokrater, som Per Albin Hansson och Gustav Möller, lekte med tanken på generalstrejk och revolution. I detta läge utbröt hungerdemonstrationer också i Ådalen, av de förskräckta borgarna ansett som landets oroshärd nummer ett. Under några tumultartade dagar i slutet av april 1917 upphörde arbetet vid de flesta fabriker i Kramfors. Stora, genomfrusna människoskaror irrade runt på landsbygden på jakt efter undangömd potatis och en rättvisare samhällsordning.  


 

Här är de viktigaste händelserna , dag för dag:

						
 

Lördag den 21 april: Tusen personer hungerdemonstrerar genom Härnösands gator.Fem handlares lager inspekteras.   Tisdag den 24 april: Oroligheterna börjar i själva industri-Ådalen efter middagsrasten.Arbetet läggs ned vid de största fabrikerna. Möte hålls på »Höga Nöjet« i Kramfors.Några bönders källare undersöks i jakten på potatis. En handlare i Lunde får också besök.   Onsdag den 25 april: Arbetet åter igång. På kvällen samlas en skara på tusen personer och kikar på en arrendators källare. 200 soldater demonstrerar i Sollefteå. Torsdag den 26 april: Tidigt på morgonen läggs arbetet ned vid samtliga fabriker utom Svanö. Massan provianterar i brödbutikerna i Kramfors.   Demonstrationståget marscherar till Nyland, där slutligen 5.000 människor är samlade. Politiska tal hålls från en balkong av Nya Norrlands medarbetare Albert Viksten och den kände syndikalisten Fritz Ståhl. Ståhl frågar massan om den är beredd att storma fängelset i Härnösand och befria livstidsfången, Amaltheamannen Anton Nilsson. Han får ett tveksamt svar.   Flottningsarbetarna kommer över isen och begär hjälp att slutföra en seg löneförhandling. Efter framgångsrika förhansdlingar lyfts den livrädde flottningschefen upp på endera en stolpe eller stenmur.   Större delen av demonstranterna gratisåker tåg hem från Nyland.   Fredagen den 27 april: Arbetet återupptas i fabrikerna i Kramfors, men läggs ned igen på förmiddagen. Mat kan köpas i affärerna utan kuponger.   Nästan lika många människor som förut, 5.000, är i rörelse, men spridda på fem mindre grupper, som genomsöker bl.a Skog, Ramvik, Bjärtrå och Torsåker efter bl.a potatis.   Landshövdingen C M Ström anländer på kvällen till Kramfors,försöker hålla ett tal men överröstas av massan. Beslutar vid midnatt att inkalla militär »handräckning«.   Lördagen de 28 april: Militär från Sollefteå anländer till Kramfors på förmiddagen och middagen och på kvällen kommer ett kompani från Umeå.   Arbetet ligger, enligt beslut, nere över första maj. På eftermiddagen manar Fritz Ståhl till revolt vid ett tal på »Höga Nöjet«. Samtidigt talar Nya Norrlands redaktör Ivar Vennerström i riksdagen och berättar att han inkallats av sina partivänner i Ådalen för att söka lugna massorna.   Sju handlaren i Härnösand besöks av hungerdemonstranter, som också antar en resolution om fritagning av Amaltheamannen Anton Nilsson.   Visitering av bönder och handlare sker också i Gudmundrå, men i mindre omfattning än förut.   Söndagen de 29 april: Vennerström kommer med nattåget, talar för lag och ordning från balkongen på »Höga Nöjet« inför 4.000 personer. Men Ståhl ger sig inte. I ett möte efter mötet håller han fast vid att planen att storma fängelset ska genomföras. Militär från Umeå anländer till Härnösand på förmiddagen. Fängelset befästs i hemlighet av militär trupp. Ett lamt försök görs i Kramfors att skilja manskapet från befälet.   Arbetare från Ulvvik, Lövvik och Rö visiterar källarna hos bönder.   Måndagen de 30 april: 800 personer genomför inventeringar hos bönder i Styrnäs, Säbrå och Nora. På kvällen sammanträder ledningen för Härnösands Arbetarråd med de ledande syndikalisterna och tvingar dem att ta tillbaka planen att storma fängelset.   Tisdagen den 1 maj: Förstamajdemonstrationerna genomförs utan några intermezzon eller våldshandlingar. Hungerrevolten i Ådalen är över.   Sommaren som kom blev kort, men brännande het. Nu fungerade livsmedelsförsörjningen något bättre en tid. Sedan började det regna mycket och länge, och 1917 års skörd slog totalt fel.   På hösten kom socialdemokraterna för första gången med i en svensk regering. Men vintern blev hård. Svälten var värre än förut. Spanska sjukan skördade många offer.Inbördeskrig bröt ut i Finland. Monarkin störtades i Tyskland.   Precis som under våren 1917 stod det och vägde några månader på hösten 1918 mellan inbördeskrig och en fredlig utveckling i Sverige.   Sedan infördes rösträtten och utvecklingen gick in i lugnare banor. Det blev ingen revolution.


Den långa marschen.

						
 

Hungermarschen från Kramfors till Nyland den 26 april var den händelse under dessa stormiga vårdagar, som gav störst eko. Det märkligaste med denna hungermarsch var måhända storleken. 5.000 personer har nämnts. Kanske var det flera. Det var också en ansenlig sträcka, som demonstrationståget marscherade. Tåget innehöll många kvinnor och äldre och nästan samtliga arbetare inom industri-Ådalen. Kvinnorna hade huvudansvaret för att det stod mat på bordet, och kvinnorna spelade därför en mycket aktiv roll under hungerdemonstrationerna i Ådalen. Men för de många människorna var det naturligtvis hungern som drev dem ut på landsvägarna. Agaton Lundin har i ett radioprogram beskrivit hur det kändes 1917: - Jag vet, att det hände ibland, att man var så hungrig, så att man visste inte... man hade lust att bita i det, som inte var mat. Det hade börjat i Kramfors redan vid 6-tiden på morgonen. Istället för att följa herrarnas fabriksvisslor och börja dagens arbete, samlades flera tusen människor - helt överraskande för myndigheterna - till en ny demonstration. Liksom förut var det djungeltelegrafen som fick ut arbetarna.   På något håll försökte fackföreningsstyrelserna hålla emot, men när de såg att huvuddelen av arbetarna, inte bara några enstaka hetsporrar, ville ut och demonstrera, var det bara att rätta sig efter detta och skicka bud efter fackföreningsfanan, om man hade någon. Den enda fabrik som uteblev var Svanö, som av någon anledning inte fått meddelandet i tid. Ett stort antal kvinnor hade denna gång anslutit sig. Brödbutikerna i Kramfors centrum besöktes av demonstranterna, som begärde att få köpa bröd utan kort. Rädda att något värre skulle inträffa, gick affärsinnehavarna mängden till mötes. Demonstranterna betalade ordentligt för sig, även om polisrapporterna berättar att expedieringen skedde »under en oerhörd brådska«. Varenda smula gick åt. Demonstranterna ställde upp i led, fyra och fyra. Arbetarna från Frånöfabriken lär ha haft ett plakat eller banderoll med texten »Bröd eller kulor«. I brödbutikerna hade demonstranterna - enligt polisens berättelser - sagt att de behövde matsäck, eftersom de planerade att gå till Nyland och vidare till Torsåker och Holms säteri. När demonstranterna satte sig i rörelse skedde det dock under ropen »Till Sollefteå! Till kamrat i vapenrocken!«.   Huvuddelaen av demonstranterna verkade dock från början inställda på att målet skulle vara Nyland. Till detta fanns åtminstone två skäl: ° I Nyland fanns - enligt de rykten som florerade - flera handlare som sysslat med matförsäljning i smyg till tyska båtar. ° I Torsåker fanns en mejeriförening och Holms säteri var en storproducent, alltså parter på jordbrukssidan att förhandla med. Sådana organisationer var sällsynta i Ådalen vid denna tid. Mycket av mjölk- och smörförsäljningen gjordes upp direkt med enskilda bönder. Vid Väja väntade alltså en grupp från fabriken med plakatet »Bröd eller frihet«. Andra arbetare hade med sig nykterhetslogen »Angantyrs« fana med texten »Nykterhet, upplysning och människovärde«. De anslöt sig till stora tåget. Hornorkestrarna i Bollsta och Väja hade inte kunnat ställa upp. I stället kom en orutinerad sextett ungdomar, »Kamraterna« från Bollsta. Nils Näsholm ingick i orkestern: Musiken, den skulle de ha först i tåget. Då kände man sig häv, vet du, när man var först. Det hade varit en av de kallaste vårarna på mannaminne. Isen på älven låg fortfarande. Bara någon dag innan hade det snöat ordentligt. Sedan dess hade snön smält undan en del. Men det var knappast mer än några grader varmt. Demonstrationståget var som en lång, ringlande orm som välde fram över blöta och slaskiga vägar. I Kramfors funderade timmerrullaren Georg Johansson så det knakade. Johansson var ordförande i fackföreningen vid Kramfors AB, och han var inte glad åt det som hänt. Sedan fabriken och sågverket tömts på folk, resonerade Johansson med E A Edlund, som tidigare varit fackbas vid fabriken och nu var ordförande i Kramfors övre arbetarkommun. De kom överens om att ringa Albert Viksten i Sollefteå. Den 29-årige Albert Viksten, som var redaktionssekreterare på Nya Norrland, fick väckas. Han hade jobbat sent kvällen innan för att få ihop tidningen. Viksten rusade iväg till halv elva-tåget från Sollefteå. När han kommer in i järnvägskupén fick han se ett bekant ansikte, Fritz Ståhls. Den 32-årige snickaren Ståhl hade varit en av de mest aktiva under det s k Sandöupploppen 1907 och hade ett grundmurat rykte om sig att vara revolutionär. Anledningen till att Ståhl satt på tåget till Härnösand var att han varit på en syndikalistisk agitationsturné i sydvästra Sverige. Han hade kommit med ett annat tåg från Stockholm till Sollefteå på morgonen och var nu, en smula restrött, på väg den sista biten hem till Härnösand. Ståhl kände till att det var oroligt i Ådalen några dagar, men när Viksten berättade för honom om den jättelika demonstration, som hotade att invadera Nyland, kom det som en överraskning för honom. När tåget en kvart senare anlände till Nyland och Viksten klev av, hade Ståhl beslutat sig för att göra detsamma. Viksten möttes på stationen av Fackföreningsmannen Johansson från Kramfors, som med hjälp av ett annat tåg hunnit före demonstranterna. Tillsammans gick de till ett kafé för att överlägga.  


Nyland

						
 

Det lilla samhället kokade av rykten, främst om väntade plundringar. Nere i samhället kunde man höra folk ropa: - Det kommer 10.000 människor, som ska överfalla oss. Det är revolution! Nere på hamnplanen hade nu flera hundra arbetare från Nylands och Mariebergs sågar, som hade lagt ned arbetet, samlats. Viksten och de lokala fackföreningsledarna beslöt efter upprörda överläggningar att gå det stora tåget till mötes. I varje fall Viksten närde förhoppningen att man på så sätt skulle kunna hejda invasionen av Nyland. Så marscherade man iväg i ordnade led, Johansson sida vid sida med Ståhl. Vid landsvägsskälet ovanför Nylandsberget mötte det lilla demonstrationståget det stora, som nu räknade drygt 5.000 personer. Demonstranterna sjöng » Internationalen« och ropade »leve Ryssland« och »leve revolutionen«. I täten fanns åtminstone en hornorkester och fackföreningsfanor. Demonstranterna hade nu gått i över tre timmar. Några möjligheter att hejda tåget fanns inte. Viksten berättar: - Vi försökte spärra vägen och få till stånd överläggningar, men vår lilla styrka sprängdes och vi kastades i dikena under skrän och revolutionsrop. Det stora tåget slukade alltså upp det lilla. Viksten fortsätter: - Man kunde lika väl ha försökt stoppa en lavin. Det var ett skred av människor, uthungrade och förbittrade... Mängden hurrade, ropade, sjöng. Nästan alla i täten hade sjungit sig hesa. Gamla gummor och gubbar stapplade fram i smörjan. De var färdiga att stupa av utmattning. Men ögonen lyste av en nästan fanatisk eld. I Nyland skulle alla problem klaras ut. Under vägen hade några bönder besökts. Sista anhalten var Nils Svensson i Nordanåker, ordförande i socknens livsmedelsnämnd. Han hade dukat upp på gården med mjölk och smörgås till demonstranterna, sannolikt på grund av dåligt samvete. Allt gick åt på en gång. Gustaf Åkesson och hans kamrat Johan Östbom gick demonstrationståget till mötes: - Vi hann fram till Svenssons, samtidigt som tågets tät kom upp till Svenssons gård. Tågets kö var då borta vid Ytterlännes kyrka! Det var blött och lerigt efter vägen, speciellt då vad beträffar nya Nylandsbacken. Det var ju vanligt detta på dåtidens vägar med dålig vinterväghållning. Den hästdragna snöplogen gick mest ovanpå och snödikningen var inte effektiv nog. Förstå då, att det var blött efter vägarna en dag i slutet av april. Deltagarna i tåget gick med fyra till fem i led och så nära varandra, att det inte fanns stor chans för någon att exempelvis stanna till och få tag på sin avtrampade galosch. När tåget passerat såg vägen upptorkat ut och en och annan galosch dröjde kvar på vägen. Strax före klockan två på eftermiddagen kom demonstranterna fram till Nyland. Befolkningen stod längs gatorna, på balkonger eller bakom gardinerna i fönstren. En kvinna svimmade på en balkong och bars in. Demonstrationståget ringlade sig ned till hamnplanen. Några föreslog att ledningen för demonstrationen utan vidare skulle lägga beslag på balkongen till handlare Westins butik vid hamnplanen och använda den som talartribun. Massan sjöng »Arbetets söner« och sedan var det Vikstens tur att tala från balkongen. Vad skulle han säga? Samma morgon som marschen till Nyland hade tidningen t ex innehållit en artikel med följande slutkläm: Varför ska frihet råda i Ryssland, men slaveri i Sverige? Varför ska underklassen ha makt i Ryssland, men vanmakt i Sverige? Varför? Nu stod den ansvarige utgivaren Albert Viksten öga mot öga med en del av sina läsare. Han valde att försiktigt dra ned förväntningarna. Det var, ansåg talaren, regeringens misslyckade livsmedelspolitik, som var orsaken till det berättigade missnöjet. Men det var också, menade Viksten i sitt tal, viktigt att inte alltför våldsamt rikta in attackerna på jordbrukarna. Om några felat, ska man inte därför döma ut hela bondeklassen. Viksten sa också att kraven bör ställas på arbetsgivarna att de höjde lönerna, när vinsterna bara rakat i höjden. Slutligen manade talaren till lugn och besinning och inga överilade handlingar. Under det att Viksten talat hade Fritz Ståhl trängt upp på balkongen. Ståhl var en betydligt sämre talare än Viksten, men hans namn var i massans smak. Agaton Lundin har beskrivit skillnaden så här: - Viksten och de andra hade ju gått i folkhögskola, de var mer grammatikaliska. Ståhl var mer direkt. Nu gick Ståhl i replik med Viksten: - Det är talat länge nog nu. Nu måste vi handla. En arbetare som svälter har rätt att ta sin grannes bröd, sa han bl a. En av dem som lyssnade på Ståhl var Manne Larsson. Hans omdöme: - Han var bra å tala så där, men jag tyck, att han höll på för länge. Han var i extas som jag uppfattade de, å han trodde nog att samhälle va på fall å de bara skulle behövas några trumpetstötar, så föll Jerikos murar. Karl Lindqvist från Frånö läste upp den resolution, som antagits av demonstranterna i Kramfors två dagar tidigare. Ståhl dök nu upp igen, krävde att man skulle göra ett tillägg om att Amaltheamännen skulle friges. Amalthea var ett strejkbrytarfartyg, som 1908 sprängts i luften i Malmö av tre ungsocialister, som nu avtjänade långa fängelsestraff. En av dem, Anton Nilsson, satt i denna stund på länsfängelset i Härnösand. Det är oklart om mötet verkligen antog Ståhls tilläggsförslag, men han gav sig inte så lätt. Han fick ordet på nytt och nu blev det ett längre anförande. Ståhl hälsade från revolutionära kamrater han träffat i Stockholm. Han berättade att soldaterna vid förbanden i Stockholm var beredda att gå över på arbetarna, så som skett i Ryssland: - Nu riktas alla blickar österut. Och varför skulle inte revolutionen kunna genomföras här, på samma sätt som i Ryssland? Det svenska kungahuset är bara en lekboll i händerna på utländska intressen. Här bedrivs sängkammarpolitik och borggårdspolitik. Det är Sveriges drottning, inte regeringen, som styr. Nej, vräk undan kungatronen och arbetarna ska få mat. Sedan frågade Ståhl massan på hamnplanen om den var beredd att befria livstidsfången Anton Nilsson ur fängelset i Härnösand. Sannoligt var det en stundens ingivelse. Det hördes spridda ja-rop. Viksten avbröt nu Ståhl och uppmanade honom att besinna sig och tänka över innebörden av vad han sagt. Arbetarna vid skiljet i Sandslån hade sett människomassorna i Nyland, lagt ned arbetet och tågade över isen till Nyland. Deras ankomst vände åter uppmärksamheten från Ståhl. Flottningsarbetarna hade inte fått några dyrtidstillägg och led svårt. Viksten framställde Sandslånarbetarnas krav och massan på hamnplanen instämde i att en uppvakning borde göras. Viksten gick ned och ringde flottningschefen Nils V Sandström. Denne var »ytterst karsk« och nekade att ta emot demonstranterna. Jag förhandlar bara med mina egna arbetare, förkunnade han. Vi kommer ändå, förklarade Viksten. Mötet hade tagit en stunds paus, för att förhanlingarna med Torsåkers mejeriförening om mjölkpriset skulle komma igång. Massan besökte Nylands affärer, där man köpte bröd och socker utan ransoneringskort, men vanligen till full betalning. I G A Johanssons affär gick det dock hårt till. Visserligen säger den officiella versionen,som länstyrelsen rapporterade till Stockholm, att en glasruta i trängseln blev intrykt,men genast betald till fulla värdet och att några askar cigaretter försvann. Därutöver skulle inget förgripligt ha skett. Men Folke Eriksson från Nyland berätter om vad som hände i Johanssons affär: - Där tyckte jag dom inte gjorde riktigt, det var väl lite fult. Dom rev ner hyllern med toalettartiklar å diverse, förstår du, å de såg ut som åskan slagit ned, å dom hade ju reve åt sig påsar, som hade gått sönder. Och dom tog ju så mycke dom kunde då, vet du, stoppa ner i fickern. Sen promenera dom iväg då me stora packningar under armen och en del hade för mycket, så dom slängde ifrån sig utefter vägen. Jag plockade upp bland annat paket med knäckebröd och hårvatten och tvål, och det hörde väl inte till maten heller. Folke var bara tolv år och var aldrig själv inne i affären. »En annantordes ju inte gå in«. Men paketen som låg utefter vägen är en handgriplig detalj, som tyder på att Johanssons affär verkligen plundrades. Hur som helst, på kort tid fanns inte en brödbit att uppbringa i hela Nyland. Det var en uppsluppen, rå men hjärtlig stämning. Mitt i allvaret fanns något av en fest över det hela. På hotellet hade man kokat ärtsoppa och gräddat pannkakor åt demostranterna, så långt förråden räckte. Även om det påstods att det skulle bli revolution, så var det ju ändå torsdag. Föreståndaren på hotellet hade bara beröm att ge gästernas goda humör. Mjölkprisförhandlingarna med mejeriföreningen gjorde vissa framsteg. De tillkallade bönderna kunde visserligen inte med en gång gå med på arbetarnas krav på en sänkning av priset till 16 öre litern. Men de ställde i utsikt en sänkning och en ny förhandlingsdag bestämdes, så att ett besked skulle kunna ges till arbetarna i samband med de kommande förstamajdemonstrationerna. Förhandlingarna under dagen med flottningschefen i Sandslån fick resultatet att arbetarna fick en blygsam kompensation för dyrtiden. Klockan var nu bortåt halv fem på eftermiddagen. Viksten gick nu åter upp på handlare Westins balkong, för att hålla ett slutanförande.Han manade än en gång i sitt tal till lugn och besinning och brännmärkte tanken på att man genom plundring skulle få mer mat. Nu var det dags för Fritz Ståhl. Han sa sig inte direkt försvara stölder. Men han påminde om det överflöd, som de välbeställda levde i och den djupa nöd, som samtidigt rådde. Man munhöggs en stund. Till slut utbringade massan ett leve för både Albert Viksten och Fritz Ståhl. Människorna var trötta efter dagens mödor. Men hur skulle de komma hem? Bara en liten del av demonstranterna skulle kunna få plats på det ordinarie kvällståget kl 18.17. Det innehöll bara två personvagnar. Huvuddelen av demonstranterna gav sig till fots hem, men en del drog sig nedåt stationen. Ett extratåg hade ställts i utsikt. På bangården stod ett antal öppna, tomma godsvagnar pch kolskrov, men det fanns inget växlingslok. Hur skulle det då kunna bli ett extratåg? Under vissa protester från järnvägspersonalen började »Skånings-Johan« och några av hans starka kamrater att för hand växla ihop ett tågsätt godsvagnar. Manne Larsson minns: Det var ju så, att de skulle ha tage en bra tid för järnvägsmännen å göre de, för dom var ju inte mer än ett par man. Banmästare Åkesson var där å så var det en stationskarl som hette Karsl Smitterlöv, å jag vet int, om de va nå fler. Hadar Hessel berättar: När vi kom åter upp till stationen var demonstranterna i full färd med att växla in vagnarna för att underlätta järnvägsmännens agerande. Plötsligt hördes en gäll vissling. Några hundra meter norr om stationen syntes kvällståget komma. Demonstranterna kopplade samman godsvagnarna med kvällståget till ett enormt tågsätt. Folk som inte fick plats på vagnarna »var oppe på taket« eller klängde på sidorna. Till tonerna av Internationale ger sig det 22 vagnar tunga tågsätttet i rörelse, medan en vinande snöstorm piskar dem, som ej fått skydd inuti vagnarna. Revolutionsdagen i Nyland var över.

TOP OF PAGE

 

Häxprocesserna i Torsåker

 

TORSÅKER 1675

HÄXBERGET

vid gränsmötet mellan Dals, Torsåkers och Ytterlännäs socknar

 

Här brann häxbål

1675

Kvinnor dog

Män dömde

Tidens tro

drabbar människan


 
 Sveriges historia är våra konungars. I skolan lärde vi oss
 allt om de olika krigen, när och var det blev fred och vem 
 som regerade i landet. Mycket sällan fick vi reda på något
 om hur den vanliga människan upplevde sin situation.
 
 1600-talet kallas för den svenska stormaktstiden. Gustav II Adolf, 
 trettioåriga kriget, slaget vid Lützen, Axel Oxenstjärna, 
 förmyndarregeringen, drottning Kristina, pfalzgreven Karl Gustav
 som blev kung i Sverige - detta känner vi igen.
 
 Men vem har hört talas om Husthrun Brijtha i Ålestadh eller Pijgan
 Cicilia i Moo? Nej, dem vet vi inget om. Brijtha och Cicilia var
 bara två av de oskyldiga människor i Torsåkers pastorat i Härnösands
 stift som blev anklagade, dömda och avrättade för trolldom år 1675.
 Totalt halshöggs och brändes 71 personer på Häxberget i nuvarande
 Kramfors kommun för påstådda blåkullafärder och syndigt leverne
 tillsammans med djävulen i Blåkulla.
 
 Domstolarna och svenska kyrkan lyckades här genomföra Sveriges 
 största massavrättning i fredstid med stöd av gällande lagstiftning! 
 
 
Den 15 oktober 1674 började en rättegång på gästgivargården i Hammar i Torsåkers pastorat. Ett sjuttiotal församlingsbor från Torsåker, Dal och Ytterlännäs stod anklagade för häxeri. Anklagelsen gällde utövande av trolldom och bortförande av barn till Blåkulla.   Men låt oss först gå tillbaka i historien.   Trolldomshysteri utbryter för första gången i början av 1400- talet i alpdalen Valais i nuvarande Schweiz och sprider sig sedan som en andlig farsot över hela Europa. Reformationen påverkar inte händelseförloppet, som når sin groteska kulmination i slutet av 1600-talet.   Det är framför allt "starka" kvinnor som drabbas, jordbrukande krigsänkor med många barn, jordemödrar och andra i folklig läkekonst kunniga med undantag av i Karelen och Estland och på Island, där trollkarlar dominerar.   Häxprocesserna i Sverige började på allvar 1668 då ett 30-tal personer dömdes till döden för trolldom i Lillhärdal, Härjedalen. Ryktena om häxprocessen i Lillhärdal spreds som en löpeld över Sverige. Häxjakterna var särskilt intensiva i ett bälte från Bohuslän, Värmland, Dalarna, Hälsingland och Ångermanland. Värst drabbad var Torsåker i Ångermanland. Efter 1676 började det hela avta men först 1779 avskaffades straffet för trolldom i lagboken. I Dalarna blev det oroligt 1668, när en tolvårig flicka, Gertrud Svensdotter, flyttar från Lillhärdal till Älvdalen. Genom hennes fantasifulla läppagäll för att inte säga onskefulla skvaller om blåkullafärder, tappar snabbt befolkningen i socknen all besinning. I en som man kan likna masspsykos anklagar allt fler barn sina mor- och farmödrar, sina mödrar, äldre systrar, pigor och grannfruar för förbund med djävulen och barnaförande till Blåkulla. "Maleficium" d.v.s. förgöring genom operativ magi, exempelvis att med hjälp av en bjära tjuvmjölka grannens kor, som tidigare varit en vanlig anklagelse vid enstaka trolldomsprocesser, spelar nu en underordnad roll. Barnens fantasier tas på allvar och häradsrätten dömer 18 personer till yxa och bål. Hovrätten, som alltid hade att ta ställning till dödsdomar, fastställer dödsdomarna för sex kvinnor och en man. Övriga får villkorliga dödsdomar, de minderåriga skall hudstrykas utanför stegporten tre söndagar i rad och under ett år övervara de långa högmässorna stående.   Nu sprider sig hysterin till grannsocknarna, särskilt som dödsdomarna salvelsefullt kungöres från predikostolarna. Alla kloka, som med kunskaper i folkmedicin hjälpt så många i egenskap av bl.a. jordemödrar, misstänkliggörs. En gammal gumma från Rättvik lynchas. Det är ingen hejd på hysterin, prästerna och sockenmännen vädjar till Karl XI att "de gamla på behörigt sätt blev utrotade". Kungen tillsätter vid två tillfällen trolldomskommisioner för Dalarna, vilka dömer ett 50-tal trollpackor att mista livet.   Nu sprider sig trolldomshysterin hastigt över hela södra Norrland. Karl XI tillsätter en trolldomskommision för Västernorrlands län 1672 (länet omfattar då landskapen Gästrikland, Hälsingland, Medelpad, Ångermanland, Jämtland och Härjedalen). Till kommisionens många dödsdomar i Hälsingland förhåller sig Svea hovrätt ganska skeptisk - endast "gamla och bättringslösa trollpackor", som bekänt, får sina dödsdomar fastställda.   1674, närmare bestämt i mars tillsätter Karl XI ytterliggare en trolldomskommision för Gästrikland och Ångermanland med landhövdingen Carl Sparre som president. Kommisionen bestod av 18 lärde och 6 bönder. Inalles 25 personer med Sparre i spetsen för sin personliga stab, ekipage och hästar skall försörjas av socknar, som återigen drabbats av missväxt. Ett missförstånd vid utseendet av kommisionen medför att den blir mycket större än avsett.   Domstolen påbörjar sitt uppdrag i september med Sollefteå som första anhalt. I Sollefteå dömer kommisionen sex kvinnor till yxa och bål. Maria Jönsdotter erkänner först sedan hon toterats med handklovar. Sjutton andra döms till risslitning, gatlopp, kyrkplikt och böter. I Boteå dömes två kvinnor till döden efter en herostratisk insats av kyrkoherden. Kommisionen flyttar därefter till Härnösand, där den har att ta ställning till 400 vittnesmål från 175 barn under 10 veckor. Förhören av barnen är stereotypa, eftersom domstolen använder sig av i förväg upprättade frågelistor. Kommisionens domslut blir häpnadsväckande hårda: 35 kvinnor och 5 män från Säbrå och Härnösand dömes att mista livet. Två gravida kvinnor får sina dödsdomar uppskjutna men halshugges och brännes på bål efter barnsbörden.   I december 1674 tar kommisionen julferier. Landshövdingen Sparre skriver under julen till kungen med vädjan om svar på ett antal frågor: Skulle man avrätta dödsdömda, som inte bekänt eller dröja "för deras salighets skull"? Får de som bekänner begravas på kyrkogården? 48 dödsdomar hade redan fällts i Ångermanland och fler var att vänta, skulle kommisionen visa skonsamhet med tanke på myckenheten? Sparre föreslår också att trolldomskommisionen med tanke på arbetsbördan uppdelas i två. Kungens svar på Sparres framställning är kärv och entydig: exekutioner skall genomföras utan försoning. Han legaliserar också bruket av tortyr: "De måge få någon plåga förut, och således känna smak av den pina som de hava i helvetet att förvänta, i fall de framhärda i sin obotfärdighet och utan bekännelse gå i döden".   Kungens mening är också att de botfärdiga får begravas på kyrkogården, d.v.s. erkänner man, blir man halshuggen med slipper bålet. Sparres förslag om två kommisioner accepteras av kungen och i den norra, för Ångermanland, utses assessor Jöns Wallvik till president. Sparre, som uppenbarligen känt olust inför de många dödsdomarna, slipper således ordförandeskapet i den nya kommisionen, eftersom han i egenskap av general kallas till den norska fronten under det pågående kriget med Danmark. Därifrån försöker han utan framgång att protestera mot alla dödsdomar, som avkunnas mot för trolldom anklagade, trots att de inte bekänt. Med kunglig sanktion löper prästerskapet amok i sin häxjakt (benämningen häxa införlivas med svenskt språkbruk först senare under 1600-talet) i Gudmundrå, Nora och Torsåkers pastorat. Nu är alla medel tillåtna och kaplanen Laurentius Christophri Hornaeus i Ytterlännäs, som hade fått i uppdrag av kyrkoherden i Torsåker, Johannes Wattrangius, att försöka spåra upp alla häxor i pastoratet, tycks mera diabolisk än alla dem han anklagar för förbund med satan. Med stor nitiskhet gick Laurentius till verket.   De ivrigaste åklagarna i kampen mot trolldom fanns i kyrkan. Kyrkoherden Wattrangius och kaplanen Hornaeus var övertygade om att det rasade en gigantisk kamp mellan Gud och djävulen, i vilken trollpackorna hade ställt sig på djävulens sida. För att rädda deras själar undan helvetets eviga eld var det nödvändigt att få dem att erkänna, vilket inte sällan skedde med tortyr. I en del fall gjordes vattenprov på kvinnorna. De bands och kastades i sjön, sjönk de och drunknade var de oskyldiga, flöt de var de häxor och skulle brännas på bål.   Kommisionens protokoll har förkommit men sonsonen Jöns Hornaeus som får ta del av dem ett knappt århundrade senare, gör en avskrift med insiktsfulla kommentarer. Han måste bedömmas som mycket vittnesgill, eftersom han tvingas medgiva att hans släktingar två generationer tillbaka agerat, lindrigt sagt, fanatiskt. Morfadern,kyrkoherde Johannes Wattrangius i Torsåker, anger en kvinna som trollkäring, därför att hennes boskap råkat komma in på präståkern. Farfadern, kaplanen Laurentius Hornaeus, tubbar inte bara barnen med hugg och slag i sin nit att förmå dem att utpeka trollpackor. Hjälper inte detta "lät han hugga hål på isen, slog ett tog om deras lif och, under föregifande att dränka, stoppade dem under. Den, som spädare var och mindre tålde, stoppade han i bakugnen, lade halm och ris utanför och tände eld på såsom att vilja bränna opp dem. Jag minns en del af dessa vittnen, som genom slika hårda medfarten voro helsolösa i all sin tid". Laurentius har stor hjälp av två visgossar från Nordingrå, beryktade för att ha anordnat änglakammare både i Arnäs och Själevad. Vid dessa sammankomster suggererar tonåringarna de yngre barnen till en lek, om hur det är på Blåkulla, där finns det mat i överflöd. Färden till Blåkulla sker alltid bak och fram eller upp och ner med hjälp av en kvast eller en kossa och ibland förvandlas resenären till en skatunge. Sexuella fantasier ingår också i skådespelet genom att djävulen bolar med de närvarande kvinnorna.   I Ytterlännäs hade alltså visgossar anlitas. Dessa visgossar var kringstrykande, föräldralösa pojkar som såg sig en möjlighet att tjäna pengar. Det var durkdrivna pojkar som hittar en födkrok hos Laurentius och får även pekuniär ertsättning från kyrkokassan. I kyrkans räkenskapsböcker för 1675 finns följande uppgift: "Till: Nordingrågossarne 20 öre". Visgossarna inbillar nu kaplanen att de i kvinnornas ansikten kan se om de varit i Blåkulla - "stigma diaboli". De kan se ett rött märke i pannan på kvinnorna.   Den 14 oktober efter högmässan i Torsåkers kyrka är visgossarna utplacerade vid kyrkdörren för att peka ut några församlingbor. När den ene av dem utpekar Laurentius hustru Brita Rufina, får han ögonblickligen en rungande örfil av Brita så att han stöp i marken. Pojken tar genast tillbaka anklagelsen när han får klart för sig att det var prästfrun han pekat ut. Men misstankarna fanns där och även Laurentius ställde sig en smula avvaktande till sin hustru till hon befanns oskyldig.     Dagen efter, den 15 oktober 1674, påbörjas trolldomsprocessen i Torsåkers pastorat med ett 100-tal anklagade från Dals, Torsåkers och Ytterlännäs socknar vid häradsrättens session i Hammars gästgivaregård. Det behövdes en stor tingsal för att härbärgera så många anklagade och så många vittnade barn. Vissa kvinnor anger varandra beroende på gammal osämja eller helt enkelt därför att de grips av panik.   Förhandlingarna pågick i tjugo dagar. Varje församling ägnades en vecka. Häradsrätten avkunnar dom den 5 november 1674; "Efter föregående rannsaknings innehåll, haver häradsrätten icke kunnat efterskrifa Trollpackorna ifrån Lifostraff befria, emedan de bekände hafve barnens vittnande besannat" Häradsrätten dömde 60 till yxa och bål, därav 57 kvinnor. Domarna har sedan konfirmerats av den Kungliga norrländska trolldomskommision. Ytterliggare elva anklagades, men rätten överlät åt kommisionen att avgöra. Av dessa anklagade var fem vuxna kvinnor, de övriga fem pojkar och en flicka. Hur kommisionen dömde vet vi inte. Handlingarna tycks ha förkommit. Men enligt en berättelse författad senare skulle alla 71 ha avrättats och sedan bränts på bål på Halshuggeberget eller Häxberget strax invid Lesjön i Dal i juni 1675. Så torde knappast ha skett med de elva som häradsrätten avstod att döma. Senare släktforskning antyder också att några av de dödsdömda lyckats rymma. Åtminstone en av pojkarna kan senare spåras. Uppgifterna är svårkontrollerbara. Kyrkobokföringen börjar 1680, men där nämns ingenting om händelserna fem år tidigare. Att häradsrätten fullgjorde uppdraget i Torsåker, Gudmundrå och Nora pastorat berodde på att trolldomskommisionen blev överhopad med arbete. Den utförde i Ångermanland uppdraget i Sollefteå, Boteå och Säbrå pastorat samt Härnösands stad. Vad var det då för brott man anklagades för? Listan skulle bli lång. Allvarligast var att häxorna - ofta kvinnor - anklagades för att ha fört barn till Blåkulla och där bolat (haft samlag) med djävulen. Till Blåkulla for kvinnorna på en kvast, eldgaffel, kalv eller något annat ridbart. I Blåkulla förde man en glad och syndig tillvaro. Det fanns gott om mat och dryck, något som man uppskattade i nödårens Ångermanland. Att njuta av denna Djävulens generositet fick man betala med evig förtappelse. Eftersom berättelserna speglar det dagliga livet ger de en god illustration av tillvaron under 1670-talet. I Blåkulla kärnar man smör, bakar bröd, ystar, tvättar, bränner brännvin och slaktar. Vittnen kunde torteras för att få fram passande berättelser. Många gånger användes barn som vittnen, oftast barn till den anklagade. Barnen berättade fasansfulla saker de varit med om i Blåkulla samt vilka personer de sett där. Barnen försökte också överglänsa varandra med så hemska berättelser som möjligt.   Avrättningsdagen för de anklagade började med att kyrkoherde Wattrangius straffpredikade i Torsåkers kyrka. Sedan fick de dödsdömda motta nattvarden. Efter nattvarden vidtog den tunga vandringen till berget där stupstockarna och bålet väntade.   År 1780 var Jöns Hornaeus komminister i Yttrelännäs. Han återgav då i en skrift hur hans farmor, Brita Rufina Hornaeus, berättat om de tragiska händelserna 1675. Här är berättelsen.     "Äntligen kom de anklagades confirmerande dödsdom, varpå följde den tänkvärda blodiga executionen. De samlades alla till Torsåker, eller moderkyrkan. Där hölls fångepredikan och meddelades dem Herrens heliga Nattvard. Då började först en var av dem öppna ögonen. Här ropades himmelsskriande hämd över dem som förorsakat deras oskyldiga död, men här hjälper varken rop eller tårar. Föräldrar män och bröder höllo spetsgård. De drevos, 71 stycken, av vilka endast tvenne kunde sjunga en psalm, som de under vägen, upprepade sedan de sjungit den tillända. Många dånade under vägen av matthet och dödsängslan, vilka av sina anhöriga släpades fram till rättesplatsen, som ligger mitt i pastoratet, 1/2 mil från alla tre kyrkorna och kallas Bålberget".   Ansvaret för avrättningarna på Häxberget var Borgmästare Erik Lund, Härnösand. På berget fanns två bödlar i tjänst. Avrättningarna skedde nedanför bålet för att allt blod inte skulle hindra bålet att ta eld.   Jag har själv varit på platsen där avrättningen ägde rum. Där finns idag en minnessten som restes 1975   Tänk er följande: "De anhöriga bildar spetsgård d.v.s. står i ring runtom och ser på. Dödsångesten de anklagade kände, skriken när de skulle avrättas, den fräna lukten av blod, urin och exkrementer, mängden blod som rann på marken efter alla halshuggna personer, stanken av bränt kött från eldarna när de brändes. Allt blandas för de anhöriga till en gigantisk ofattbar mardröm som de får med sig som barlast under resten av sin levnad"   Avrättningarna var en katastrof för de inblandade och en stor tragedi för trakten. I många hem var både fruar och döttrar borta.   Detta var det största antal personer som dömts och avrättats vid ett och samma tillfälle för trolldom i Sverige.   Trots denna massavrättning, som innebär att var tionde person i Torsåkers pastorat brändes som trollpacka, är inte prästerna tillfreds utan förordar i en skrivelse till KM:t och landshövding Sparre att rannsakningarna efter trollpackor ska fortsätta, eftersom de bland annat bär skuld till den rådande hungersnöden.   Visgossarnas vidare öde: De kringströvande visgossarna (och-flickorna) blir allt fler i takt med att svälten tilltar men när de drar söderut, når det stora oväsendet sin kulmen i en dramatisk epilog på Södermalm i Stockholm, 1676. Ungdomarnas ryktesspridning och angiveri avslöjas av bl.a. Urban Hiärne och nu blir det ny blodsspillan, som drabbar en gävlepojke och tre pigor, vilka avrättas. Andra döms till spöslitning på Stockholms fyra torg. Efter denna tillnyktring fortsätter processerna men hysterin avtar i den meningen att allt färre dödsstraff utmätes.

 Under den senare delen av 1600-talet arbetade man inom kyrkan
 för ökad upplyssning.  Den utgick från tidens krav på renhet och
 enhet i trosfrågor.  Karakteristiskt nog tvingades de synkretistiska 
 biskoparna i Strängnäs och Linköping att begära avsked när
 förmyndarregeringen 1663 antar konkordieboken  -  ett uttryck för
 sträng ortodoxi.  Undervisningen skulle ske genom prästerna så
 att barnen skulle bli införstådda med den heliga skrift.  Därmed
 trodde man sig också kunna knäcka de gamla föreställningarna.
 I uppgörelsen  mellan folktro och luthersk ortodoxi blir 
 häxprocesserna en detalj.
 
 Men sociala och ekonomiska förhållanden spelar här en viktig roll.
 En kraftig centralmakt byggs upp i vårt land,  en centralmakt som
 stärker greppet om de olika landsdelarna genom länsformen.
 Även kyrkans organisation och läroinnehåll blir av politiskt
 intresse.  Stormaktstiden medför en kraftmobilisering,  som 
 utrikespolitiskt ger territoriella vinster och politiskt inflytande.
 Men går man in i det historiska material,  som kan avslöja något
 om den ekonomiska situationen i vårt landskap,  får man en annan
 bild av styrkan hos erövrarna.  Ångermanlands näringsliv och
 bebyggelse syns ha nått en topp omkring 1560.  En markerad 
 tillbakagång finner man under århundradets slut.  Ett visst
 uppsving sker omkring 1615,  men den följs av en stabilisering
 som efter 1670 förbyts i en nedgång.  Ett uttryck för denna
 försvagning är de ödegårdar, som redovisas kameralt och som
 det tycks mycket svårt att få bebodda trots försöken att få
 finnar att flytta in.  Under 1670-talet drabbades vårt landskap
 av missväxt.  I en skrivelse från guvernören Sparre till rådet i
 början av 1674 framhåller han att fattigdom och armod
 härjar i de trakter där rannsakningarna skulle äga rum.
 Allmogen använde sig av bark,  halm och alderknopp.  Därför
 borde kommisionen dröja med sitt besök till dess 1674 års
 skörd blivit bärgad.  Annars skulle det bli svårt för 
 kommisionen att livnära sig.
 
 Socialt och ekonomiskt upplevde allmogen i vårt land och 
 inte minst i norr stormaktstiden som mycket pressande.
 Utskrivningarna till militärtjänst berövade jordbruket viktig
 arbetskraft.  Kvinnor förlorade sina män och söner.  Jorden
 kunde inte längre hållas hävd.  Missväxt drabbade både 
 människor och kreatur.  Avkastningen minskade.  Att korna
 sinade,  att skörden försämrades,  allt måste ha en orsak.  Så
 mobiliserades de gamla uppfattningarna om onda grannar,  som
 kunde avslöjas av synska män och kvinnor.  
 Rättegångsprotokollen ger en ymnig provkarta av föreställningar.
 Där skymtar bjäran,  som kunde dra mjölk.  Man kan få tillbaka
 smörlyckan genom att kasta ett kol i kärnan.  Och smörjhornet
 fick man om man kunde läsa den ondes böcker.  Där möter en
 värld som vi har svårt att förstå.
 
 Eftersom jordbrukets avkastning är starkt relaterad till 
 väderleken under vegetationssäsongen blir det givetvis viktigt
 att stå väl med makterna.  Därför fanns det också en utvecklad 
 hednisk ritual,  där inte minst kvinnorna intog en väsentlig plats.
 
 Man ställer sig frågan:  Utövade det ekonomiska trycket under
 senare delen av 1600-talet en sådan press på allmogen ute i
 bygderna,  att de gamla föreställningarna bubblade upp till ytan?
 Fanns där en folklig religion parallellt med det etablerade 
 samhällets men utan dess sanktion?  Blev den nu så 
 betydelsefull att kyrkan och samhället måste ingripa?
 
 Ja,  då framstår häxprocesserna som den sista stora 
 uppgörelsen mellan hedendomen och kristendom i våra bygder. 
 Det blir också det patriakaliska samhällets seger över kvinnan.
 Hennes funktion som prästinna  -  som klok gumma  -
 kriminaliserades.  Hennes sociala nederlag är totalt.
 
 Så följer 1700-talet med upplysningstidens idéer.
 De ångermanländska prästerna ägnar föga uppmärksamhet åt
 teologiska spörsmål eller vidskepelse och än mindre åt kvinnans
 ställning.  Som barn av rationalismens tidevarv sysslar de med
 longitudproblemet,  perpetuum mobile och cirkelns kvadratur.
 Och på kyrkoherdebostället i Torsåker rullar 1745 landets första
 radsåningsmaskin. 
  
 När komminister Jöns Hornaeus iYtterlännäs skriver sin 
 "Berättelse om vidskepelse och häxprocesser i Ångermanland" 
 gör han det med stor noggrannhet men till synes utan känsla eller 
 förståelse för psykologiska sammanhang.  Det är naturligtvis för 
 mycket att begära.  Men som teolog kunde han haft något att säga 
 om en kvardröjande hedendom.
 De gångna åren tycks helt ha skingrat denna begreppsvärld. 
  
 Upplysningstidens förnuftsridå går ner.  Hedendom och
 vidskepelse göms och glöms.  Motsättningen mellan den etablerade 
 kyrkan och folklig religiositet går längs nya rågångar.  I avsides
 liggande bygder lever en del föreställningar kvar.  Och de undviker
 ljuset.  Detaljer fångas upp av folklivsforskarna under 1800-talet
 och i början av 1900-talet.  Det fordras ett mödosamt arbete att
 foga samman dem till en meningsfylld helhet.  För dagens 
 människa verkar det mesta helt oförståeligt.  Så upplevs alltid ett 
 förbrukat föreställningsstoff. 
  
 Rättegågsprotokollens till synes förvirrande begreppsvärld består
 av tidsmässigt skilda föreställningsfragment som överlagrar varann.
 
 Kanske fanns det en hednisk subkultur som levde kvar ända fram till
 1600-talets slut.


 
   Här är en länk till en intressant artikel:

 
   "Hornaeus och häxprocesserna i Torsåker" 
  
       av Hans Högman. 

     I artikeln finns bl.a en karta över området.
 
              
				  
				  
				  Klicka på bilden

 

 

 

 

TOP OF PAGE

Erk Daniel

Spåren efter eremiten


 Hembygdskännaren Knut Åkerlund i Nora i Ångermanland 
 har länge samlat fakta om ett mycket märkligt livsöde 
 under 1800-talet.
 Det handlar om eremiten Erik Danielsson som byggde
 och levde i skogskojor i hela Nora socken.
 
 På norra sidan av Högakustenbron börjar 
 Erk Daniels domäner.
 
 Läs den fascinerande berättelsen...

Erik Daniels märkliga liv i Nora

 
 Då och då dyker det upp ett livsöde som får en att 
 känna något speciellt för människan bakom ett namn 
 eller en händelse i historien. Ett sådant exempel 
 är Erik Danielsson, även kallad Erik Daniels, 
 Erk Danels och tok-Danel i nora.
 
 Han levde under en svår tid på 1800-talet ett 
 eremitliv i egenhändigt byggda skogskojor runt om
 hela Nora socken. 
 Nu är 15 av hans skogskojor dokumenterade, 
 och delar av hans liv kartlagt.
 
 En som blivit djupt gripen av personligheten
 Erk Danel är hembygdskännaren Knut Åkerlund i Nora.
 Knut har ägnat mycket tid till att forska kring 
 Erk Danels.
 Knut började samla på sig fakta om hans liv, 
 och framförallt kunskaper om hans många torftiga 
 skogskojor.I dag är de gamla kojorna något av 
 "moderna fornminnen".
 

  Ingen sammanställning gjorts

                  
 Det visade sig att man i många Norabyar kände till
 var Erk Danels haft sin koja just i den byn, men 
 ingen hade gjort någon sammanställning tidigare.
 
 Efter ett par somrar till skogs har nu 
 Knut Åkerlund prickat i 15 skogskojor. Den senaste,
 kanske inte den sista, kojan hittades så sent som 
 sommaren 1999 i Hol. 
 En koja ligger till och med på en ö, Dyön.
 
 Det finns 52 byar i Nora så det är inte omöjligt 
 att fler kojor kommer att hittas, säger 
 Knut Åkerlund.
 
 Kojorna är i varierande skick, men påfallande ofta
 står delar av väggarna och murstocken kvar.
 Det märkliga med kojorna är att han alltid dragit
 iväg otillgängligt och ofta upp på något berg. 
 Det är underligt hur han orkat samla sten, 
 och bygga så många kojor.
 De ensliga läget späder förstås på 
 sägnen/legenderna om honom som eremit. 
 Det var i naturen och hos psalmboken som 
 Erk Danels fann tröst.
 
 Och även om han ibland utnyttjade sin rätt som 
 sockenhjon att äta hos bönderna gick han snabbt 
 därifrån efter det att ha bett bordsbön, enligt 
 berättelserna.
 
 Erk Danels har ibland beskrivits som svagsint, 
 men jag undrar om det verkligen var så.
 Han kunde läsa och var nog mer en orolig själ 
 som trivdes ensam i naturen.

  Byggd med kallmurad sten

 
 Kojorna har byggts med kallmurad sten till 
 väggar och de har haft en eldstad med ugn 
 och mur. Ofta är muren utformad med en sten på 
 toppen som lock och gnistskydd.
 
 Annars kunde man tänka sig att det lätt skulle
 bli skogsbränder där han bodde i storskogen.
 
 Kojorna hade tak av grenar och inne i kojan 
 fanns en bänk av sten.                                     
 Det finns berättelser om hur Erk Danels täckt
 bänken först med granris, sedan med mossa och 
 en sliten fäll. Ved hade han på ena sidan ugnen. 
 I kojorna bodde han troligen mest under
 barmarksperioden, och hade det kanske inte allt
 för illa, det primitiva livet till trots.
 
 Konstnären Hampe Svanberg har i en gammal 
 tidningsartikel på ett livfullt sätt berättat om
 hur han som barn en gång besökte Erk Danels i 
 hans koja vid Jon-Nilsberget i Östanö.

  En storväxt man

 
 "Det var en storväxt man med blå barnaögon, 
 långt grått hår, som låg ner på axlarna och 
 ett långt ovårdat skägg och i handen höll
 han en knölig käpp"  har Hampe Svanberg 
 beskrivit sitt första möte som åtta-åring med
 Erk Danels. Det första mötet ägde rum när
 Erk Danels kom till Hampes föräldrahem för att få
 en tallrik gröt.Gröt som han till Hampes förvåning
 åt på ett annorlunda sätt, genom att börja äta från 
 tallrikens övre kant. Besöket väckte nyfikenheten 
 om hur hans koja såg ut, och Hampe övertygade
 sin mor om att få besöka Erk Danel i skogen med 
 svepskälet att överlämna en kanna njölk
 
 När Hampe och hans bröder närmade sig kojan hörde 
 de först på avstånd Erk Danels sjungande 
 "På blomsterklädd kulle satt Hjalmar och kvad...". 
 Barnen smög närmare och när de upptäcktes av Erk
 Danels hälsades de välkomna med "Guss fre!".
 Erk Danels satt då i kojöppningen "som en bergakung"
 och flätade fisknät. Kring hals och armar hade han 
 lindat lummer som skydd mot myggen. 
 Erk Danels var mycket fattig, men inte sämre karl 
 han bjöd Hampe och hans bröder på en näve bröstsocker
 som han förvarade i en näverask. Barnen kom sig dock 
 inte för att stoppa sockret i munnen.
 
 Inne på den murade spisen stod en kastrull och kokade.
 I den kastrullen puttrade potatis och strömming 
 tillsammans, något som lär ha varit vanligt hos 
 fattigt folk förr.

  Kälke


 Med sig i kojan hade Erk Danels också en 
 specialbyggd kälke som var utdragbar. På den 
 förvarade han "alla" sina tillhörigheter och kälken
 använde han dessutom som bädd när han som sockenhjon
 vintertid övernattade i turordning hos olika bönder
 i byarna.
 
 Kälken lär visst senare ha återfunnits i Grubbe, 
 men nu är det ingen som vet om den längre finns kvar.
 
 Kvar står dock resterna av hans kojor, som monument 
 över en märklig människa, ett "byorginal" som vi säkert
 hade kallat Erk Danels i dag. 
                    
 

Fakta/Här finns Erk Daniels kojor.


 
 ° Hol. Kojan upptäcktes så sent som sommaren 1999.
 
 ° Salteå. Nära hans föderseort och kanske den första kojan som
 byggdes. Man tar dig dit längs Nördalsbäcken och den stora
 sluttningen.
 
 ° Eden. 400 meter från Sörberget ligger resterna av en koja
 med välbevarad eldstad.
 
 ° Allsta. En stor och ganska välbevard koja på Högberget.
 
 ° Östanö. Vid Nallmyrbäcken ligger en koja inklämd mot en
 klippvägg. Skadad och renoverad.
 
 ° Frök. 800 meter från vägen mot Fröksberget hittar man en
 stor relativt välbevard stenkoja.
 
 ° Rossvik. Öppen och flackt på berget ligger en välbesökt
 koja ovanför Bellesmyran mot Långänget.
 
 ° Bölesta. En ganska skadad, liten och sydvänd koja hittar
 man vid branten på Sörberget.
 
 ° Lövvik. En märklig plats för Erk Danels kojor ligger ute på 
 Dyön. Kanske byggd i ett gammalt röse.
 
 ° Utvik. Vid Trollberget ligger en mindre koja, som dock ger
 en bra bild över konstruktionen, då ris från taket finns kvar.
 
 ° Nordvik. En stor koja nära Hamptjärn med en 1,3 meter
 hög välbevarad skorsten.
 
 ° Skullersta. Kojan ligger vid Brandberget i ett bra läge för
 att fånga in sol från öster och väster.
 
 ° Tjärned. Bybor har hållit en liten koja i ganska väl skick. 
 Kojan har en häll och ligger lättillgängligt i sluttningen av
 Tjärnedsberget.
 
 ° Storsjön. I sluttningen mot Storsjön hittas ytterliggare
 en av Erk Danels kojor.
 
 ° "Prästskogen". En liten och obetydlig koja, men ändå
 med tydliga bevis för vem som varit byggmästare.

Vem var Erik Danielsson?

    
 Det finns inte särskilt mycket bevarat i skrift om
 Erik Danielsson från Nora.
 Men enligt kyrkböckerna föddes han 22 mars 1825 i ett
 mycket fattigt båtmanstorp i Berg, Norrsalteå. 
 
 På torpet fanns två getter, "mager som Danel-Ersgettren 
 om vårn" var ett ordstäv i byggden.
 
 Vid 10 års ålder blev han föräldralös och bodde en tid kvar
 i Berg med sin äldre bror. Vid 18 års ålder började han tjäna
 som dräng hos bönder och fiskare. 1854 finns han upptagen 
 som fiskardräng. Erik Danielsson tog enligt böckerna 
 nattvarden fram till 1868. 
 
 Redan som ung beskrevs han som skygg, och med tiden fick 
 någon form av inre oro honom ut på vandring i Nora och han
 blev med tiden vad man kallade ett sockenhjon, dåtidens
 "socialtjänst". Det var också då Erk Danels började bygga
 sina kojor runt om i byarna. Detta troligen för att få vara 
 i fred och inte ligga bönderna för mycket till last annat än när
 han besökte dem för mat, och för tak överhuvudet under
 vintern.
 
 Erik Danielsson dog 5 februari 1891 i Berg, där han
 fortfarande var skriven.

TOP OF PAGE

Matchavbrott

  Bandymatchen


 Ett minne från 20- och 30-talet.  Berättare en Lugnviksbo.
 
 Egentligen hade vi inte lov att vara på blankisen utanför 
 brädgårdskajen.  Våra föräldrar hade på det bestämdaste sagt
 att vi skulle vara vid Skatan,  pråmvarvet, 
 där det var långgrunt.
 Skulle isen inte hålla,  skulle vi i varje fall bottna och inte
 försvinna i djupet..  Eftersom det var bättre is vid kajen,  åkte
 vi naturligtvis där.  Det var bandymatch mellan Bruket och Byn.
 Vi hade klubbor av krokväxta björkar som vi själva huggit till.
 Eftersom klubborna var tillverkade av färskt virke,  var dom
 oerhört tunga.  Därför kunde det gå som för Sven, när vi fick 
 straff.  Han var starkast och bestämde själv att han skulle 
 skjuta straffen.  Hans klubba var den tyngsta och längsta av
 alla.  Bollen låg där han skulle ligga och Sven höjde den illa 
 snickrade jätteklubban.  Sedan slog han till med all den kraft
 han kunde mobilisera,  och bommade.  Han ramlade omkull 
 och av centrifugalkrafter i den klumpiga klubban drogs han 
 iväg på den hyperblanka isen och gled sakta in i mål.
 Motståndarnas mål var närmare men han gled in i eget mål.
 - Självmål,  skrek Björn i brukslaget och måste springa undan,
 för att inte få stryk av Sven.
 
 Vi hade s.k. träskridskor som var hemgjorda av en träkloss
 med en infälld järnskena.  Dom bands fast vid foten med remmar
 och snören som alltid lossnade och gjorde att hälften av spelarna
 ständigt stod på knä och knöt och drog i snören.
 
 Matchen var inne i sitt intensivaste skede,  då någon skrek att
 det kom en ångare.  Det var i och för sig ingen sensation.
 Båtar kom och båtar gick.  Därför fortsatte spelet ända tills 
 brukets målvakt struntade i spelet och bara skrek.  Då såg vi
 att båten styrde rätt på oss.  Med klubborna släpande efter oss,
 satte vi högsta fart mot land.  Strax efter rände den stora båten
 upp på grund och blev stående med kraftig slagsida.  Så långt
 upp i brädgården hade aldrig någon båt varit tidigare.  Hade
 lotsen blivit tokig eller vare det fel på maskinerna.  Vi var både
 förvånade och rädda.
 
 Så småningom fick vi reda på vad som hade hänt.  Båten hade 
 sprungit läck och vatten forsade in i den.  Förmodligen var det 
 någon fastfrusen stock i isen som orsakat olyckan.
 
 Innan båten kunde tätas och gå till varv för reparation,  satte
 vintern in på allvar.  Det blev smällkallt och kylan stod sig
 under flera månader.  den stora lastångaren blev tvingad ligga
 kvar ända till våren.  Besättningen mönstrade av,  med 
 undantag av ett fåtal män som stannade kvar som vakter och
 för underhåll.  Bandyisen försvann under djup snö och
 skridskorna lades undan till nästa säsong.  Den vintern 
 vandrade vi smågrabbar ner till kajen många gånger.  Där
 stod vi länge och glodde på båten och särskilt då på namnet.
 Den hette Konsul Hintz och kom ända från Tyskland. 
          

TOP OF PAGE

Hur mycke är klocka


 Den här lilla berättelsen finns i olika varianter och från olika platser i Ådalen.
 Här är en variant från Lugnvik i Ådalen.
 
 Strax ovanför sågen låg en rad arbetarbaracker med bostäder för ett femtiotal
 familjer.  Bakom dom låg till höger ett slaskhus som blev småpojkarnas första
 jaktmarker.  Där vimlade det av feta råttor i alla storlekar, och många av dem
 gick grymma öden till mötes.  Till vänster låg vad man i det militära brukar 
 kalla långa raden. Det var en länga med  utedass, s.k.dassholkar, avskilda med
 en tunn brädvägg mellan varje holk.  Varje familj hade var sin att skura och 
 ansvara för.
 En dag, när klantpojken Ture besökte sin familjs holk, hörde han någon kliva
 in i grannholken.  Driven av någon plötslig impuls, körde han huvudet ned
 genom det runda sitthålet för att kika.  Om han gjorde det för att se efter om 
 kusten var klar eller för att se efter om där var något spännande är osäkert.
 I samma ögonblick dök ett huvud ner i grannhålet.  Det var en av brukstanterna.
 Kanske hade hon hört något mystiskt.  Hur som helst var situationen en aning
 pinsam för Ture.  En klantpojke stod dock inte handfallen i första taget.  Med 
 den mest allvarliga min som tänkas kan, stirrade han tanten i ögonen och frågade.
 - Hur mycke är klocka. 
 

TOP OF PAGE

Hemspråk´e


Ordförklaringar hittar du på Hemspråk´e     Tala man bonsk´et val man höllen för å vara litte ans-önsch Dialekt fnys finfolk´e å bräk på stockholmska å ä märkvärdigen Om na´n onge från byn hemme flytte åt Stockholm gick´nte å begrip´e va´rom sa när dom komme hem ätte na vecker Int´kände´rom igen kräka där´i hängna -Vad är det för konstiga djur i hagen Frågg´de dumjäv´la Å int´låssas dom begripe va man sa heller -Tala svenska sa skitherrskap´e Dä va så man huskt´es Men då dalmasa å grötskåninga å götteborgara å gottlänninga bräke Då ä´ne int´lektuellt Å värmlänska ä föl vackert Å ska en stockholmar vara rolig´en då härme´n n´norrlänning å då låt´e så man mått kvamn´e Näe Hä sörlänninga dit´i mebår´e la´vä all´n a´en dynje

Lungsoten


 Lungsoten är den ålderdomliga beteckningen för lungtuberkulos. 
 Lungsoten var den stora folksjukdomen under 1800-talet fram till
 1900-talet.  Under åren 1911-1915 dog drygt 10 000 personer 
 ( mest yngre människor ) per år i den fruktade sjukdomen. År 1951
 hade dödssiffran sjunkit till 1617 personer. 
 Orsaken till lungsotens härjningar var i regel dåliga bostäder, kalla
 och dragiga arbetsplatser, näringsfattig föda och bristfällig hygien.
 År 1910 meddelade bruksförvaltaren på Sandö, att det sjätte barnet
 i en glasblåsarfamilj hade dött i lungsot.  Många TBC-sjuka dog hemma.
 Trångboddheten var stor och detta medförde, att smittorisken ökade
 enormt och fick katastrofala följder i många familjer.  Längre fram i
 tiden kom de lungsjuka att vårdas på särskilda sjukhus, som kallades
 sanatorier.  I Sollefteå (Österåsen).Örnsköldsvik och Sundsvall  fanns 
 moderna sanatorier. 
 
 Författaren "Lubbe" Nordström var son till kamreren Nordström vid Sandö
 glasbruk.  År 1938 startade "Lubbe" Nordström på uppdrag sv Kgl. 
 Medicinalstyrelsen en resa genom Sverige för att skaffa sig en allsidig
 bild av bostadsförhållandena i Sverige.  "Lubbe" Nordström besökte 43
 provinsialläkare, 27 präster och mängder av svenska medborgare i stor
 misär.  I boken Lort-Sverige berättar "Lubbe" om vad han hört och sett i
 stugorna från Ystad till Haparanda.  Så här berättar han om ett besök han
 gjorde i ett norrländskt arbetarhem med 13 barn och två vuxna:
 
 "Stugan var grå utanpå, grå inne.  Den hade spåntade brädväggar, och de
 såg ut att vara av ungefär samma tjocklek som bräderna i en vanlig
 varulåda.  Köket hade tre fönster och två dörrar, en till kamaren, ett svart
 hål, fullt av bråte, en till förstugan.  Köket var så gott som tomt.  Där 
 fanns ett slagbord vid fönstret på gavelvägge ut mot dalgången, en stol vid 
 detta bord , där satt en kvinna och stickade, en soffa i vänstra hörnet upp 
 mot gaveln, en turistsäng i motsatta hörnet.  Trasmattor.  Det var allt.
 
 I turistsängen låg en kvinna, uppstöttad högt.  Grönblek men med livliga
 mörka ögon och nästan leende mun.  Hon låg i skinnande vita sängkläder.
 Bredvid sig hade ho ett glas, som innehöll en svagt rosafärgad substans.
 Hon hade lungsot.  Hon var i grossess.  Hon hade 13 barn och väntade det
 14:e.  Turistsängen hade sjuksköterskan skaffat.  Sängkläderna var Röda
 Korsets.  I glaset var det blodspott.
 
 I fogen mellan golv och vägg under sängen hade man smetat in cement
 mot det olidliga draget.  Det brukade blåsa tvärs igenom stugan. 
 
 På väggen mot vilken kvinnan låg, hade sjuksystern spikat upp en filt,
 likaledes mot draget. Kvinnan vid bordet var en grannfru, som höll den
 sjuka sällskap.  De 13 barnen hade man räddat.  Mannen var i skogen på
 arbete och kom hem till söndagarna.
 
 Kvinnan vid fönstret grät stilla. 
 - Det är för bedrövligt! viskade hon som vid en dödsbädd.
 - Men den sjuka log frånvarande, som om hon sett rakt in i himelen".
         

Top of page

 

Gamla föremål

Fattighjonskorgen.


 Alla gamla föremål har sin egen historia, men ofta känner vi inte
 till den. Delvis för att det vi ser tillhör en förgången tid, delvis
 för att våra kunskaper sällan räcker till.
 
 Fattighjonskorgen som man kan se på många hembygdsgårdar
 berättar en historia från en gammal tid som inte alltid var så god.
 
 Korgen är en nära två meter lång och en halv meter bred spånkorg.
 I slutet av 1800-talet hade vissa fattiga, ytan möjlighet att
 försörja sig, rätt att gå på socknen. som det kallades.
 
 De utfattiga, en annan benämning på dessa stackare, fick gå mellan
 byarna och bo i gårdarna enligt en fastställd turordning. Varje
 hushåll skulle upplåta en sängplats och ge mat till fattighjonen,
 vanligen för en två-veckors period. När tiden hade gått, fick den som
 behövde vården flytta till en ny gård i nästa by.
 
 De gamla och orkeslösa, eller sjuka, som inte orkade gå själva, bars
 mellan byarna i en spånkorg. Ibland fick spånkorgen också vara säng
 för den som inte orkade stiga upp - det berodde lite på vilket hus den
 sjuke hade kommit till.
 
 Just vid den här tiden var tuberkulosen, lungsoten, ett stort gissel.
 På grund av bristfälliga sanitära förhållanden och en mager kost
 samt frånvaro av verksam medicin dog många människor i lungsot.
 Fattighjonskorgen som fraktades mellan byarna kunde sprida smittan
 från en enda sjukling med katastrofala följder.
 
 Ändå var den här korgen det enda som stod till buds för en gammal
 människa som inte orkade eller kunde gå själv, som kanske var 
 ensam utan släktingar, kanske blind eller sjuk.
 
 Då fanns det bara en sak att göra. att lägga sig i korgen och låta
 sig fraktas runt på socknen tills döden slutligen kom - som befriare
 från det eländiga livet.
            

Top of page

 

Ordningsregler för byns fattigvård

 

 1.  De å hemmet intagna äro skyldiga att iakttaga ett sedligt och ordentligt
 uppförande, att noga ställa sig till efterrätelse de föreskrifter, som av
 fattigvårdsstyrelsen eller föreståndarinnan lämnas, att visa henne och 
 andra personer tillbörlig aktning och hövlighet, att sinsemellan iakttaga 
 vänlighet och föredragssamhet samt att vid behov hjälpa varandra.
 
 2.  Envar åligger att efter förmåga och krafter deltaga i arbetet vid hemmet,
 och skola anvisade arbeten med flit och ordning verkställas.
 
 3.  De, som icke hindras av sjukdom eller svaghet, skola under tiden 
 1 april - 1 okt. stiga upp kl. 06.00 f.m. och under den övriga tiden av året
 kl. 05.00 f.m., söndagar och helgdagar kl. 06.00 f.m. hela året.
 
 Måltiderna intagas: frukost  kl. 07.15 f.m., middag kl. 13.00 e.m. och kvällsvard
 kl. 18.00 e.m.  Till måltiderna skola alla i rätt tid infinna sig i matsalen, intaga 
 sina platser samt iakttaga ett stillsamt uppträdande under måltiden.
 
 Senast kl. 18.00 e.m. under vintern och kl. 19.00 e.m. under sommaren skola de å 
 hemmet intagna gå till vila.  Efter denna tid får icke ljus vara tänt och skall tystnad råda.
 
 Efter frukost eller kvällsvard hålles en kortare bön och på söndag f.m. en kortare 
 andaktstund.
 
 4.  Svordomar, råa uttryck och oanständigt tal vare strängt förbjudet.
 
 5.  Alla skola beflita sig om den största möjliga renlighet, såväl med hänsyn till deras
 egna personer som kläder, redskap och andra föremål.  Men den, som uraktlåter detta, 
 eller gör sig skyldig till oordning, fördärvande av kläder, redskap, materialier och dylikt,
 och icke genom varning låter sig rätta, förfares på sätt nedan anges.  Vid svårare eller
 upprepade förseelse göres anmälan till fattigvårdsstyrelsen.
 
 6.  Osnyggande invid byggnaden eller på gårdsplanen vare strängt förbjudet.
 
 7.  Det vare förbjudet:
   a) att utan tillstånd avlägsna sig från hemmet:
   b) att oavarsamt handskas med eld;
   c) att vid tillåten bortavaro begära allmosor eller berusa sig;
   d) att till hemmet medföra eller av andra personer mottaga spritdrycker;
   e) att utan tillåtelse lämna föresatt arbete;
   f)  att förvara mat på rummen.
  
 8.  Gör någon sig skyldig till grövre förseelse mot ordningen å hemmet, tillrättavisas han
 genom inskränkning i eljest medgivna friheter och förmåner (permision, bruk av kaffe,
 tobak etc.) eller överflyttning till arbetshem.  Vid fortfarande tredska förfares enligt lagen
 om fattigvården par. 74 och 75.
 
 Fattigvårdsstyrelsen
           

Top of page

PRÅMBYGGE

 

 						
 
 Pråmbygge
 
 Kanske hör du till de människor som sett en sågverkspråm
 i verkligheten, eller sett en pråm på ett fotografi.
 Här berättar en pråmbyggare från Lugnviks sågverk hur det
 gick till när man byggde en pråm.
 
 Arbetsplatsen: Pråmslipen där man byggde, byggde om och
 reparerade pråmar.
 Arbetsverktyg: Yxa, bila, såg, hammare, slägga och handdriven
 träborr.
 
 De ä mycke me en pråm - då måste man först lägga ut kölar, tre
 stycken å sen timmer tvärs över på dom.  Femton stycken å sen 
 sätt man ihop med ytterligare längs efter.  Kölsvin kallar man 
 dom för, tre stycken.  Å dom bultar man ihop.  Sen ska det vara 
 pråmrötter, dom är självvuxen å dom hugger man i skogen.  Det 
 är själva spanten man säj - av gran.  Sen skulle dom skräs, dom 
 skulle vara jämn åtminstone på tre sidor. Far min var ute i 
 skogen å högg pråmrötter - aldrig jag. Men sen köpte dom färdigt.
 När jag börja var jag me å skrädde - det gjorde jag.  Å sen 
 skulle man spanta upp dem runtomkring.  Femton på varje långsida 
 å sju på varje gavel.  Bottna var tre tum nie å bordläggningen 
 två  å en halv tum sju.  Å sen upp till - först va de 
 vinkelplanka nere en tre tum nie eller tre tum elva å likadana 
 upp å så en täckplanka - relingsplanka som man kunde gå på - tre 
 tum elva.
 Å sen var det fyra stycken hörnrötter inne som man satt fast
 kätting å bult i för fastläggning.
 Å tak - stolpar som man satt upp på varje långsida - sex tum sex.
 Å så bräder på dom å sen tak ovanpå.  Alltihop. 
 Å sen man hade gjort de där färdigt var det drivning, beckning
 å tjärning in å utvändigt.
 
 Svårt?- Läs en gång till
 
 När jag börja med pråmbyggen va vi fyra stycken å sen jobba vi
 tre ett långt tag sen blev vi bara två å sist ensam.
 Nä sen dom byggde den där nya brädgården, ja, när det blev
 magasin försvann pråmarna undan för undan.  Ja pråmarna såldes,
 så rev man dom å gjorde ved av dom.
 De ä svårt å säje hur länge en pråm höll bottnarna räckte ju 
 länge - man kunde få riva ner hela bordläggningen men bottna va
 kvar - å så byggde man om pråma på gamla botten.
 De va ju olika hur länge dom räckte beroende på hur mycke de 
 användes, de kunde bli förstörda i transporten å en del kunde
 gå åt på ett par år - men bottna kunde räcka länger - de kunde 
 gå längre de låg ju i vattne jämnt.
 Far min jobba här på pråmslipen - han hade ett torp brev, sen
 var han skomakare emellanåt.
 Å nog är det lättare nu att vara arbetare mot för...
 
   

Top

 

Lars-Ivan's Hemsida