Något om Lugnviks by
historia
Det vi i dagligt tal kallar Lugnvik är tre byar, Norrland, Mäland och
Lugnvik, grupperade kring Lugnviksfjärden samt en fjärde by, Öd vid
Ödstjärn. Även Bergsviken bör nämnas fastän den inte är en by i
egentlig mening utan ursprungligen utgjord under Norrland och
Mäland. Bergsviken började förmodligen redan under 1500-talet att
användas som fäbodar av nämnda byar men på 1800-talet uppblandades
fäbodställena med fast bebyggelse av torpkaraktär.
Beskattning av folket - Makthavarnas käraste sysselsättning.
Den älsta bevarade skattelängden för Ångermanland upprättades 1535.
I längden redovisas en extraskatt, som detta år uttogs med anledning
av kriget mot Lybeck. Skattlagda är i Lugnvik 3 bönder, i Mäland 2 och
i Norrland 4. Öd finns inte med.
//Här ses utdrag ur skattelängden för Bjärtrå socken. Den är uppdelad
byavis: Här är Lugnvik och Mäland. En övning i gammelsvenska
och gammelstavning.
Maanttalatth aff Berattradh Sokne
Gi jordhe landbo j Lunghwick x öre ij öre mi jndher
Erijck landhboo j mark
Mattas x öre
Ni jels j Mellandh x öre
Peder x öre
Ur Ångermanlands älsta skattelängd.//
Går vi hundra år framåt i tiden och ser på en boskapslängd från Lugnvik
från 1635 har Lugnvik 4 bönder, Mäland 2, Norrland 4 och Öd 1.
Tillsammans har man 11 hästar, 3 tjurar, 80 kor, 117 getter och 16 får.
1736 finns i Lugnvik 5 bönder, i Mäland 3, i Norrland 5 och i Öd 1.
Några torplägenheter har ännu inte tagits upp men man kan utgå ifrån
att vissa båtsmanstorp finns. Gårdarna låg i regel vid denna tid tätt
tillsammans. Något som både var till fördel och nackdel. Man hade
skydd och hjälp av varandra men byggnadssättet kunde vara
ödesdigert vid eldsvådor. Var sedan grannsämjan inte så god kunde
närheten vara påfrestande och trätorna kom ibland upp vid tinget.
Ägorna var spridda på många ställen och det var svårt att kunna driva
jordbruket rationellt.
I mitten av 1700-talet sätter staten igång med jordreformer för att
åstadkomma större skiften och 1757 kommer förordningen om
storskifte. Lantmätarna får mycket att göra, varje by skall gås igenom
och ägorna skall läggas samman, kartor skall upprättas och man skall
försöka göra det så att alla blir nöjda, vilket inte är så lätt.
Lantmäteriverket i Sverige inrättades redan 1628 men så många
kartor från den tiden finns inte bevarade, däremot finns många kartor
från storskiftets tid. Lantmätarna lade ner mycket arbete på att göra
utförliga och vackert färglagda kartor. För Lugnvik, Norrland, Mäland
och Öd finns kartor, och till varje karta hör en utförlig beskrivning.
Under senare delen av 1700-talet börjar man ta upp torplägenheter
och år 1803 finns i Lugnvik 3 torp, i Norrland 1 och i Öd 2.
1827 och 1866 kommer nya jordreformer, laga skiftet. Nu sprängs de
gamla byarna, gårdstomterna läggs inom de samlade ägorna och man
får längre till grannarna. Tills industrin kom var jordbruket levebröd
för de flesta. Man får också tänka sig att det finns backstugor i
byarna, som inte redovisas i skattelängder.
På 1870-talet kommer de stora förändringarnas tid. 1874 bildas
Lugnviks Nya Ångsågs AB. Redan året innan hade inspektor Gjörud
inköpt 19 seland jord av bonden J.E.Boman i Lugnvik. Mycket folk
behövdes till sågverket och snabbt byggdes bostäder. Efter en tid
i sågverkets bostäder började man bygga egna hem och en del av
den tidigare bondeägda marken styckades till tomter och under
1900-talet har byggnationen fortsatt i olika etapper och
blandningen av olika byggnadsstilar ger idag ett trevligt intryck av
Lugnviksbygden.
Industrin förvandlade Ådalen
Ådalens industrihistoria är nära förbundet med dess topografi - dess
folkrörelsehistoria likaså. En flod - geografiskt snarast en bred
havsvik - ger den väsentliga kommunikationen. Landremsor på båda
sidor om älven erbjuder en bördig åkermark och senare också lämplig
plats för industrier. Tillgång till skog på nära håll leder efter ångsågarnas
och massafabrikernas intåg till ett kraftigt industriellt uppsving. Men även
om floden är bred, är dalen det inte. Befolkningen koncentrerades till
landremsan närmast älven och med industriutvecklingen följde en kraftig
befolkningstillväxt och det uppstod en rad småsamhällen, ibland skilda
genom berg och vatten, men ändå nära varandra, några på öar i älven,
som Sandö och Svanön, några geografiskt begränsade av berg och skog
som Dal och Hornö.
En kommunikationsriktning var den viktiga: efter älven, d.v.s. ungefär
norr - söder. De stora skeppen visade vägen till all världens länder från
"den smala remsan/ mellan bondland och världsmarknad". Det var också
den vägen som de nya idéerna kom.
Från 1890-talet fanns det ännu en betydelsefull led norr - söder. Det var
järnvägen som förband Härnösand med den norra stambanan i Långsele.
Det var inte bara folkets järnväg utan också en maktens väg, som kopplade
samman militärförläggningen i Sollefteå med residens- och stiftstaden.
I Härnösand fanns tingshus och centralfängelse och efter banan kunde
militär sändas till oroshärdar i Ådalen, en möjlighet som skulle komma att
utnyttjas också år 1907. Direkt förbindelse med Stockholm via en
ostkustbana tillkom först senare. Ville man ta sig till huvudstaden fick det
ske över Långsele och den resan tog 22 timmar. Vägen över Långsele
fick man också välja om man skulle komma med tåg från Sundsvall till
Ådalen.
En annan förbindelse norr - söder erbjöd de talrika ångbåtarna på älven.
Men det tog längre tid och årstid och väder gav naturliga begränsningar.
Från Härnösand kom man till Stockholm på 27 timmar, om vädret var bra.
Genom ångbåtstrafiken förband vattnet de olika samhällena. Men de skilde
också - de nuvarande broarna vid Sandö, Hammar och Hornö-Veda fanns
inte, utan man fick ta sig över älven med färja eller båt. Det kunde tidvis
leda till isolering.
I mitten av 1800-talet var Ådalen främst en bondebyggd, dock inte utan
industrier. Där fanns vattensågar, järnbruk, glasbruk och skeppsvarv.
Men jordbruket dominerade. I hela länet var 87% sysselsatt med
jordbruk (riksgenomsnittet var 77%), medan 7% hörde hemma i
yrkesgruppen industri och hantverk. Några stora brukssamhällen som i
mellansverige fanns inte, de anställda bodde ofta i torp på brukets ägor
och förenade arbete vid detta med jordbruk.
År 1853 började den första ångsågen i Ådalen och därmed inleddes en
radikal färändring. Glasbruksdisponenten Franz Berwald startade på
Sandö den första ångsågen 1853.
Lugnvik i Ådalen
Lugnvik är ett gammalt sågverksssamhälle på norra sidan av
Ångermanälven. Det ligger längst in i en fjärd som både kan kallas
lugn och liknas vid en lunga.
Förr hette det Lugnvik. Någon behörig myndighet har ändrat namnet.
För nu stavas det Lungvik på den typografiska kartan över Sverige
och i liknande sammanhang.
Min hustru Eva är född i Lugnvik. Där bodde vi också som nygifta.
Vi fortsätter att använda den gamla stavningen.
Socknen och kommunen hette Bjärtrå och sträckte sig från Sandö i
söder till Sandslån i norr. På 1930-talet uppgick befolkningen till
5-6 000 personer. I slutet av 1970-talet återstod efter alla
utflyttningar ungefär 2 200 personer. Nu på 2000-talet har
befolkningen reducerats ytterligare. Tidigare låg sågverksplatserna
tätt: Sandö, Lugnvik, Lockne, Fjärdvik, Köja, Mariberg och Kungsgården.
Allt är borta, av Lugnvik återstår bara torkanläggningen och justerverket.
Sågningen har flyttats till nya sågen i Bollsta.
Bygden verkar vara på väg att återgå till sitt förindustriella stadium.
Det finns fortfarande bondgårdar och torpställen.
För satt sockenstyret i Strinne, vid kyrkan, där de rikaste bönderna
bodde. Och där satt det in i det sista - fast Lugnvik med utkanter
rymmer mer än hälften av den gamla socknens befolkning - tills Bjärtrå
liksom de omgivande socknarna Nora, Skog, Ullånger och Styrnäs
uppslukades av Kramfors storkommun.
Det har funnits ett sågverk i Lugnvik i över hundra år.
Hela samhället växte upp kring sågen. Före bilismen fanns bara en
större arbetsplats inom räckhåll, den 1922 byggda och 1967 nedlagda
massafabriken på Hallstanäs. Man kan se den här betydelsen för
bebyggelsen. Nere vid fjärden låg sågverket med sin timmerbom.
Kolbacken och ångbåtskajen med sitt höga, röda magasin. Vid kajen
lade älvbåtarna med sina passagerare till. Bortom ångbåtskajen kom
brädgårn med sina kajer. Där låg klantritan för klanten som såldes som
ved till arbetarna och ovanför den låg spruthuset med brandsprutan. Från
sågen gick rälsbanan - fram till mitten av 1930-talet högbana - med lok
och virkesvagnar. Där fanns kapverk, stapelkranar, pråmslip och de
gula brädstaplarna som sände ut sin massiva trädoft över hela samhället.
Vid kajerna pråmarna för olika ändamål, täckta och öppna, och
bogserbåtarna "Kalle" och "Lugnvik".
Sågen var som en enda stor rasslande marskin.
Årets händelse var när isen gick upp på fjärden och skeppningssäsongen
började. Då plockades taken av staplarna, plank och bräder kastades ner
till kapverksledningens rasslande rullar, som blixtsnabbt sände fram dem
till sorterarn och kaparn. Kaptrissan höjdes i sitt vinande skär, och
klantpojken hyvade undan de avkapade ändarna. Virket gick vidare ut till
stuvarn i pråmen, där också märkpojken sprang runt med sin stämpeldyna
och satte den röda stämpeln i plankans eller brädans ände. När pråmen
var fylld bogserades den ut till det väntade fartyget, och virket vinschades
ombord, stuvades i lastrum och surrades på däck.
Så fortgick i stort sett det klassiska brädgårdslivet, med löpande
moderniseringar genom åren, ända till Lugnviks brädgård som den sista i
Ådalen revs bort 1961 och ersattes med ett modernt torkhus. Där
snabbtorkades virket, förpackades i buntar för lagring i virkesmagasinen
och lastades med trukar och kran ombord på fartygen, som lade till direkt
längs kajen.
I backarna närmast ovanför sågen och brädgården låg bolagets mark och
bebyggelse. I en vacker sluttning med parkliknande trädgård fanns
Herrgårn. Strax intill Kontoret och jordbrukets stora ekonomibyggnader.
Rättarns hus och villor för sågställare och andra tjänstemän.
Där grupperade sig också de vitmålade arbetarkasernerna med sina svarta
tjärpapptak, av vilka några finns kvar än. Lägenheterna var mest på ett rum
och kök, men det fanns också enkla "spisrum". Varje familj hade sin del i
uthus, dass och slaskhus. I slutet av 1930-talet satte man upp skyltar med
namn på kasernerna. Namn som Långklanten (den var byggt av klant),
Trehörningen, Heligbäck, Skvadern, Grindstugan, Nickebo, Sörgården och
Bergbacka. (I Bergbacka bodde Eva och jag som nygifta.)
Lika länge har det funnits namn på de olika delarna av samhället runt fjärden.
Bruket var området med bolagskasernerna runt sågen. Ovanför kom Backen,
med arbetarnas egna stugor och egna hem.
Utefter brädgårn låg Västbruket med ytterliggare kaserner och på Hallstanäs
ännu en omgång bolagskaserner för fabriksarbetarna. Däremellan låg Byn, den
ursprungliga Lugnviks by, med bondgårdar, småskolan och storskolan, affärer
och en blandad bebyggelse åt olika håll.
Ända fram på 1930-talet förekom det vilda slagsmål mellan pojkarna från de
olika delarna av samhället. De som var uppifrån Backen mötte Västbrukarna
när det var basar i Ordenshuset, och man gick ut i skogen för rejäla, blodiga
uppgörelser med nävar och knogjärn. När man inte slogs inbördes hände det
att brukspojkarna förenades mot gemensamma yttre fiender, mot "Bjärtråfasan"
eller mot intränglingar nerifrån Lugnviksstrand som var ute efter jäntorna.
Det sociala livet i samhället organiserades kring de olika missionshusen
samt Ordenshuset och Olympia, där det bjöds på basar och dans.
Korsvägen ovanför sågen var en av mötesplatserna. Där stannade bussarna
på genomfart mellan Undrom och Docksta, från Sollefteå till Härnösand eller
mellan Nordingrå och Kramfors. Där langades den bruna plåtlådan från apoteket
av till föreningshandeln. Där kunde gubbarna hämta sina paket med
motboksskickning från systemet i Härnösand. Där stod pojkarna och hängde
med cyckeln om kvällarna.
Eva har berättat följande: På den tiden var inte busschafförerna så noga med
att passa busstiderna. Evas mor Anna var för det mesta lite sent ute när hon
skulle åka buss. Då fick någon av barnen springa upp till korsvägen och stanna
bussen, säga till chaffören att vänta på deras mor som kom halvspringande nere
i backen. Inga problem, busschafören väntade.
En annan mötesplats var hos J H Libell. Han var ortens mångsysslande
fenomen, skomakare, skohandlare, skeppshandlare, och upprätthöll en
outtröttlig samhällstjänst som mötes- och transportcentrum. Inga främmande
språk kunde han. Men vare sig det kom tyskar, spanjorer, holländare eller
engelsmän och ankrade nere på redden, så äntrade han friskt lejdarna och
kunde på flyttande hemmagjord utrikiska funera fartygen med vilka varor de än
behövde.
Samtidigt med inåtvändheten i bruksmiljön fanns öppenheten utåt.
Tänka sig ett litet samhälle med egen världshamn! Så länge älven var öppen
låg nästan alltid fartyg och lastade. Och vårens ankomst markerades mindre
av händelserna i naturen av de dagar då isbrytarna "Ymer" eller "Atle" kom och
bröt ränna eller Kramfors stora bogserbåt "Kolbjörn" och bolagets egen "Lugnvik"
rensade fjärden.
Om kvällarna kom sjömännen vandrande upp mellan stugorna för att handla, se
om det var dans eller bio i Ordenshuset eller bara för att gå runt. Någon djupare
kontakt mellan sjömännen och Lugnviksfolket blev det sällan eller aldrig, mest på
grund av bristande språkkunskaper. Men dörren stod öppen mot världen.
En inte minst viktig del av kvinnornas arbetsliv utspelades sommartid längs
bäcken som rinner genom samhället och av någon anledning heter Heligbäck.
På en lång sträcka hade där en rad familjer var sitt "tvättställ". En brygga över
bäcken, ett par stora svarta bykgrytor av gjutjärn, som murats kring med stenar,
och tvättbunkar av trä.
En vacker sommardag kunde det stå blå rökar på flera ställen längs bäcken, dofta
byk och såpa från trasmatteskurningen. De som inte hade eget tvättställ fick låna.
Ångsågen
I Bjärtrå socken satt på 1800-talet en egensinnig kopparslagare och samlade
fornsaker. Han förde uppteckningar också, om sånt han såg själv och sånt han
hörts berättas. Han hette Per Edholm, och fick 1921 en riksdagspension.
Enligt Edholms anteckningar, skulle bjärtråbönderna på 1700-talet ha gjort
försök med en vattensåg. Den slog inte särskilt väl ut. Som många andra
räknade de fel på vatteneffekten.
Den första ångsågen i landet kom till nästan av misshugg. J.E.Söderberg i
Tunadal, nere vid Alnö-sundet i Medelpad, anhöll 1848 hos Länstyrelsen att få
bygga en ångkvarn. Som binäring villen han driva ett par sågramar med samma
maskin. På försök tillsattes ett par sågramar, och följden blev, att så snart man
sett vad dessa dugde till, så blev de huvudsaken och kvarnen bisak.
Huvudsaken spreds sig.
Fem år senare var man igång i Ådalen. Franz Berwald fick igång ångsågen på
Sandö 1853. Kramfors och Lockne året efter.
I början av 1870-talet gick i Lugnvik en ung man med sågverksplaner. Han
hette Axel Nilsson. Men Nilsson ser ut att ha fått besvär. Bygget gick sakta,
och blev aldrig färdigt.
Till sågverket i Lockne hade det 1865 kommit över en ung man från Ringerike
i Norge. Han hette Ole Gjörud, f. 1841 - d. 1896, och var son till en
sågverksförvaltare. Efter fem år på Lockne anställdes Gjörud som inspektor
på Lo. Här började han hysa allvarsamma planer på Lugnvik.
Gjörud slog sig ihop med ett par män på frammarsch: Constantin Falck och
Gustaf Hamnqvist.
Den gjörudska bolagsbildningen i april 1874 fick namnet Lugnviks Nya
Ångsåg AB. Det brukar tolkas så, att Axel Nilsson ändå bildat ett första
bolag för sågen som aldrig kom i gång.
Hur stor den första Lugnviks-sågen var, finner man inga uppgifter om. Den
gick tio år, sen tog elden den. När man 1884 byggde nytt, blev den på fem
ramar. Brädgården stod kvar från gamla sågen.
Gjörud ser ut att ha varit en driftig och lyckosam företagare.
1889 anlade Ole Gjörud Norrlands första träsliperi i Björkå.
Han flyttade från svärföräldrarnas Fantskog till herrgården på Björkå.
Björkå AB bildat 1872
Vi är framme vid år 1895.
Då köper Ole Gjörud hela Offers AB, med såg, nedlagt bruk och tillgängliga
skogar. Bondbolaget, Lugnviks Nya Ångsåg AB och det gamla Björkå AB
sammanslås till ett enda. Det får namnet Björkå Aktiebolag.
Året efter avlider Ole Gjörud hastigt efter ett slaganfall uppe i Björksjön,
där han varit på inspektionsbesök hos skogsförvaltaren. Han blev 55 år.
På Åbordön som delar Ångermanälvens yttersta utlopp i en nordlig och en
sydlig gren fanns en ångsåg som anlagts av en Bjärtråbo, trävaruhandlaren
Sundin. Sågen drevs med en lokomobil, och Sundin fick i gång ramarna 1873.
Sågen köptes 1890 av Åbords Sågverks AB. Disponent i företaget var
härnösandsbon Per Henrik Norberg. Det var honom man kallade på, när
Ole Gjörud avled. Norberg tillhörde redan släkten. Samma år som
trebolagsfusionen skett, och paret Gjörud firade silverbrölopp,
har Norberg och Olga Gjörud gift sig.
Olga och Per Henrik Norberg slog sig ner på Holms säteri i Björkå.
Där föddes barnen Jontha, Hertha och Carl Henrik.
Den nye chefen för Björkå AB var 33 år när han tillträdde, och satte igång
med friska krafter.
Sen mitten av 1700-talet hade ingen vågat sig på några projekt uppe i
Högfors. Men under Norbergs ledning byggdes ett träsliperi också i
Högfors. Det kom igång 1898.
Framgångsrikt och företagsamt gick man mot sekelskifte.
Men så kom 1917. Det året avled Per Henrik Norberg.
Han efterträddes av sin broder, konsul Johan Norberg. Bakom sig hade han sin
trävarurörelse i Härnösand.
Sen var det plötsligen slut med det lugna framåtskridandet!
Högfors träsliperi brann 1918.
Våren 1919 steg vattnet i den trånga Björkån, växte till en våldsam kraft och
tog med sig hela Björkå träsliperi ut i Ångermanälven.
Nu flyttade man verken, rörde sig men strömmen ned till Lugnvik och Hallstanäs.
Bolaget hade också lagt sig till med en mindre såg i Hallstanäs. Nu rev man den,
1920 och på den gamla såggrunden byggdes det nya Hallstanäs träsliperi.
År 1922 stod sliperiet färdigt.
Uppe i Högfors fanns sen 1921 ett kraftverk, som stod för den elektriska driften
i den nya anläggningen.
Men vid den här tiden hade det på nytt hänt något i Björkå AB:s ledning.
Konsul Johan Norberg avled 1922; samma år som driften sattes igång i det
nya träsliperiet.
Nu låg bolagets industri koncentrerad vid Lugnviksfjärden.
Den 1 februari 1923 efterträddes konsuln Johan Norberg av löjtnanten vid
marinen, Per Hjalmar Hedberg. Det innebar att den industriella successionen
vid Björkå AB fortfor att hålla sig inom familjekretsen. Löjtnant Hedberg var
sedan 1916 gift med Per Henrik Norbergs dotter Jontha.
Bakgrunden fanns med redan från början. Han var son till disponenten Gustaf
Hedberg i Forss AB, och född i Domsjö 1881; med andra ord vad som i Ådalen
benämnes en nolaskogsare.
Den nye chefen var 32 år, och inte rädd av sig. Per Hjalmar Hedberg satte
igång med att modernisera sågen i Lugnvik. Den nya ångcentralen stod färdig
1924, och hade kostat en miljon.
Den brann året efter.
En ny Lugnvikssåg byggdes för elektrisk drift; något som blev vanligare under
1920-talet lite varstans.
Men sågverkstidens kulmen var passerad, fast den inte låg helt uppenbar.
Men på Lugnvik moderniserade man brädgården de tre åren från 1934 till 1937.
Hallstanäs höll också takt med utvecklingen. Där byggde man ut.
I Lugnvik och på Hallstanäs fick man göra som andra under de dystra åren på
1940-talet: lagra, blåsa ner, leva på sparlåga.
Men Perj Halmar Hedberg var kvick ur gropparna med något nytt: ugnarna för
träkol och gengasved. Och det fanns att ta av. Hedberg hade 1923 bland
mycket annat blivit chef över 75 000 hektar skog och 90 kilometer flottleder.
Men han slarvade inte med råvaran. Han blev en modern skogsbrukare i stor
stil, öppen för forskning och framsteg i brukande och avverkning.
Decennierna kom och gick; utvecklingen accelerade.
Ingen ska kunna påstå, att inte Per Hjalmar Hedberg hängde med in i det sista.
Det sista, det blev åren som avslutade 1950-talet.
Då revs brädgården på Lugnvik. I stället kom torkhus med hetluft,
virkesmagasin, truckar och lastning från kaj i stället för på redd.
När 1960-talet gick in, tillträdde sonen Per-Olof Hedberg, posten som
verkställande direktör i Björkå AB.
Då hade Per Hjalmar för länge sen blivit Kapten. Och Kapten var ett begrepp.
Saken får utredas en smula.
Genom samhällets brokiga enhetlighet gick hårfina gränser.
Högst fanns disponenten i den vita herrgården med parkliknande trädgård.
Fester. Oåtkomlighet. Tjänstebil. Chauffören som titulerades kusk.
Disponentens dotter var spröd och blek som det hörde till.
Sen kom landsfiskalen i sin av grönskan inbäddade villa, inspektorerna och
tjänstemännen på Kontoret. Det fanns bara ett kontor som räknades.
Handelsmännen och sågställarna, sågarna och bogserbåtsskepparna och de
andra bäst ställda arbetarna. Gränserna blev finare ju längre ner man kom.
Men de var skarpa.
Högt över alla fanns Kapten, som ägde Bolaget, som ägde sågverket, som
gav arbete, som ägde fabriken, som hade marken, som uppbar hyrorna, som
ägde skogen, som sålde veden, som levererade elkraften. Han dominerade
allas tankevärld med sitt ägande och alla dess aktiviteter. Men han bodde
på annan ort, och man såg honom sällan.
Men redan genom att se vad han hade för sig, förvandlades Per Hjalmar
Hedberg från ett begrepp till en mänsklig varelse.
Stockholms-Tidningen hade en rapport från Gålsjö, Björksjön och Holm
hösten 1953. I Björksjön var en skogsby just anlagd.
Kulturjournalisten sammanfattar:
"Man tror sig försatt till ett av STF:s vandrarhem, men när man ser kapten
Hedberg - rödkindad sjöcharmör med böljande vita tinninglockar - dunka
mannarna kamratligt i ryggen och förhöra sig om gemensamma bekanta i
Vilhelmina och Tornedalen, förstår man att det är det kärva timmerlandet
Norrland i en välskött och humaniserad upplaga som man möter."
Det är en ögonblicksbild, men också ögonblicksbilder säger något. Särskilt
om man är ute efter personliga och mänskliga karakteristiska.
Min svärfar Valfrid Bergsten, som arbetade under hela sitt verksamma liv på
Lugnviks sågverk ( i 55 år), har skrivit in följande på försättsbladet i
minnesskriften "Björkå" av Birger Norman. Citat:
"Med tacksamhet vill jag minnas den Hedbergska släkten. Vänligt
bemötande vid personliga samtal, ingen överlägsenhet, varken i tonfall eller
bemötande. Jag känner mig hedrad av att fått personligt samtala med Kapten
P. Hj. Hedberg och Disp. P. O. Hedberg." /Valfrid Bergsten/
Per Hjalmar Hedberg fyllde 70 år i oktober 1961, och fick sångarförbundets
medalj vid en konsert i Bjärtrå kyrka.
Han levde till 1966.
Lugnvik under 1960- och 70-talet
Så började en förändrings vind blåsa över Lugnvik.
De nya generationen av ägarna inom familjen Hedberg började 1966 avveckla
sin industriverksamhet genom att sälja Lugnvikssågen till SCA. Året efter lade
man ned massafabriken på Hallstanäs, och 1974 var det dags att sälja även
skogen och bostäderna. Björkå AB gick till historien. Liksom i andra
sammanhang slök jättekoncernen SCA det mindre familjeföretaget.
Redan innan hade rationaliseringarna börjat förändra den yttre miljön i och med
att brädgårn, ångbåtsmagasinet och pråmslipen försvann. Det var inte många
som hoppades på något. Det var nog bara en tidsfråga innan SCA skulle lägga
Lugnvikssågen sa man i Lugnvik den gången. Dom vill flytta allt till Sundsvall.
Marknaden styr. Lugnvik går nog samma öde till mötes som Marieberg.
1973 lade SCA ner Mariebergs sågverk, och gjorde bortåt 100 man arbetslösa,
trots att företaget tidigare bedyrat att det inte var aktuellt med nedläggning.
Man motiverade nedläggningen i Marieberg med att sågen var för liten och inte
lönsam. Med det var bara svepsjäl. Mariberg kunde mycket väl ha lönat sig,
om den bara fått bra virke att såga. Men SCA hade bestämt sig för att göra
sig av med den. Därför gav man den skittimmer, dimensioner som gjorde den
olönsam, säger flera som var med.
Men det kom en ny högkonjunktur för trävarorna. Priserna steg och
Lugnvikssågen gick för fullt. SCA började göra smärre nyinvesteringar, man fick
miljöpengar till en del av moderniseringarna och byggde ett nytt ströverk.
Det gamla såghuset som var dragit, vinterbonades.
Bommen och barkningsanläggningen moderniserades, och hösten 1978 bygger
SCA om två av de tre dubbelramlinjerna. De ersätts men nya klingverk och
automasisk sortering av virket i stället för de gamla kap- och sorteringshusen.
Tio man av de omkring 90 anställda rationaliseras bort. Med det är offret för
överlevnad. Därmed försvinner även en del av det gamla sågverksarbetet.
Sågningen blir en datastyrd process, där ett maximalt virkesuttag ur timret
bestäms automatiskt. Sågaren blir en systemtekniker, som manövrerar
instrumentbordet i sin glasbur.
Lugnvik på 2000-talet
I dag 2001 ser Lugnvik annorlunda ut.
Sågningen har upphört. Ordenshuset är jämnat med marken. Herrgården är såld.
Den påtagligaste yttre färändringen markeras av butikernas försvinnande. Borta
är bilverkstan mitt i backen, Tjernbergs sybehör som blev Hellströms ekipering,
Konsum som övertogs av Perssons charkuteri, Kjellströms papperhandel och
kaféerna - allt är borta.
Bland de gamla samhällets uppsättning av butiker, hantverkare och mötesplatser
fanns tre kaféer. Där tittade sjömännen in, när de kom upp från sina fartyg om
kvällarna. Där kunde en vägfarande ta rast. Undomen gick in på Forsbergs,
Löfgrens eller Emma Fälldins och handlade en sockerdricka. Räckte pengarna
hängde dom kvar där och tog en kopp kaffe och kanske delade på en cigarett
och smygrökte. Borta är kaféerna.
Något tog slut i och med det gamla familjeföretaget Björkå försvann. Lite tog
samhället slut när den outtröttlige Libell dog. Den gemenskap som mitt i all
fattigdom fanns på verket har tunnats ut. Folk lever mer för sig själva, bryr sig
mindre om varann, går inte och hälsar på hos varann i stugorna som förr.
Uppe i byn överlever Olympia numera på bingon.
Det lilla centrum som idag finns kvar av Lugnvik ligger på Västbruket. Där finns
bensinmack och bank, där finns tidnings- och korvkiosken och där finns Närköp.
SCA och Granige har byggt en ny såg tillsammans i Bollsta. Lugnvik har
blivit lovat ett hyvleri för vidareförädling av virket. Men marknaden sätter nog
stop för sådana planer.
Hur Lugnvik kommer att fortleva beror förstås på hur sysselsättningen i hela
omgivningen utvecklas. Men kanske beror det också litet på vad invånarna
tillsammans kan komma överens om att göra av det.
Folkrörelser: Frikyrkan i Lugnvik
Sågverks- och fabrikssamhällets religiösa geografi var enkel.
Kyrkan låg mer än en halvmil bort. Det var långt med dåtidens
kommunikationer. Den spelade en underordnad roll bland
arbetarbefolkningen, även på grund av avståndet. För det
fanns förstås andra skäl. Kyrkan representerade mycket av det
gamla bondesamhället som brutits sönder av industrin. Till
kyrkan hörde särskilt folk, däribland överheten, även de
namnkristna. Till kyrkan for man för julotta, bröllop, barndop
eller begravning, och i dessa ärenden har ju den svenska kyrkan
behållit sin ledande ställning.
De "troende" hörde inte till kyrkan. De fördelade sig kring
Lugnviksfjärden huvudsakligen på tre lokaler.
Missionsförsamlingens bönhus på bruket låg i Lugnviksbacken.
Uppe i byn fanns Lutherska bönhuset, som samlade kring sig
en liten krets av Evangeliska Fosterlandsstiftelsen. Längst
upp mot skogen i samma del av samhället låg Frälsningsarmén,
som var frigjord nog att ibland också utnyttja
godtemplarlokalen på bruket.
Lugnviks Brödraförening (SMF) bildades1902. Antal medlemmar
1907 var 26. Brödraföreningens (missionsförsamlingens) bönhus
byggdes 1906.Senare tog man namnet missionsförsamling.
2002 firar man 100 år. Bönhuset byggdes av fattiga och hängivna
människor. Ett och annat bidrag i form av lite virke fick de
väl av bolaget. På samma sätt som godtemplarlokalen fick
bidrag till Ordenshuset eller idrottsföreningen till Olympia,
de två världsliga samlingslokalerna
Det första protokollet från 1902 talar om att årsbudgeten då
var 174 kronor, och där det heter: "Som vi är endast några få
och fattiga vänner har vi inte kunnat hålla oss med egen
predikant." Det fick församlingen råd med först 1937.
I dag på 2000-talet är man tillbaka i den gamla situationen,
och man får på nytt klara sig med tillfälliga förkunnare och
medlemmarnas egna insatser.
I Missionsförsamlingens bönhus på bruket fanns en sorts varm
värdighet, som ibland stegrades några grader så att de mera
strängt bibeltrogna tyckte det blev för mycket känslosamhet.
Man hade juniorer, som på somrarna fick fara till
Missionsförbundets sommarläger på Vårholma. Och på Sandö
var det stora friluftemöten första söndagen i augusti, då
predikanter som Frank Mangs talade och hela familjer for dit
på utflykt med barn, matsäck och vimpelprydda båtar.
Lugnviks missionsförsamling har till skillnad från många
andra frikyrkliga grupper praktiskt taget helt rekryterats
ur arbetarbefolkningen. Här gick en gräns mellan troende
och icke troende bland arbetarna. Ändå var bönhusets
inflytande inte begränsat till de frälsta medlemmarna.
Det var en social mötesplats dit även utanförstående gick
ibland. Till de tillfällena hörde de norrländska symötena
då kvinnor stickade eller broderade och säkert skvallrade
en del också medan pastorn höll andakt och läste en berättelse,
och man drack kaffe på det dukade långbordet mitt i salen, där
ljuslågorna flämtade. Ett par kvinnor i taget "bjöd in" och
stod för kaffebordet.Det kunde vara svårt att säga nej till
en sådan inbjudan, man kunde bli ställd utanför och det låg
lite prestige i att varit inbjudare till ett lyckat symöte.
Mauritz Edström, författaren, född 1927 från Lugnvik berättar:
Som barn följde jag tidigt med mina föräldrar och syskon till
bönhuset. Det var en plats för både fest och högtid.
Vi skickades till söndagsskolan, där tant Anna - som var
sömmerska till vardags - kompletterade den vanliga skolans
"bibliska" med en intensivare undervisning. Där ingick
tidningen Barnavännen, missionssparbössan med negern som
bockade på huvudet till tack för varje ettöring.
Men det var också julfest med andakt och tomte, glödande
väckelsemötern och obegripliga predikningar klockan elva
på söndagsförmiddagar då det säkert var
roligare någon annanstans.
I bönhuset förekom film endast undantagsvis. Men däremot
var ljusbilder, skioptikon, tillåtet. Det varma mörkret.
Missionären längst fram berättar om främmande folk och
förhållanden på sina arbetsfält. Vi får ana världen långt
borta. Han pekar med sin käpp. Stöter den i golvet.
Nästa bild. Han visar oss vilda negrer dansa utanför sina
hyddor, medicinmän som umgås med onda andar, infödingar
som skördar maniokrötter på fälten, kanoter på floden,
missionsstationen med sin kyrka omgiven av yviga palmer
och omvända hedningar som döpts i vita skjortor vid
Kongoflodens strand.
Förr sa man i Lugnvik. Vi ska "gå på bönhuse". Nu säger
man Missionskyrkan. Det antyder vad som hänt med den
frikyrklighet många svenskar är uppfödda i närheten av.
Glidningen mellan "bönhus" och "missionskyrka" är synbar.
Pärlsponten har ersatts av sobert vita väggar. De gamla
bänkarna är utbytta mot förnämare kyrkbänkar. Plåtkaminen
längst bak i salen som eldades glödhet om vintern är borta,
har blivit ersatt med centraleldning.
Lutherska bönhuset uppe i byn var en mindre lokal med
bruna bänkar, vitt podium och bakom den en kopia av
"Nattvarden". Till vardags lånades lokalen av skolstyrelsen
som gymnastiksal för folkskolan. Då var bänkarna
undanställda medan eleverna hoppade bock över plintarna,
gjorde höfterfäst och gick på bommen med altartavlan som
bakgrund. På söndagarna var där möten, stillsammare än i
andra frikyrkor. Den lutherska lågkyrkligheten var länken
mellan kyrkan och frikyrkan.
Längst upp mot skogen i samma del av samhället låg
Frälsningsarmén. Den är nerlagd och borta. Hos armén var
det högre stämning och mera drag. Där kunde man visa film.
Sedan fanns avvikare och individualister, mer eller mindre
ensamma på platsen med sin tro och samfundstillhörighet.
I Kramfors och Ullånger fanns närmaste Filadelfia.
Den här beskrivningen kan gälla för hela Ådalens
religiösa skiktning. Den har länge varit mycket blandad.
Ett inslag i traktens väckelsehistoria som gav genljud i
hela landet var pingströrelsens framväxt under 20- och
30-talen. Två kyrkoherdar, G E Söderholm i Överlännäs och
Nils Ramselius i Nordingrå, gick 1920 respektive 1922 under
uppmärksammade former över till pingstväckelsen
Från 1970-talet och senare finns ingenting som tyder på
att situationen skulle vara en annan för frikyrkorna i
Ådalen än den som råder i det övriga Sverige.
På många håll föråldring, stagnation och tillbakagång.
Men i tecknet av det också en uppmjukning av de skarpa
samfundsgränserna och en känsla av samhörighet i stället
för de gamla, bittra trosstriderna. Strukturförändringarna
har verkat även på det religiösa området: avfolkning,
vikande underlag, koncentration av verksamheten. De nya
frikyrkobyggena är få. Många församlingar har krymt så att
man inte kan hålla sig med egen pastor, har slagits ihop
eller upphört.
Föråldringen är oundviklig. Det finns inte många unga
kvar på platser som Lugnvikatt värva proselyter bland.
På 30- och 40-talen fanns frikyrkorna som en närliggande
verklighet att ta ställning till. Historierna om de
frälsta som klättrade uppåt väggarna och kröp under
bänkarna i extas under bönemötena florerade. När det inte
fanns någon annan underhållning gick många unga till
Filadelfia, Elim, Salem eller Betel för att ha skoj och
driva lite bus. Och på den vägen fastnade förstås
en och annan på Människofiskarens utslängda krokar.
Medan frikyrkan och bönhuset ingick i ungas begreppsvärld,
ligger den numera som en värld för sig. Människor tar
ställning även nu. Men väckelrörelserna har förändrats
med samhället, som alla folkrörelser.
Missionförbundet var en väckelrörelse ungefär som
folkrörelserna i politiken. Inom alla folkrörelser upplever
man idag en stelnande demokrati. Man lyssnar allt mindre
till medlemmarna. För var det ofta fackföreningsmöten i
Ådalen. Nu är det mest styrelsemöten. Herbert Tingsten
har sagt: "förr kom kraven underifrån, nu kommer besluten
uppifrån". Detta blir ju "diktatur" om man inte sprider
uppgifterna utan får en liten grupp som bestämmer medan
resten saknar inflytande. Det skulle behövas en
väckelserörelse även inom arbetarrörelsen. Förr gjorde
man frivilligt arbete för saken. Nu vill man ha betalt.
Valfrid Bergsten, fackligt aktiv och ordförande i Lugnviks
Missionsförsamling under många år, hade en klarsynt öppenhet.
- Det dummaste man kunde göra vore att hålla fast vid den
gamla inställningen, att de troende måste dra sig undan
"världen" för att inte riskera att bli påverkade och
smittade av den. Då kan man ju heller inte göra något
åt den. TV har skapat en ny situation och bragt hela
världen in i hemmen. Därmed har också många av de gamla
syndabegreppen fått vika för en friare inställning, dessa
rigorösa gränsdragningar mot det "världsliga" som han
kallar "väckelsens barnsjukdomar, då man tävlade om vem
som var mest andlig".
Valfrid och många andra klarsynta var inne på samma tanke:
att samfunden måste ge upp inrotade positioner, gräva ner
de gamla tvistefrågorna om dop, försoning och samla sig
till en hel frikyrka.
I dag skulle nog Valfrid om han fått leva, tala om en
enad gemensam kyrka.
Hur länge Lugnviks missionsförsamling och Ådalens många
frikyrkliga grupper kommer att finnas kvar beror likafullt
inte endast på tron, väckelsen och deras förmåga till
förnyelse utan också på sysselsättningen och den fortsatta
samhällutvecklingen.
|