MUSIK SIDAN 2
110-årig epok i graven Polar Music Prize 2002 års Dansband - Guldklaven LP-skivan vinner mark Bo Harry Sandin Storbandsgästspel Tidernas bästa diskolåt Musiksamhälle i omvandling Aftonbladets Rockbjörnar 2002 Sundsvalls Gatufest 1988-2003 Jimi Hendrix bästa rockgitarristen Pipeline i Sundsvall 1973-2003 Populära melodier från förr Popmusiken nummer 1
2004.10.24
---> Musik- sida 1
---> Musik-Index
---> Huvudsida
110-årig epok i graven
Musik i Västernorrland 110-årig epok i graven Sista turnén med egna musiker. Gruppen Sensa har varit på avskedsturné. Under helgen 29-30/6 hölls den den sista turnén som genomfördes av Musik i Västernorrlands egna musiker. Då gick en epok i graven; under Länsmusikens 110-åriga historia har man alltid haft egna musiker och orkestrar. Militärmusiken, ursprunget till Länsmusiken och Musik i Västernorrland, bildades 1892 på Sånga Mo, söder om Sollefteå och på norra sidan av Ångermanälven. 1972 ombildades Militärmusiken till Regionmusiken - med både militära och civila inslag - och 1988 omorganiserades den till en musikstiftelse i landstingets regi. Musik i Västernorrland har haft sitt kontor i Sollefteå. Våren 2002 fattade landstingsfullmäktige ett historiskt beslut - att göra sig av med alla egna musiker till förmån för frilansverksamhet. Därmed sattes punkt för en 110-årig tradition. Under de senaste åren har det funnits tre ensembler. Sollefteå brassensemble, som var en av de tre, som upplöstes först. Duo Sahlin och Sensa har sedan dess utgjort ansikterna utåt i den musikaliska verksamheten. Under den senaste tiden har Musik i Västernorrland haft nio egna musiker. Så avvecklingen: Några har gått i pension, andra har sökt sig till nya jobb eller försvunnit av andra orsaker. 29/6-02 kvarstod bara tre anställda musiker, två har blivit uppsagda en har fått delvis nya arbetsuppgifter t.v. inom Musik i Västernorrland. Den nya organisationen med enbart frilansmusiker har både nackdelar och fördelar. Frilansmusiker gynnas, utbudet blir brett och flexibiliterten ökar - men möjligheterna att genomfära långsiktiga projekt blir sämre. Om det blir billigare för landstinget återstår att se. Länsmusiken måste omorganiseras, lytas ur landstingets regi, och få en annan huvudman. // Landstinget får inte längre missköta sitt ansvar för sjukvården för att i stället pyssla med kultur och annan verksamhet som är och bör förbli kommunernas och länstyrelsens uppgift. // Delvis Källa: Tidningen Ångermanland -02-06-27
POLAR MUSIC PRIZE
Instiftades 1989 av skivbolagsdirektör Stikkan Anderson. De ursprungliga 42 miljoner kronor i prisfonden förvaltas av Kungliga musikaliska akademin. Priset delades ut första gången 1992. Pristagarna får en miljon kronor var. Priset ges till personer, grupper eller institutioner som oberoende av genre har skapat något av avgörande betydelse inom musikområdet.
Pristagare:
2002: Sofia Gubaidulina och Miriam Makeba 2001: Karlheinz Stockhausen och Burt Bacharach samt ett specialpris till Robert Moog. 2000: Isaac Stern och Bob Dylan. 1999: Yannis Xenakis och Stevie Wonder. 1998: Ravi Shankar och Ray Charles. 1997: Eric Ericson och Bruce Springsteen. 1996: Pierre Boulez och Joni Mitchell. 1995: Mstislav Rostropovitj och Elton John. 1994: Nikolaus Harnoncourt och Quincy Jones. 1993: Witold Lutoslawski och Dizzy Gillespie. 1992: De baltiska staterna och Paul McCartney.
Källa TT
Guldklaven
Det är tredje året som Guldklaven delas ut. Dansbandsveckan år 2002 gick i Malung och priset delades ut i samarbete med tidningen Får jag lov och radioprogrammet I afton dans. Under våren har dansbandspubliken röstat fram vinnarna i de tio olika kategorierna, men utnämningen av årets dansband avgjordes genom telefonröstning via radions direktsändning av galan. Thorleifs vann med 5.000 rösters marginal före tvåan Black Jack från Sundsvall. Priset består av äran och en förgylld G-klav. Under årets Dansbandsvecka spelade 52 band på fyra scener.
Guldklaven 2002
Årets dansband: Thorleifs från Norrhult
Årets gitarrist: Göran Liljeblan i Streaplers från Kungälv
Årets uppstickare: Solo från Tomelilla
Årets sångare: Peter Danielsson i Schytts från Göteborg
Årets basist: Casper Janebrink i Arvingarna från Göteborg
Årets komposition: "Vår sista dans" med Benny Anderssons orkester, skriven av Benny Andersson och Björn Ulvaeus
Årets sångerska: Lotta Engberg i Lotta Engbergs från Skara
Årets trummis: Kjell-Ingvar "Kjelle" Danielsson i Jannez från Laxsjö
Juryns specialpris: Dansarrangören Bertil Jonsson på Ekebo i skånska Munka-Ljungby
Årets keyboardist: Mattias Berggren i Barbadios från Göteborg
Årets blåsare: Joakim Andersén i Kellys från Kinna
Sundsvallsbandet Black Jack kan titulera sig Sveriges näst bästa dansband.
Tidernas Bästa danslåt
ABBA står bakom tidernas diskolåt. Enligt 400 000 amerikanska tv-tittare är den svenska popgruppens låt "Dancing queen" den absolut bästa låten för att sätta fart på dansgolvet. Det är MTV:s systerkanal VH1 som arrangerat en omröstning om "the greatest ever dance floor filler" (tidernas absolut bästa dansgolvfyllare). Kylie Minouge lyckades med sin fjolårshit "Can´t get you out of my head" knipa åt sig andra platsen på listan, men eftersom kanalen riktar sig till lite äldre publik än MTV så dominerar förstås låtarna från förr. Bäst av hundra framröstade diskolåtar hamnade alltså ABBA med sin hit från 1976. - Det är ganska fantastiskt att vår musik hänger kvar och att ingen har dödat oss för att vi var så corny när det bagav sig, uppges Benny Andersson ha kommenterat omröstningen enligt nyjetstjänsten Ananova..
Bästa låtarna genom tiderna
1. Abba: Dancing queen
2. Kylie: Can´t get you out of my head
3. Gloria Gaynor: I will survive
4. Dexy´s Midnight Runners: Come in Eileen
5. Madona: Holiday
6. Deee-Lite: Groove is in the heart
7. S Club 7: Don´t stop movin´
8. Michael Jackson: Billie Jean
9. Robbie Williams: Rock DJ
10. Village People: YMCA
Källa: VH 1/Ananova
Stora svarta plattor vinner mark
Vinyl- och CD-skivor sommaren 2002 Musikbranschen ville bli av med den. Men misslyckades bara nästa. Efter några år i skymundan är polyvinylkloridplattan på stark frammarsch och nästa alla titlar som ges ut i Storbritannien och USA finns att få tag i även på vinyl. Plus massor av svenska artister, bl.a Bob Hund och The Ark. Allt är bättre med vinyl! Det är frågan om en äkthet. Att konvolutet dessutom är stort nog för att rymma ett riktigt konstverk gör inte saken sämre. En riktig skivspelare är ingen digital miniräknare som samplar ljud. Vinyl känns mera på riktigt, låter varmt och dynamiskt och har en större ljudbild än cd:n. På cd har bruset skalats bort vilket gör att vissa bas- och diskanttoner också försvinner. En klassisk dj som mixar vill ha den fysika känslan. Hålla emot plattan om den går för snabbt eller med fingertopparna bromsa ned den till rätt hastighet. Med en cd-spelare får man lita till tekniken och ser inte vad som händer. Men även många vanliga konsumenter som gillar rock, punk och metal, hardcore och rockabilly köper hellre vinyl. Det har nu många skivbolag insett och låter pressa plast för glatta livet. Fakta / Vinyl- och CD-skivor När den lilla cd-skivan introducerades 1982 beskrevs den som oförstörbar. Den kunde rispas, repas och till och med brännas utan att ljudkvaliteten försämrades. I dag vet vi förstås bättre. Men musikindustrin hade helt enkelt bestämt sig för att ersätta den gamla vinylskivan med den nya digitala cd-plattan. Självfallet för att få oss konsumenter att köpa nya skivor och investera i spelare. Upptakten skedde i slutet av 70-talet när branschen hade vuxit sig ekonomiskt mäktig. Philips och Sony slogs om att lansera ett nytt digitalt medium och när de båda bolagen enades om en gemensam standard började det hända saker. Försäljningen av cd-skivor och spelare skött fart och blev ordentligt stor när The Beatles gamla plattor återutgavs 1987. Två år senare såldes det för första gången mer cd än LP i Storbritanien. Samma sak hände i Sverige 1991 då vi, enligt Grammofonleverantörernas Förening (GLF), köpte sex miljoner LP-sivor och elva miljoner cd-plattor. En vinylskiva blir till: Att göra en vinylskiva är betydligt besvärligare än att bränna en cd. Allra först graveras ljudspår på ett så kallat lack, ett mjukt plastmaterial. Genom en elektrokemisk process skapas en master av metall, en fader, där spåren således är negativt vända och står uppåt. Utifrån den tillverkas en moder, en metallpositiv, varifrån pressmatriserna sedan skapas. Därefter är det bara att köra på. En pressmatris räcker till ett par tusen skivor. I svenska storstäder finns ett antal butiker som satsar på vinyl. I Stockholm ligger affärer som Andreas skivor, Pitch och Snickars medan göteborgarna går till Blenda och Flexible. I Malmö finns Yell och Cosmic One Records. Vinyl går att även köpa i många andra större skivbutiker som domineras av cd-skivor. Källa : Stockholm (PM)
Bo Harry Sandin
- en av Ådalens söner
Dragspelare, trumpetare, basist, pianist, sångare, musikdirektör, musiklärare,dirigent och arrangör. Det är en hel del det där, men så är han också en kändis inom svenska musikvärlden - kanske ändå lite anonym för oss vanliga "svensöner". Befinner man sig någon stans i medelåldern bör man nog komma ihåg örhänget "Augustin" som Siv Malmkvist sjöng in på skiva och även deltog med i schlager SM. Det blev också det svenska bidraget vid schlager-EM i Cannes 1959. Då framförd av Brita Borg, som nådde en åttondeplacering. Pappa till den melodin är just "dragspelsprofilen" Bo Harry Sandin. Men det är bara en liten del av hans musikaliska framtoning. Bo Harry Sandin Björbo i Nås Dalarna har gjort sig välkänd på de platser där han arbetat och det är musiken som varit hans verktyg. Lite undanskymt på en vägg i vardagsrummet i villan i Nås hänger ett bevis för hans insatser. Det lyder "Hans Majestät Konungen har på förslag av styrelsen för Riksförbundet Sveriges Amatörorkestrar tillerkänt Bo Harry Sandin Riksförbundets tjänstemedalj i guld att i blågult band på bröstet bäras.Stockholm 1981-10-09." Men för att börja från början kan vi konstatera att Sandin inte är dalmas, fast han bott i Nås sedan 1968: - Nej jag är ångermanlänning, född 1930 i Klockestrand i Ådalen intill Sandöbron på norra sidan av älven. Min far var på den tiden stuveriarbetare, som de flesta i trakten. Som granne till oss bodde Kalle Grönstedt och någon kilometer längre bort Hans-Erik Nääs. Dessa två dragspelsvirtuoser väckte mitt intresse för musik. De var för det mesta i Stockholm men kom emellanåt hem. Redan i tre-årsåldern kunde jag lyssna på dem på radion och att ha dem som grannar var ju en fördel. När Kalle spelade satt jag och slet i en kudde! Det tyckte mina föräldrar att de skulle göra någonting åt. - När jag var fyra år fick min pappa tag i ett två-radigt spel. Han köpte det av en sjöman på en båt, vilken pappa jobbade som stuvare på. Sjömannen behövde pengarså priset blev tio kronor. Det spelet har Erling Grönstedt nu, men jag får inte köpa tillbaka det!
Ville inte ha publik
Sandin lärde sig ganska snabbt att hantera durspelet och tjänade trots sin ungdom pengar på det. Instrumentet hade han i sin ägo i många år. - Det fanns en verkstadsskola på Sandö och när eleverna kom över hit satt det en person och spelade. Det var jag, men jag satt gömd för jag ville inte ha publik! De kastade pengar till mitt gömsle, så trots min blyghet fick jag en liten slant. - Kalle Grönstedt tittade över till oss då och då och för honom spelade jag. Jag har tänkt så här efteråt, att det måste bero på att jag visste att han visste vad det var frågan om.
Inga lektioner
Har man musiken i blodet så har man det, det är Sandin ett gott exempel på. Det blev förstås ett fem-radigt spel lite längre fram. Att det blev så kan Sandin tacka Hans-Erik Nääs för: Ja, han kom och hälsade på oss när tillfälle gavs och en gång sa han till mina föräldrar, att pojken ska inte ha ett sådant där spel, han skall ha ett riktigt dragspel. Nästa gång han kom hade han med sig ett fem-radigt spel från Stockholm. Han gav mig också tips om hur man basar och sådant där. I övrigt har jag inte tagit några lektioner berättar Bo Harry. Det var under krigsåren som blygheten försvann. Kanske självsäkerheten följde med det nya dragspelet och Nääs instruktioner. För hur det än var så började Harry spela dansmusik redan i 13 - 14 årsåldern. Hade egen "orkester" eller spelade med andra. Framträdandena inskränkte sig till Ådals-området och det var med dragspel som huvudinstrument. Redan på den tiden skrev Sandin arrangemang till låtarna. Noter kunde han från den tidiga skolåldern. - Jag vet inte hur det kom sig, för jag har aldrig lärt mig dem, de bara fanns där. Vi hade en lärare i skolan, Paul Allard, som var en duktig pianist och som även spelade orgel. Sånglektionerna med honom såg man verkligen fram emot. Jag kanske lärde mig noterna då, omedvetet, för vi sjöng sånger ur ett häfte där noterna fanns med och fick på det sättet in lärdomen. I 18 årsåldern kom Sandin in på en folkhögskola ovanför Kramfors. Där träffade han en pianist som varit i Stockholm och turnerat med Anders Börje. Det blev genast ett samarbete som resulterade i Sten Landers orkester. Samarbetet höll i fem år och turnéerna gick över hela Norrland. De var också med på den första s k Norrländska jazzfestivalen i Kramfors 1955. - Efter de där utsvävningarna hamnade jag i Iggesund och arbetade på huvudkontoret ett tag, men åkte hem och spelade på helgerna fast det var 20 mil mellan orterna. Det blev också lumpen på I21, vilket kunde ha inverkat på spelningarna då det var dags att gå vakt. Det löste jag genom att låta någon annan ta min tjänst. Mot en dusör förstås, men jag tjänade ändå en slant på bytet, poängterar Harry.
Ådalen - Stockholm
Underliga är ödets vägar, sägs det. Ådalen var ju ingen dålig hemort, men det blev Stockholm 1955. Sandins fästmö Ulla (nuvarande maka) hade kommit in på Sankt Eriks sjuksköterskeskola och då blev det naturligt att också Harry sökte sig till huvudstaden, där han fick jobb på SAS. Genom Sten Lander i Ådalen fick Harry kontakt med Åke Gerhard, musikförläggare bl.a., som också skrivit en hel del melodier. Att Gerhard var född i Ådalen minskade ju inte möjligheterna att få bra kontakt. - Jag ringde Åke och talade om vem jag var, berättar Harry vidare. Det resulterade i att jag kom med i hans orkester. Det blev en hel del turnéer med bl.a. Sonja Sjöbäck och Britt Inger Dreilick. Efter ett par år startade Åke ett musikförlag som hette Europa Produktion och jag anställdes som förlagschef. - Jag tror det var 1957. Året därpå var det dags för Euruvisionens schlagertävling. Jag plockade fram en melodi som jag något år tidigare komponerat, men aldrig lanserat. Åke skrev texten. Det var just "Augustin". Vi skickade in den och vann! Den gick vidare till schlager EM 1959 och hamnade som sagt på åttonde plats. Det kommer fortfarande in STIM - pengar för den varje år, ler Harry belåtet.
"Refrängen"
Vid den här tiden hade Harry också börjat spela bas, och i samma veva kom han att bli bekant med en gitarrist som hette Carl Olof Finnberg. Denne spelade på Embassy Club i Stockholm och där behövde man en basist som också kunde spela dragspel. Det rörde sig mest om sydamerikanska låtar. Sandin gjorde en provspelning och blev genast anställd. Var kvar i orkestern ett par år - jobbiga sådana eftersom det var spelningar varje kväll utom måndagar. - Efter den sejuoren kom Hasse Tellemar in i bilden. Han hade blivit producent på radion och frågade Calle Finnborg om inte denne kunde ordna en sångkvartett till programmet "Refrängen". Calle i sin tur frågade mig om jag hade lust att ställa upp. Det är klart att jag hade det, när man är ung klarar man ju allt. Därmed bildade vi en kvartett som hette "Papegojorna". Vi spelade in programmet på måndagarna och det sändes på lördagarna.
Dalarna - Västmanland
Efter ett par år med "Refrängen" råkade familjen Sandin hamna i Dalarna. Det var tack vare bygdesemester i Nås 1962 och 63 som familjen Sandin bosatte sig där 1965. Dessförinnan hade de bott i Handen i Stockholm. När det blev en musiklärartjänst ledig i Floda kommun sökte Harry och fick den. - Även om det var skönt att lämna Stockholm var det minsann inget latmansgöra jag hoppade på. Jag undervisade på åtta instrument, och dessutom hade jag orkester på kvällarna. Det var 42 timmar i veckan plus orkestern. Efter olika musiklärar- och orkesterledartjänster i trakten kom jag till Fagersta 1980 som rektor för stadens musikskolor, men bostaden i Nås hade vi kavar. Jag pendlade varje vecka i 15 års tid tills pensionen blev ett faktum. Under Fagersta tiden var jag dirigent för symfoniorkestern och ledare för stadens musikkår. Vi gav många konserter med gästartister. Det var bl.a. Lars Roos Elisabeth Söderström. Även min egen dotter Inger framträdde där. Musiken är ett måste för familjen Sandin. Hustrun Ulla sjunger i kör, dottern Inger har gått operaskolan och varit Jussi Björling stipendiat, sonen Lars är bleckblåsare och musiklärare i Falköping. Det är idel trivsamma minnen Harry berättar och det är väl helt naturligt, musiker är nog ett speciellt släkte. Där finns en spelglädje som de gärna delar med sig av till tacksamma lyssnare. Turnerandet är sedan några år ett avslutat kapitel och den musik Harry nu producerar är inte direkt hörbar. Huvudsakliga arbetet sker nu vid dator. - Det innebär att jag gör tryckfärdiga sidor till musikförlagen. De skickar upp manus på instrumentalskolor och liknande, dessa skriver jag ut och gör färdiga sidor av på datorn, vilka man sedan i sin tur trycker upp. Dessutom arbetar jag som musikskribent för Falu-Kuriren. Det blir om skivor inom den seriösa sektorn. Jag bevakar också konserter för dem. Men dragspelet står inte och samlar damm i något hörn. Tillsammans med fyra spelsugna kamrater svara de för underhållningen på pesionärsträffar och andra sammankomster i bygden. Och det som en gång Hans Erik Nääs en gång lärde Harry på det fem-radiga spelet - om basar och sådant där - har han inte glömt. Pensionären Bo Harry Sandin har fullt upp. Något sofflock är det inte tal om.
Källa: Tidningen Kvällsstunden/Henrik Mossberg
Storbandsgästspel i Sundsvall
Under de år somm jazzen funnits som en viktig del i Sundsvalls kulturliv har vi med jämna mellanrum berikats med gästspel av många världsstjärnor. Gene Krupa Trio på Fillan 1952, Louis Armstrongs Allstar den 19januari 1959 i Lv 5:s pjäshall inför en storpublik. Count Basie i Sporthallen i början av 1960-talet. Det var toppen på isberget. Men perioden 30 oktober 1990 till 7 december 1991 måste vara rekord hittills för Sundsvalls vidkommande. Fem storband av högsta klass såg till att det svängde i Tonhallen. Först kom Woody Herman Orchestra under ledning av Frank Tiberi med sångerskan Ernestine Anderson och legendariska sångkvartetten The Four Freshmen. Därefter kom den nyligen bortgångne Lionel Hampton med sitt Big Band. En Hampton som i dålig fysik form fick hjälpas in på scenen, men väl på plats med klubborna i handen gav han både vibrafonen och publiken en minnesvärd holmgång. Drygt en månad senare spelade Artie Shaw Orchestra på Aveny. Den då 81-årige Shaw stannade hemma och bandet leddes vid tillfället av fine klarinettisten Dick Johnson. Glenn Miller-veteranen Tex Beneke and his Orchestra med sånggruppen The Modernaires fyllde Tonhallen i oktober till sista plats med sin hyllning till jazzens bästa storband. Den 7 december inträffade knorren i Tonhallen med ett taggat Basieband och Frank Foster vid spakarna.
Källa: ST/Jazzkrönika: Hans-Erik Bergman
Aftonbladets Rockbjörnar 2002
Håkan Hellström och Kent var de stora vinnarna när Aftonbladet delade ut sina Rockbjörnar för 2002.
Här är alla som fick Rockbjörnar
Årets svenska manliga artist: Håkan Hellström
Årets svenska kvinnliga artist: Robyn
Årets svenska grupp: Kent
Årets svenska låt: Håkan Hellström: Kom igen Lena!
Årets svenska skiva: Kent: Vapen & ammunition
Årets svenska nykomling: The Sounds
Årets utländska låt: Red Hot Chili Peppers: By the vay
Årets utländska grupp: Red Hot Chili Peppers
Årerts utländska skiva: The Eminem show
Årets utländska artist: Eminem
Gatufesten i Sundsvall
Historik
www.gatufesten.se
1988. Den första gatufesten föddes i samband med Sundsvalls jubileumsfirande. Artister: bl a Monica Thörnell och Dan Hylander. ca 4 000 personer besökte festivalen som pågick i en dag
1989. Det kostade 60 kr. att ta sig in. Artister: Mora Träsk, Totte Wallin och Electric Boys. ca 5 000 betalade sig in på festen. Gatufesten blev en succé, kommenterade arrangörerna Anders "Tjacka" Söderberg och Sven-Erik Granqvist.
1990. 80 kr. kostade det. På grund av brist på växel(!) under Gatufestens andra dag, höjdes biljettpriset märkligt nog till 100 kr. Årets festival bjöd på fler artister bl a Wilmer X, Siv Malmqvist, Mikael Rickfors och Mora Träsk. 8 000-10 000 besökte festivalen.
1991. Artister: Carola, Di Leva, Mikael Wiehe och Lousie Hoffsten. Under sitt framträdande sa barngruppen Mora Träsk, "Upp med händerna alla mammor, det är bra för tuttarna." Carola visade redan då en varierande garderob, med bytte i rask takt. bl a en grön klänning med guldknappar, röd jacka med svarta cykelbyxor och en svart ålskinnsliknande dräkt.
1992.Priset var 160 kr. to-fr. 180 kr lö. Festivalkortet introducerade 350 kr. Det här året fastnade Melodie MC i hissen natten innan sin spelning. Sex timmar satt han i hissen innan han räddades. När han sedan uppträdde gick det inget vidare.
1993. Festivalen hade ca 20 000 besökare. Artister: Wilmer X, Papa Dee och Bo Kaspers ork. Premiär för öl- och vinrättigheter.f d Europemedlemmen Kee Marcellos band Red Fun blev en flopp: "Mer hår än talang."
1994. Artister: Lisa Ekdahl, Rebecka Törnqvist, Jerry Williams och The Boppers.
1995. 200 kr. per dag kostade det att gå in om man inte köpte tredagsbilj. som kostade 450 kr. Artister: bl a Lisa Nilsson, Ulf Lundell och Eric Gadd. När Ulf Lundell spelade kastade någon in en flaska på scen, bandet lämnade scenen och kom sedan tillbaka betydligt aggressivare
1996. Artister: bl a Hoola Bandola band, Lenigrad Cowboys, Kent, Papa Dees och Garmarna.
1997. Artister bl a Smurfarna, Uno Svenningsson och Tomas Di Leva, som med sin spasmliknande dans var en njutning att beskåda. Pandora. Staffan Hellstrand gled omkring på scenen "som den värsta rockern.
1998. Artister bl a Drömhus, Smurfarna, Orup, Lisa Ekdahl, Sven-Ingvars och Magnus Uggla. Ugglas konsert slutade i kaos, tio personer fick föras till sjukhus. Det blev bråkigt, flickor svimmade och konserten fick avbrytas flera gånger
1999. Ulf Elfving var konferencier på stora scenen. Det var tjejernas år, med artister som: Robyn, Cajsalisa, Jessica Folcker, Jennifer Brown, Dilba m f. Även killarna fick sin chans med artister som Markoolio och A-teens. Sundsvall var Årets Popstad, och på Popstadsscenen vid Selångersån fick många lokala band chans att uppträda. Thomas Lundmark, från Pipeline, var konferencier
2000. Gatufestens höjdare var Tjuren från Wales, Tom Jones. Bland övriga större artister märktes bl a Orup, Eric Gadd, Markoolio och Bo Kaspers ork. Det här var nog den lugnaste Gatufest jag varit med om, sade "Tjacka". Vakthavande befäl på Polisen i Sundsvall kallar årets gatufest för en riktig fyllefest.
2001 Alanis Morissete var det stora dragplåstret. Övriga artister bl a Friends, Tomas Ledin, Magnus Uggla, Backyard Babies, The Ark och Highway Stars.
2002. Status Quo var det stora dragplåstret. Herreys kom med hade inte tagit på sig sina gyllene skor. P3:s turné med Sommartoppen kom tillbaka till Sundsvall. Sundsvallstjejen Elin "Grynet" Ek gjorde succë som programledare. E-type fick äran att avsluta Gatufesten med sin eurodisco till fyrverkerier.
2003. Artister. Alcazar, Carola, Lars Winnerbäck, Dilba, ZZ Top, Jerry Williams&The Boppers,Ulf Lundell, Robbyn, The Ark, Eric Gadd, Wilmer X och The Confusions. P3 Sommartoppen. Ulf Elving. 310 kr. kostade det att gå in en kväll. Onsdagkväll gratis Danstältet tillbaka efter 7 års bortavaro. För barn: Nicke&Nilla
Källa: ST
Jimi Hendrix rankas högst
Jimi Hendrix bästa rockgitarristen.
När musiktidningen Rolling Stone listar de hundra bästa rockgitarristerna genom tiderna är ettan föga förvånande den avlidne Jimi Hendrix. Han brukar vinna sådana utmärkelser. Pete Townshend, inte helt okänd gitarrist i The Who, berättar att när han och likaledes erkände Eric Clapton såg Hendrix spela blev de så tagna att de var tvungna att hålla varandras händer. Duane Allman, avliden gitarrist i Allman Brothers, ligger två på listan medan BB King, levande blueslegend, tar tredjeplatsen. Bara två kvinnor fick plats när Rolling Stone-redaktionen listade 100 bästa gitarristerna: Joni Mitchell (nummer 72) och Joan Jett (nummer 87).
Källa: New York (PM)
PIPELINE i Sundsvall 1973-2003
Rockklubben och musikföreningen Pipeline i Sundsvall fyller 30 år. Trettio år är en lång tid för en musikförening. Ungefär 2 000 konserter har passerat revy sedan 1973. År 1982 låg Sundsvalls Musikforum fortfarande kvar i ett av de Magasin som kom att byggas om till Kuturmagasin. Det fanns ett dåligt stöd från kommunen, dålig ekonomi och lokalerna var slitna. Sen låg det i skumma kvarter, på gott och ont. En av styrlelsemedlemmarnas mamma var kommunalråd. Så man började lobba på politikerna. Det gav resultat. 400 000 kronor beviljades av kommunen för att renovera lokalerna. Pengarna tog snart slut. Samtidigt beslutade kommunen att husen skulle göras om till dagens Kulturmagasin. Stan dammsögs efter ett bra ställe. 1984 skickades en skrivelse till kommunen med en ritning, om att hyra Konsertteatern som lokal. Efter en hel del skriverier i bl.a. Dagbladet drogs förslaget tillbaka. Sökandet fortsatte. En dag gick en av medlemmarna förbi en gammal livsmedelsaffär på Kyrkogatan 6. Läget var centralt, med stort utrymme, 800 kv.meter. Lite lågt i taket, men annars var lokalen ändamålsenlig. Diskussionerna med kommunen hade blivit bättre och bättre. Föreningen fick 700 000 krononr till renovering. En stor PA-anläggning köptes in, och sedan drog verksamheten igång med 40-50 arrangemang per år. 1987 fick föreningen tilläggsnamnet Pipeline. 1989 fick Pipeline ansvaret för Torgrocken. Vilket resulterade i mera pengar för köp av PA-prylar. Under de följande åren blev det många klassiska konserter på Pipeline. Något som uppskattas av publiken och arrangörerna är 24-timmarsgalan (numera nerbantad till 14 timmar) som genomförs på vårkanten. Massor av band, mest lokala, står på scen och får spela en halvtimma var. Ett bra koncept och det kommer mycket folk. 98 procent av spelningarna är alkoholfria, och utan åldersgräns. De gånger det serveras starköl och vin på Pipeline är det bara medlemmar över 18 år som får komma in. Medlemspubar har anordnats 3-7 gånger per år. 1999 ordnade Bertil "Rocken" Hedman en musikfestival i samband med att han fyllde jämna år. Bertilrocken (1)999, och den följdes år 2000 av Bertilrocken (2)000. Musik: Hardcore och punk. Pipeline har betytt oerhört mycket för Sundsvalls rockliv. Pipeline har betytt nästan allt för livemusiken i stan. I Sundsvall finns ca 200 band och skivbolaget Massproduktion och studion Sidelake. Utan Pipeline, Sidelake och Massproduktion hade Sundsvall varit en fattig stad musikmässigt.
Några av alla artister som gästat Pipeline
1973 Turid, Samla Mammas Manna, Janne Schaffer, Mjäll I Busken, Kebnekajse, Hoola Bandoola Band.
1974 Arbete & Fritid, Berits Halsband, Risken Finns, Anders F Rönnblom, Monika Törnell.
1975 Ragnarök, Tomas Ledin, Montezuma, Kaipa, Slim & Peps, George Wadenius
1976 Egba, 30-åriga Kriget, Nationalteatern, Wasa Experss, Fläsket Brinner.
1977 Mikael Ramel, Eldkvarn, Ulf Lundell & Nature, Rolf Wikströms Hjärtslag, Björn Afzelius, Motvind, Pugh & Rainrocks.
1978 Robert Broberg, Monica Törnell, Thad Jones & Lewis Big Band, Dag Vag.
1979 Massmedia, Lasse Tennander, Dimmornas Bro, Vacum, Brända Barn, Diestinct.
1980 Pizzoar, Rasta Hunden, Hjalmar Kings, Attentat, Roffe Wickström, Black Mountain.
1981 Shitkids, Stålfågel, Tony Ellis, Dagen Gryr, Dan Tillberg Band, KSMB, Dom Dummaste.
1982 Commando M.Pigg, Stadion Der Jugend, Tweksam Existens, Charlys Slavar, Dom Smutsiga Hundarna, Tredja Mannen.
1983 Avbråck, Twice a Man, Tant Strul, Kai Martin & Stick, Krunch, Imperiet, Strindbergs, Dockhuset, Lolita Pop, Brända Barn.
1984 Ny Dezign, Avant Gaam, Unter Den Linden, Mikael Weihe, Cortex, The Wild Bunch (fd Brända barn), The Nomads, The Saints (Australien) Wilmer X, Twice a man
1985 Man Klan, John Lenin, Alien Sex Fiend (England), Asta Kask, Docenterna, Rickard Lloyd (USA).
1986 Stockholms Negrer, Gudibrallan, Front 242 (Belgien), Crompojkarna, Retmarut Blues Band,
1987 Psycotic Youth, Gustavs Rock´n´roll Band, Lädernunnan, Fem Snabba, The Lizzard Train (Australien). Fläskkvartetten, Blue For Two, Thomas Di Leva, L´amourder (Finland). Charta 77, Gina Jacobi. Krunch.
1988 Minimal Compact (Israel/Belgien), Pop Will Eat Itself (England), The Sinners (Lund), Kjell Höglund, Sator, Hunters & Collectors (Australien), Dolkows.
1989 The Legendary Pink Dots (Holland), Tugga Terrier, Stry & Babylon Blues, Jacob Hellman, Niels Jensen, Webstrarna, Union Carbide Productions, Shades Of Orange.
1990 Johan Johansson & Kajsa Grytt, The Creeps, New Model Army (England), Perssons Pack, Mano Negra (Frankrike), Thirteen Moons, Ed Kuepper (Australien), Hedningarna, The Wannadies, Papa Dee, Lars Demian, Garmarna, Magic Broom.
1991 The Leather Nun, Stefan Sundström & Apache, Pontus & Amerikanerna, Traste Lindéns Kvintett, The Confusions, Left Hand Solution, Stina Nordenstam, Oven & Stove, Entombed.
1992 22 Pistepirkko (Finland), Stonecake, Dismember, This Perfect Day, Meshuggah, Peace, Love & Pitbulls, Popsicle, Wedding Present (England).
1993 Rikard Wolff, Atomic Swing, De Lyckliga Kompisarna.
1994 Refused, Bob Hund, The Cardigans, Ray Wonder, Millencolin, No Fun At All.
1995 Stefan Hellstrand, Setherial (Sundsvall), The Kristet Utseende, Infinite Mass, Yvonne, Fireside.
1996 Dia Psalma, Dark Funeral, Rebecka Törnqvist, Peter & The Test Tube Babies (England), My Orchard, Dipper, Loosegoats, Soundtrack Of Our Lives.
1997 Archers of Loaf (USA), Endflow, Esbjörn Svensson Trio, Locust (USA), Fidget, Honey Is Cool.
1998 Komeda, Randy, Bear Quartet, The Inspectors, Petter, Sahara Hotnights.
1999 Hammerfall, Anna Stadling, Cult Of Luna, Marble, The Mopeds, Small Town Pimps, Bland Skurkar Helgon & Vanligt Folk, The Facer, Spotrunnaz, The (International) Noice Conspiracy, Ayo, Remedeeh, Stereo Starboy.
2000 Doktor Kosmos, Leif Karate, Grand Tone Music, Looptroop, Robert Johnson & The Punkdrunks, Divon Of Laura Lee, Fattaru, The $1000 Playboys, Håkan Hellström, The Ark, Feven, Big Elf (USA).
2001 The Haunted, Nine, Strebers, Hell On Wheels, Fint Tillsammans, Mustasch, Bad Cash Quartet, Mobbade Barn Med Automatvapen, Backyard Babies.
2002 Napalm Death (England).
Källa: "Mr Pipeline" Thomas Lundmark Sundsvalls Tidning Janne Hallman Bertil "Rocken" Hedman Muntlig tradition
Populära melodier från förr
Från Visor till Pop 1920 - 1960-talet
Några kända låtar och artister 1970-talet
Dansband från 1960-talet
Det glada 1920-talet
Det är inte svårt att förstå varför 20-talet kommit att kallas "det glada ". Överallt i Europa vände krigströtta människor det gamla ryggen och kastade sig in i ett hektiskt nöjesliv som påverkade klädmodet, schlagers och revykupletter. Jazzmusiken kom och fick en utomordentlig genomslagskraft mycket tack vare den nya tekniken i form av radion och grammofonen. Med jazzen följde nya dansformerna som shimmy, charleston och black-bottom.
Med 1920-talet inleds den s k moderna tiden. Med första världskriget går gångna tiders livsmönster i graven. Det gäller på livets alla områden, såväl politiskt, moraliskt som estetiskt och religiöst. Första världskriget var en katastrof för Europa vars återverkningar drabbar oss än idag. Flera nya stater skapades, gränserna mellan länderna förändrades. Här såddes fröet till alla Europas senare olyckor såsom fascismen, nazismen, andra världskriget, det kalla kriget, kriget i f d Jugoslavien osv.
20-talet har alltid kallats det glada. Var det egentligen så glatt? För det stora flertalet var 20-talet en slitsam återhämtning efter första världskrigets härjningar. De stora barnkullarna från sekelskiftet gick ut i en arbetslöshet, som aldrig understeg 10 procent under hela 20-talet, och först efter mitten pekade kurvorna uppåt för svensk industri. Många slet hårt med vägbyggen och dikning i statliga AK-arbeten. Det kunde behövas någonting glatt att gnola på såsom De´ ä´grabben med chokla´ i, Den gula paviljongen, Johan på Snippen och Det är kvinnan bakom allt.
Men en helt ny livsstil skapades, som så småningom ledde fram till en högre levnadsstandard, mycket beroende på de tekninska uppfinningar som gjordes kring sekelskiftet och som nu fick praktisk betydelse.
Populära melodier under 1920-talet
"Bonnjazz" (Johan på Snippen), "Vintergatan", "Lördagsvalsen", "En sjömansvisa", "De´ ä´grabben me´chokla´ i", "Den gula paviljongen", "Det är kvinnan bakom allt", "Längtan till Italien", "Jazzgossen", "I barndomens ängder", "En stjärnenatt", "Som varje liten pärla", "Tango Jalousie".
Svenska artister: Sven-Olof Sandberg, Karl Gerhard (Gerhard Johnson), Ernst Rolf (Ernst Ragnar Johansson),
1930-talet
Melodier från 30-talet väcker säkert många minnen till liv. Det var årtiondet när vi gnolade och sjöng Klart till drabbning, Kalle på Spången och En natt på Ancora bar.
Det var årtiondet när Hitler tog makten i Tyskland, Greta Garbo blev världsstjärna, vi fick två veckors semester och Gösta Knutsson började hålla frågesport i radio.
1930-talet innebar för Sverige både hopp och hot. Den djupa ekonomiska krisen som inledde årtiondet övergick så småningom till bätter tider och grunden började läggas för ett nytt "folkhem".
Men från utlandet kom hotfulla signaler. Många oroades över Hitlers maktövertagande i Tyskland, den italienska fascismen och spanska inbördeskriget. Oroligheterna i Europa kulminerade under 30-talets sista månader med andra världskrigets utbrott.
Populära melodier 1930 "Om man inte har för stora pretentioner", "Finns det flickor, ja då finns det kyssar", "Fyrvaktarvalsen", "Härligt, härligt, härligt, men farligt, farligt", "När en stjärna från himelen faller", "Säg det i toner", "Titta in i min lilla kajuta".
1931 "Bättre och bättre dag för dag", "Ju mer vi är tillsammans", "Köp hjärtan", "När ringarna växlas om våren", "Har du varit me´ om de´ nån gång", "Beate-Christine".
1932 "Se farfar dansar gammal vals", "Det ordnar sig alltid", "Inte han, inte han", "Jag kommer ikväll under balkongen", "Kan du vissla, Johanna?", "Någonting att äta, någonting att dricka", "När svalorna komma och bygga sitt bo", "Tangokavaljeren", "Waxholm Ettan".
1933 "En natt på Ancora bar". "Fritjof Anderssons paradmarch", "Håll takten spelemän", "Tatuerarevalsen".
1934 "Gamla stan", "Alla tiders sjömän", "I en grönmålad båt", "En stilla flirt", "Trolljazzen", "Två små fåglar på en gren", "Yes, sir - No, sir", "Öppna ditt fönster".
1935 "Eldarevalsen", "En herre i frack", "Med käckhet, fräckhet och täckhet", "Möte i monsunen", "Jag vill ha en gondol".
1936 "Lyckan", "Blomman", "Calle Schewens vals", "Nu ska vi vara snälla", "En röd liten stuga", "Sommarnatt" (Kom i min famn).
1937 "Fritjof och Carmencita", "Den gamla moraklocckan", "Havsörnsvals", "Måne, du gamle vän", "Nu ska vi opp, opp, opp", "Sommarvandring" (Röda stugor), "Vals i gökottan", Klart till drabbning".
1938 "Med en enkel tulipan", "Brevet till Lillan", "Den glade bagarn i San Remo, "Heldagskväll i timmerkojan", "I Lisabon", "Jolly Bob från Aberdeen", "Uti Rio de Janeiro", "Är det så här när man är kär", "Det är den stora, stora, stora kärleken".
1939 "Kalle på Spången", "Han är ett bedårande barn av sin tid", "Jag har en liten melodi", "Jag vet ett litet hotell", "Lite grann från ovan", "Solen lyser även på liten stuga", "Very, very velcome home, Mister Swanson".
Svenska artister: Fridolf Rhudin, Alice Babs Sjöblom, Ernst Rolf (Ernst Ragnar Johansson), Kai Gullmar (Gulli Bergström), Edvard Persson, Zarah Leander, Karin Juel, Åke Söderblom.
Notböcker med 30-talsschlagers Lasse Dahlquist, 19 saltstänkta visor, Ehrlingförlagen Melodier man minns, Gehrmans Meloditräffen, Ehrlingförlagen Radio Days - 70 visor och hits från film, radio och skiva, Nordiska Musikförlaget Schlagerkungar och schlageress, Reuter & Reuter Jules Sylvain, Samling kring Sylvain, Ehrlingförlagen Säg det i toner, Ehrlingförlagen Evert Taube, 50 visor till luta och gitarr, Nordiska Musikförlaget Hjärtats nyckel heter sång, Bonnier The Thirties, International Music Publishers
1940-talet
1940-talet var kontrasternas årtionde. Det började med krig och stora umbäranden men slutade med framtidshopp om fred och välstånd. Ransonering. De kalla vintrarna. Gunder Hägg, tio världsrekod på en sommar. Första barnbidraget. Melodier som Min soldat, Gamla Nordsjön, Dans på Bränö brygga, var populära på 40-talet
Populära melodier 1940-talet
1940 "Min soldat", "En afton på Öljaren", "Alice i Tyrolen", "Det kommer envår", "Du Lasse, Lasse liten", "Jag har bott vid en landsväg", "Jitterbug från Söder", "Med dej i mina armar", "Rosa på bal", "Säg det med ett leende", "Ungmön på Kärringön", "Blott för dig", "Bel Ami", "Perfidia", "You are My Sunshine", "Solen lyser även på liten stuga", "Over the Rainbow", "Jag blir så glad när solen skiner", "En dag är prinsen här".
1941 "De´ ä´dans på Brännö brygga", "Swing it, magistern", Beatrice-Aurore", "Det var Bohus bataljon!", "Dina ögon äro eldar", "Lilla Klumpedunp", "Regntunga skyar", "Ser du stjärnan i det blå", "Hallå du gamle indian", "Bom chica bom", "Kring de små husen i gränderna", "Sjösala vals", "You Belong to my Heart".
1942 "Flicka från Backafall", "Allt detta och himlen därtill", "Flickorna i Småland", "Kivikspolka", "Löjtnantshjärtan", "Stigbergsgatan 8", "Vals i Valparaiso", "Vårt eget Blue Hawaii", "Lili Marleen", "Godnattvalsen", "Det ska var en fänrik i år", "Sjösala vals", "Ain´t Misbehavin".
1943 "En månskenspromenad", "Den gamla visan om igen", "Maj på Malö", "Min älskling", "Världen är full av violer", "White Christmas", "Maria Elena", "As time goes by", "När klockorna ringa", "Deep in the Heart of Texas", "En stilla lagun", "Kom lelle vän ska vi segla", "Moonlight Serenade".
1944 "Gå upp och pröva dina vingar", "Idel ädel adel", "Johanssons boogie woogie vals", "Vi möts och vi skiljs", "Räkna de lyckliga stunderna blott", "Två små röda rosor", "Nordsjön" "Amor, Amor", "Don´t Fence Me in", "Flickan i Marseille", "Den vackraste visan om kärleken", "Sentimental Journey".
1945 "Nordsjön", "Flickan på vägen", "I min lilla,lilla värld av blommor", "Samling vid pumpen", "Schottis på Valhall", "Sjömanjul på Hawaii", "Violen från Flen", "Under takåsarna i Paris", "Med hundra gitarrer", "I´m Beginning to See the Light", "My Guy´s Come Back". "Rosa på bal", "Blomman", "Vi har varit på turné", "Laura".
1946 "Tjo och tjim och inget annat" (Vedholm och tjocka Lasse), "Albertina", "Ellinor dansar", "Oh boy, oh boy, oh boy", "Oxdragarsång", "Rumba i Balders hage", "Se Sundbyberg och sedan dö", "Ska man inte va´ gla´", "Två mörka ögon", "Violer till mor", "Sången om Warszawa", "Adios muchachos", "Köp inte en zebra", "Money Is the Toot", "It´s Been a Long, Long Time".
1947 "Vals i Furusund", "Klockorna i Gamla Stan", "Mera bruk i baljan boys", "Hey Ba Ba Ree Bop´", "Five Minutes More", "Rumba i Balders hage", "Open the Door, Richard", "For Sentimental Reasons", "I rosenrött jag drömmer", "La mer", "Romans i moll", "Luffarevisa".
1948 "Tjo, vad det var livat", "Att älska i vårens tid", "Huldas Karin", "Kafferepet", "Dom små, små detaljerna", "I en roddbåt till Kina", "Alla behöver en lyckoklöver", "Near you", "Här kommer det en viking", "Easter Parade", "Bjällerklang", "Peg o´ My Heart", "Flottans kavaljerer".
1949 "Nidälven", "Vildandens sång", "Bullfest", "Den gamla dansbanan", "Där näckrosen blommar", "Konsevarad gröt", "Nig och kuta runt", "Blå anemonerna", "På en byväg om våren", "Music, Music, Music", "Aj aj aj Maria", "Mona Lisa", "Two Silhouettes", "Again", "Den flickan ska bära mitt efternamn", "Red Roses for a Blue Lady", "Titta in i min lilla kajuta".
Svenska artister: Ulla Billquist, Lasse Dahlquist, Gunnar Turesson, Sonja Sjöbeck, Alice Babs, Harry Brandelius, Åke Söderblom, Sven-Olof Sandberg, Evert Taube, Povel Ramel,
Notböcker med 40-talsschlagers Lasse Dahlquist, 19 saltstänkta visor, Ehrlingförlagen Melodier man minns, Gehrmans Meloditräffen, Ehrlingförlagen Ulf Peder Olrog, Samling kring Rosenblom, Ehrlingförlagen Pop 40, Intersong Radio Days - 70 visor och hits från film, radio och skiva, Nordiska Musikförlaget Schlagerkungar och schlageress, Reuter & Reuter Jules Sylvain, Samling kring Sylvain, Ehrlingförlagen Säg det i toner, Ehrlingförlagen Swing, pop och lite rock, Nordiska Musikförlaget Evert Taube, 50 visor till luta och gitarr, Nordisk Musikförlaget Hjärtats nyckel heter sång, Bonniers
1950-talet
50-talet var optimismens årtionde i Sverige. Lönerna och levnadsnivån steg, vi fick sjukförsäkring och ATP. Vi köpte bilar och så småningom TV-apparater, vilket förändrade familjelivet. Diskussionerna i folkhemmet var livliga, hur var det med rättsrötan? och skulle vi ha atombomb? vi folkomröstade om ATP. Ute i världen var det oroligt, i Korea, i Ungern i Suez.
1955 avskaffas Motboken eller Brattsystemet som det också kallades. Motboken var ett gissel för många, men nu flödade alkoholen åter fritt i Sverige. Den drivande kraften bakom Motboken som infördes 1917 var Stockholmsläkaren Ivan Bratt.
Det fanns gott om folkliga nöjen på 50-talet. Årtiondet började med Karusellen i radio och slutade med Kvitt eller dubbelt i TV. Slagdängorna var många, Flottarkärlek, Sjung och le, Augustin, Roslagsvår.
1955 kom den amerikanska filmen Vänd dem inte ryggen. Med den lanserades också den första stora rock´n roll-succén "Rock around the clock" med Bill Haley and his Comets. Till en början besegrade rock´n roll endast en begränsad del av den svenska publiken och definitivt inte producenterna på Radiotjänst. Det var också bara ett fåtal rock´n roll melodier som kom med på listoena över Sveriges mest spelade låtar under dessa år. Många musiker tyckte det var under sin värdighet att spela den nya stilen som ansågs vulgär och skrikig. De etablerade artisterna behöll sitt grepp om lyssnarna och rock´n roll med de nya stjärnorna Bill Haley och Elvis Presley betraktades som en snabbt övergående fluga. Men det skulle snart visa sig att Elvis Presley kom att bli den nye ungdomsidolen.
Populära melodier 1950-talet
1950 "Jag ska ta´morfar med mej ut ikväll", "Ole Dole Doff", "Pepita dansar", "Music, Music, Music", "Tema ur Tredje mannen", "Nidälven", "Wilhelmina", "Far, jag kan inte få upp min kokosnöt", "Mona Lisa", "My Foolish Heart", "C´est ci bon", "Röda rosor, blå violer", "Itma Hoah, självplågare", "Schooldays", "Again Early", "Autumn".
1951 "Tiveds-Hambo", "Det ska vara en cowboy", "Ett öre mer för mjölken", "Gärdebylåten", "I Örkelljunga skyttepaviljong", "Ole Lukkeøye", "Titta det snöar!!!", "Goodnight Irene", "Can Anyone Explain", "Rudolf men röda mulen", "La Petite Valse", "Tennessee Valtz", "Adress Rosenhill", "Högt uppe på berget", "How High the Moon", "Lullaby of Broadway", "Två solröda segel".
1952 "Flottarkärlek", "Flickan i hagen", "Gräsänklingsblues", "Jag ska måla hela världen mamma", "Julia, Julia", "Mary Strand", "Sommar, sommar, sommar", "Titta jag flyger", "Torparevisan", "Flickorna i Småland", "Too Young", "Lullaby of Broadway", "Vildandens sång", "Singin´ in the Rain", "Flickorna i regnet", "Han hette Elmer", "A Kiss to Build a Dream on", "Små nära ting".
1953 "På söndag", "En afton vid Mjörn", "En gång jag seglar i hamn", "Fiolen min", "Den lycklige nudisten", "Månskenskyssen", "Svante sssva´nte larvi!", "Älskling", "Tror du att jag förlorad är", "Sing a Little Song", "Valpen i fönstret", "Jag kom till ditt bröllop", "Egon", "Sju ensamma kvällar", "Wonderful Copenhagen", "Sången om Moulin Rouge", "Vaya con Dios", "Oh-shoo bee doo be", "Hälften så kär", "San Antonios ros", "Blue Tango", "Röda rosor", "Älgjakten".
1954 "Alla har vi varit små", "Det blir inget bröllop på lörda", "Famnen full utav solsken", "Följ mej bortåt vägen", "Mjölnarens Iréne", "Det rara gamla paret", "Anna", "Oh, mein Papa", "En sliten grimma", "En gång jag seglar", "Uppå källarbacken", "Istanbul", "Tro lilla hjärtat", "Käre John", "Smile", "April in Portugal", "Walkin´ Shoes".
1955 "Sjung och le", "Ann-Carolin", "Fyra skäggiga furier", "Kom lilla vännen", "Muckar-Polka", "Se, nu tittar lilla solen in igen", "Vi har skjutit en gök", "Viktoria, Viktoria", "Den glade vandraren", "Johnny Guitar", "En slant i fontänen", "Mr Sandman", "Ann-Caroline", "Den ena vit den andra röd", "På en sjömans grav", "Rock Around the Clock", "Legenden om Tina", "Yellow Rose of Texas", "C´est magnifique", "Filosofisk dixieland", "Flamingo".
1956 "Fat Mammy Brown", "Karusellvisan", "Anders och Britta", "Karusellvisan", "Man måste vara om sig och kring sig", "Rosenkyssar", "Rumba i Engelska Parken", "Titta, titta", "Underbart är kort", "Vad är tvålen", "Roslagsvår", "Sixteen tons", "Handklaver och kärlek", "Arrividerci Roma", "Zambesi", "Que sera,sera", "Love and Marriage", "April in Paris", "Den ena röd, den andra vit", "Rififi", "Gelsomina".
1957 "En glad calyopso om våren", "Albin och Pia", "Farfar och ja", "Fat Mammy Brown", "Naturbarn", "Okända djur", "Titta, Titta", "A Woman in Love", "True Love", "Roslagsvår", "Tango för två", "Banana Boat Song", "Jailhouse Rock", "En hemvävd stillsam tös", "Stand By", "Cindy, min Cindy","Sju vackra gossar".
1958 "Dagny", "Gungeligung", "Vi hänger me", "Vårvisa" (Olav Gerthel), "Kärleksbrev i sanden", "Diana", "Vita syrener", "Melodie d´Amour", "Volare", "Sugartime", "Buena sera", "The River Kwai March", "King Creole", "Jorden runt", "Tammy", "Vår i luften", "Come Fly With Me". "Te dans mä´ Kalstatöserna".
1959 "Banne mej", "Det gåtfulla folket", "Mitt eget land", "Gotländsk sommarnatt", "Nu tändas åter ljusen", "Storfiskarvals", "Svarta Malin", "Är du kar i mig ännu, Klas Göran?", "Sail Along Silvery Moon", "Come Prima", "Piccolissima serenaya", "Tulpaner från Amsterdam", "Jazzbacillen", ""Rock-Fnukis", "Augustin", "Tom Dooley", "Piove", "Vid foten av fjället", "Snurra min jord", "Jag står här på ett torg", "Vårvisa", "Petite fleur", "Ja, se pengar..", "The Midnight Sun Never Sets", "Den som glad är".
Svenska artister: Brita Borg, Flickery Flies, Gösta "Snoddas" Nordgren, Stig Olin, Olle Bergman, Thory Bernhards (Thora Berglind), Alice Babs Sjöblom, Olle Adolphson, Ove Thörnqvist, Ulla-Bella, Siv Malmkvist, Ingeborg Nyberg.
Notböcker med 50-talsschlagers Pop 50, Air Music Radio days - 70 visor och hits från film, radio och skiva, Nordiska musikförlaget Povel Ramel, En strut karameller Owe Törnqvist, Blommor och Eterneller, Air Music Owe Törnqvist, Rumba i Engelska Parken och sju andra visor, Reuter & Reuter
1960-talet
1960-talet blev ett årtionde fyllt av dramatik i världspolitiken och storslagna framtidsdrömmar. Kongo-krisen bröt ut 1960 och 1961 omkom FNs generalsekreterare Dag Hammarskjöld i en flygolycka när han var på väg till Kongo för att medla. President John F Kennedy mördades 1963 och hans bror Robert Kennedy 1968. Vänstervågen slog in över Sverige med demonstrationer mot Vietnamkriget och kårhusockupation.
Mer än någonsin tidigare förändrades stadskärnor och förorter i vårt land genom 60-talets bostadsbyggande och "miljonprogram". "Nu ska hela rasket rivas" sjöng Per Myrberg i "Trettifyran" i takt med grävskopornas hänsynslösa framfart.
I TV-sofforna var det tryggt och ombonat. Tage Erlander berättade historier och en efter en tändes nya stjärnor på artisthimlen i "Hylands hörna"; Carl-Anton, Sylvia Vrethammar, Torstein Bergman.
Kjolarna var kortare än någonsin och färgerna djärvare. Vi flög på chartersemester till Mallorca och Italien.
Melodiradion hade premiär och 1962 kom Svensktoppen. Där spelades: Regniga natt med Anna-Lena Löfgren, Fröken Fräken med Sven-Ingvars, Drömmen om Elin med Tommy Körberg och många andra populära melodier.
I Liverpool kom Pop-gruppen Beatles med sin första skiva "Love me do". 1963 kom det stora genombrottet med "She loves you - yeah, yeah, yeah". Inom två år och genom musikhistoriska verk som "Can´ t buy me love", "Help" och "Yesterday" var de världens mest populära artister. En Beatleshysteri drabbade ungdomar i alla länder och under konserterna drunknade gruppens melodiska och fyndiga låtar i publikens ovationer. Pop-musiken blev ett begrepp.
Populära melodier 1960-talet
1960 "Nu tändas åter ljusen i min lilla stad", "Fröken Johansson och jag", "Hej, mitt vinterland", "Hjalmar Bergström", "Måste vägen till Curaçao gynga så?", "Så länge skutan kan gå", "Är du kär i mej ännu, Klas-Göran".
1961 "Minns du den sommar", "April, April", "Befälhavaren på bogserbåten", "Jämtgubben", "Plättlaggen", "Änglar, finns dom".
1962 "När min vän", "Regniga natt", "Anne-li", "Ensam jag är", "En herrskapstrall", "Sol och vår", "Kärlek på lasarett", "När min vän", "Sommarlov", "Vilma", "Överbyvals".
1963 "Hälsa Mikael från mig"(Just a Closer Walk with Thee), "En gång i Stockholm", "Grindslanten", "Ett litet rött paket", "Torsten på skorsten", "Tre dar i buren", "Twist till menuett", "Vårens flickparad", "Zum zum zum lilla sommarbi".
1964 "Fröken Fräken", "Gulli-Gullan", "Gustav Lindströms visa", "Sleep little girl", "Surströmmingspolkan"
1965 "Mest av allt", "Börja om från början", "Annorstädes vals", "Jag tycker om dej", "Monica", "Balladen om det stora slagsmålet på Tegelbacken", "Säg inte nej - säg kanske".
1966 "Bergsprängartango", "Kristina från Wilhelmina", "Det tror jag inte på", "Vid din sida", "Kaffetåren", "Nygammal vals", "Ta av dej skorna", "Om maskros och tjärdoft".
1967 "Jag tror på sommaren", "Båtlåt", "Det ska va´ gamla låtar", "Hambostinta i kort-kort", "Håll till höger, Svensson!", "Jag ringer på fredag", "Maria Therese", "Som en dröm", "Svart-Olas polska", "Så skimrande var aldrig havet", "Somebody´s Taken Maria Away"
1968 "Lyckliga gatan", "Sommaren det hände", "Tiotusen röda rosor", "Det som göms i snö", "Det börjar verka kärlek, banne mej", "Du och jag och våren", "Gå och göm dig, Åke Tråk", "Fri hos dig", "Jag var så kär", "Mälarökyrka", "De sista entusiasterna", "Drömmen om Elin".
1969 "Judy min vän", "Teddybjörnen Fredriksson", "Hej clown", "Hönan Agda", "Rosen", "Här kommer Pippi Långstrump", "Ljuva sextital", "Man ska leva för varandra".
Svenska artister: Gunnar Wiklund, Lill-Babs (BarbroSvensson), Anna-Lena Löfgren, Ann-Lousi Hanson, Lasse Lönndahl, Jan Malmsjö, Britt Damberg, Staffan Broms, Monika Zetterlund, Tore Skogmaan, Siv Malmkvist, Sven Ingvars, Jerry Williams, Carl Anton Axelsson, Stig & Mats Olin, Tommy Körberg, Lars Berghagen, Jokkmokks-Jokke, Povel Ramel. Alice Babs Sjöblom.
Notböcker med 60-talsschlagers Pop 60, Air Music Svensktoppshits, Air Music Beatlemania, Vol 1 1963-66, Vol 2 1967-70 The Great Songs of the Sixties, Wise Publications Vispop 1-7, Warner / Chappell Music Scandinavia AB
Källa: Berndt Egerbladh, Jag minns mitt 40-tal. Bra Böcker 1991 Berndt Egerbladh, Jag minns mitt 50-tal. Bra Böcker 1992 Utbilningsförlaget Brevskolan, 20- 30, 40, 50 och 60-tal. Svensktopps Hits, AIR Music Scandinavia AB
Populära artister och melodier från 1970-talet A Little Bit More Dr Hook, All Around My Hat Steeleye Spain, All Right Now Free, All The Young Dudes Mott The Hoople, American Pie DonMcLean, Annie´s Song John Denver, Bad Moon Rising Creedence Clearwater Revival, (The) Ballroom Blitz The Sweet, Beautiful Sunday Daniel Bone, Born To Be Alive Patrick Hernandez, Born To Run Bruce Springsteen, Bright Eyes Art Garfunkel, Can´t Stop Myself From Loving William Shakespeare, Cocaine JJ Cale, Cover Of The Rolling Stone Dr. Hook, Dancing Queen ABBA, Darlin´ Frankie Miller, Den Vita Duvan Mats Rådberg, Det Gör Det Samma Rospiggarna, Det Ligger I Luften Tomas Ledin, Don´t Stop Fleetwood Mac, En Kväll I Juni Lars Beghagen, En Sång Om Frihet Sven Bertil Taube, Everyday Slade, Feliz Navidad Jose Filiziano, Gamla Älskade Barn Barbro Hörberg, Gatorna På Söder / Streets Of London Ralph Mctell, Get It On T.Rex, Goodbye Yellow Brick Road Elton John, Hove You Evert Seen The Rain Creedence Clearwater Revival, Hello This Is Joannie Paul Evans, Help Me Make It Through The Night Kris Kristofferson, Hey, St. Peter Flash And The Pan, Home Lovin´ Man Andy Williams, Hon Kom Över Mon Contact, Hooked On A Feeling Björn Skifs & Blåblus, How Deep Is Your Love Bee Gees, I Can Help Billy Swan, I Natt Är Jag Din Tomas Ledin, I Will Survive Gloria Gaynor, I´m Not In Love 10 CC, If Not You Dr Hook, Isn´t She Lovely Stevie Wonder, It Never Rains In Southern California Albert Hammond, It´s A Heartache Bonnie Tyler, Jeans On David Dundas, Killing Me Softly With His Song Robert Flack, Knockin´ On Heaven´s Door Bob Dyland, Kors I Jööse Namn Jigs, Leaving On A Jetplane Peter, Paul & Mary, Let Your Love Flow Belamy Brothers, Life On Mars David Bowie, Livet Är En Fest Nationalteatern, Livin´ Thing Electric Light Orchestra, Love Hurts Nazareth, Love Is In The Air John Paul Young, Lyin´ Eyes Eagles, Maggie May Rod Stewart, Me And Bobby Mcgee / Anna & Mej Kris Kristofferson / J.Joplin, Mitt Sommarlov Anita Hegerland, Morning Has Broken Cat Stevens, Moviestar Harpo, My Name Is Tallulah Soundtrack Bugsy Malone, New Kid In Town Eagles, Oh Susie Secret Service, One Man Band Leo Sayer, Paper Town Rosa, Please Tell Him That I Said Dana, Pround Mary Creedence Clearwater Revival, Ramaya Afric Simone, Ring Ring ABBA, Rockin´All Over The World John Fogerty / Status Quo, Roll Away The Stone Mott The Hoople, Rosen Arne Quick, Roslagens Vind Kjell Hansson, Sailing Rod Stewart, Save Me Brian Chapman, Save Your Kisses For Me / En Kyss Brotherhood Of Man, Sex & Drugs & Rock´n Roll Ian Dury, Sextiosju, sextiosju Ulf Lundell, Små Lätta Moln Pugh Rogerfeld, Sometimes When We Touch / När vi rör Dan Hill, SOS ABBA, Staten Och Kapitalet Ebba Gön, Blå Tåget, Streets Of London Ralph Mctell, Sugar Baby Love Rubettes, Sweet Home Alabama Lynyrd Skynyrd, Sypathy Rare Bird, Take Me Home Country Road John Denver, Thank You For The Music ABBA, Things We Do For Love 10 CC, Three Times A Lady Commondores, Tush ZZ Top, Walk On The Wild Side Lou Reed, Varning På Stan Magnuss Uggla, Waterloo ABBA, Wonderful Tonight Eric Clapton, Y.M.C.A. Village People, Yellow River Christie, You´re So Vain Carly Simon, You´ve Got A Friend Carole King, You Are The Sunshine Of My Love Stevie Wonder, Your Song Elton John, Ziggy Stardust David Bowie.
Dansband
Vilket är Sveriges första dansband? Var det Thore Ehrling på 40-talet eller någon av restaurangorkestrarna ännu tidigare? Nej, de var orkestrar, inte dansband i dagen mening. Var det Sven-Ingvars eller Sten & Stanley i början av 60-talet? Nja, kanske, fast de var ju "popband" i början. Var det någon av Bert Karlssons band i början av 70-talet? Nej, inte det heller. Dansbandskulturen var då redan ett faktum, trots att Bert skall ha all ära för att han skapade dansbandens stora genombrott på skiva genom att bryta Stockholmsdominansen på Svensktoppen. Vi behöver kanske inte bli mer vetenskapliga än så här. Hur som helst, någonting hände i slutet av 60-talet under påverkan av musikens allmänna elektrifiering, den svenska popvågens (1964-68) avtagande fräschör och framför allt, det svenska folkets omättliga behov av att gå ut och dansa!
Några dansband under åren
Arvingarna Barbados, Bert Idoffs, Blackjack, Blue Bells, Bosse Sundbergs Christina Lindbergs, Cool Candys, Curt Haagers, Curt Sundqvist Drifters med Marie Arturén Flamingokvintetten, Friends Ingenmar Nordströms, Intakt Jenny Öhlund & Candela, Jigs, Jonny Cutz, Joyride Kenth-Erics, Kustgänget Lasse Stefanz, Lotta Engberg & Anders Engbergs, Lotta Engberg Martinez, Matz Bladhs, Mixers Nick Borgen, Nils Tores Ola Hhermanssons Perikles Sannex, Schytts, Stefan Borsch, Sten & Stanley, Streaplers, Sven-Ingvars, Svänzons, Säwes Telstars, Tonix, The Boopers, Thor-Erics, Thorleifs Vikingarna, Wizex Yngve Forssels Zlips
Popmusiken nummer 1
Rolling Stones, världens kanske mest kända musiktidning, har rankat tidernas 500 bästa album. Nummer 1 blev inte oväntat Sgt. Pepper´s Lonely Hearts Club Band med The Beatles.
Resterande bland de tio första: Pet Sounds, The Beach Boys Revolver, The Beatles Highway 61 Revisited, Bob Dyland Rubber Soul, The Beatles What´s Going On, Marvin Gaye Exil on Main Street, Rolling Stones London Calling, The Clash Blonde on Blonde, Bob Dyland White Album, The Beatles
Elvis först på elfte plats (The Sun Sessions) Springsteen på artonde (Born to Run) Frank Sinatra på hundrade (In the Wee Small Hours) ABBA hamnade på 180:e plats på Rollimg Stones lista med The Definitive Collection. Enda svenska album på lista.
Top