Musikliv |
ådalingen |
Huvudsida Musik Musik |
MUSIK SIDAN
Bakgrunds musik:Yesterday, en av 1900-talets bästa poplåtar.
Den folkliga dansmusiken och dess instrument |
Dans har förekommit i alla i tider. Dansen har på alla kulturella utvecklingsstadier
och i alla tider varit I Urtid såväl som Hednisk tid
var dansen en rituell handling vid offer till naturen Med hjälp av rösten frambringades
olika ljud. Så utvecklas dans och instrumenten
under en lång tid och vi hoppar fram till Framme vid den gamla allmogekulturen finner
man en spelman som anförde Vi är framme vid bruksorkestrarna.
Där var det mässing instrumenten Dragspelet gör sin entrè. Först
som soloinstrument. Därefter kommer Schlagermusiken får sitt genombrott. Och det dansas som aldrig förr. På
parker, retauranger, krogar m.m. De nya dansbanden med modern schlagermusiken
gör sitt segertåg över Sverige. |
Fotokälla: Karl-Bertil Alm. Södertälje
Salsåkers ångsågs egen hornorkester
i början av 1900-talet:
övre rad fr.v. E. Nilsson, Johan Asplund, John Gerdin,
nedre raden fr.v. August Söderström, Jonas Nordin och Axel Hedin
Mellan 1900 och 1910 fanns det en hornorkester i Salsåker.
Vid sekelskiftet blomstrade
sågverksepoken och i Salsåker kom sedemera ett av landets största
sågverk att finnas.
Här fanns förstås åtskilliga musikintresserade och kunniga
musiker bland arbetarna.
Varje sågverksägare med självakning uppmuntrade arbetarna
att bilda orkestrar. Vid den
här tiden var hornorkester med mässinginstrument på modet
och den taktfasta musiken
mycket populär.
År 1900 anställdes en sågställare
E. Nilsson på Salsåkerssågen. Han hade spelat i
hornorkestrar tidigare. Nilsson föreslog sågverksägaren Axel
Kjellström att bilda en
hornorkester i Salsåker. Kjellström, som själv var sångare
och musikant, var genast
med "på noterna". Disponenten köpte in nödvändiga
blåsinstrument medan Nilsson
rekryterade musiker.
Salsåkers Hornorkester, som fick sex medlemmar,
kom snabbt igång och började träna
för att så småningom uppträda offentligt. Orkestren
bestod av sågställarna E. Nilsson
och Axel Hedin, bokhållare John Gerdin samt Johan Asplund, August Söderström
och
dennes svåger sågverksförmannen Jonas Nordin. Den sistnämnde
spelade ess-kornett
och var för övrigt far till de pojkar som sedemera skulle bilda
Bröderna Nordins
orkester i Salsåker dryga 30 år senare.
Hornorkestern uppträdde på åtskilliga
danser och fester runtom i Nordingrå men även i
grannsocknarna Ullånger och Vibyggerå var man flitigt anlitade.
Givetvis spelade man på sågverkets
egna kalas nere på herrgården.
En av orkestermedlemmarna, Axel Hedin, berättade
en gång om en av höjdpunkterna
i detta sammanhang: "Då disponentparet
Kjellström firade sitt silverbröllop anmodades
vi att spela varje dag i en hel veckas tid!"
Sågens egen orkester stod förstås
också för musiken på den årliga "Sågdansen".
När tvåskiftsågningen (även kallad dubbelvaktsågningen)
upphörde för vintern bjöds
det
upp till dans i någon av bondgårdarna i trakten.
I maj månad 1905 fick hornorkestern "tillökning".
Då kom ett par flyktingar över havet
i en öppen båt som anlöpte Salsåker. De hade flytt undan
det rysk-japanska kriget som
då pågick (Finland tillhörde vid den här tiden Ryssland).
Det var två finländare vid namn
Mattsson och Åberg som sökte och fick arbete på sågen.
Bägge var dessutom mycket skickliga musiker
som tidigare spelat i flera orkestrar.
Det har berättats att de någon gång spelat vid den ryske
tsarens hov i S:t Petersburg.
Finländarna blev en god förstärkning
i Salsåkersorkestern då de behärskade alla instrument.
Mattsson kunde dessutom såväl komponera egna stycken som arrangera
musik.
Under deras korta tid tillkom flera nya stycken och framträdandena var
många.
Men redan på hösten samma år, 1905, återvände
de båda finländarna över havet och
saknaden efter dem var stor. Efterhand fick orkesterns medlemmar andra intressen,
gifte sig och bildade familjer. Spelningarna blev färre
och det var svårt att rekrytera
efterträdare.
1909 emigrerade en av musikerna, August Söderström,
till Amerika. Efter det hade
Salsåkers Hornorkester inga fler offentliga framträdanden
Källor:
Toner från Salsåker: Kramfors Kommun
Karl-Bertil Alm, Södertälje
Arne Linds Qwintet, var en populär orkester
i slutet av 1950-talet.
De turnerade runt om i Ångermanland och
spelade allt från rocklåtar
till dansbandsmusik. fr.v: Gunnar Olsson trummor, Kjell Sahlin gitarr,
Tore Widenbladh bas, Arne Lidman dragspel och Owe Fahlén saxofon.
Bröderna Nordin vid en spelningpå hotell Erikslund
i Ullånger någon gång1930-35: fr.v. bakre rad Ture och Bengt, främre rad fr.v. Knut, Konrad, Paul och Alfons. |
Bröderna Nordins Orkester från
Salsåker. |
Jonas Nordin hette en av medlemmarna i den hornorkester
som fanns vid Salsåkers
sågverk i början av 1900-talet. Nordin kom från byn Klocke
i Nordingrå socken men
kom sedemera att bosätta sig och arbeta i Salsåker. Han blev sågverksförman
och
fostrade tillsammans med hustrun Hedda 13 barn som alla föddes mellan
1901-1920.
Alla utom en fick leva ett normallångt liv, men ingen av dem är
i livet idag.
Av de 13 barnen var 9 pojkar. Åtta av dessa bildade så småningom
en dansorkester
som blev en av de populäraste i Ångermanlad på 1930- och
40-talen.
Familjen Nordin bodde i en av bostadskasernerna som låg ovanför
sågen i Salsåker.
Pappa Jonas såg till att alla fick lära sig spela ett eller ett
par instrument. Och alla fick
lära sig spela efter noter.
Vid den här tiden dök dansbanor upp
som svampar ur jorden rutom i landskapet.
Barnkullarna var stora och skarorna av nöjeslysten undom växte.
Efterfrågan på
dansband var stor.
Bröderna Nordin blev en av dessa populära
orkestrar, famför allt i sin hembygd
Ångermanland. Orkestern spelade såväl gammaldans, eller kulturellt
som det kallas,
som modern dansmusik - inte minst storbandsjazz.
Mellan 1928-1938 investerades tusentals kronor
i flera instrument: ett piano, en banjo,
en trombon, en gitarr, en basfiol, trummor, tre violiner, två dragspel,
två trumpeter, två
klarinetter och tre saxofoner.
"Vi hade råd med detta eftersom vi varken söp eller rökte.
Musiken var
vår glädje förutom att den gav oss pengar".
1933 köpte Knut ett kvalitetsdragspel av
typen "Raggie Special" för 1250 kronor.
Ett köp som blev omtalat på byn: Han är inte klok, det hade
räckt till ett helt torp!"
Det var visserligen sant, men summan spelades nog in flera gånger om
under tiden
i Bröderna Nordins.
Föreningsmöte på Borgen. I förgrunden
syns Bröderna Nordins orkester
Hemmaplan var förstås
Borgen i Salsåker - dansbanan med det vackraste läget, högt
uppe på berget, med en hänförande utsikt över Ullångesfjärden.
Borgen byggdes i
slutet av första världskriget och togs i bruk i början av 1920-talet.
Storhetstiden var
1930-50-talen. Omkring 1960 var det slutdansat på Borgen.
De spelade alltid på Borgen på sista april och midsommaraftonen,
liksom på den
populära "Koppra-festen" (Konsums årsmöte).
På den här tiden var gaget per man och kväll omkring 20 kronor.
1942 gick sågen på knäna i och
med Krüger-kraschen, med den drevs vidare i mindre
skala
av nya ägare. Vid den här tiden blev det också uppehåll
med spelandet.
Några av sågverksarbetarna fick arbete på Nordingrås
skofabriker, bl.a. Sven Hellgren.
Flyttlasen började gå söderut. I brist på arbete flyttade
bröderna ner till Södertälje och
började arbete på Igelsta Såg.
Bland dessa fanns fem av bröderna Nordin, nämligen Knut, Ture, Paul,
Lennart och Sören. Så småningom anslöt sig ex-"Nordinaren"
Sven Hellgren.
Bröderna Nordin orkester etablerade sig
ganska omgående som dans- och
underhållningsorkester i Södertälje med omnejd. På sommarsöndagarna
ljöd
deras musik i Stadshotellets park- och uteservering. Bröderna sökte
sig så
småningom över till Scania Vabis fabrik i Södertälje
och arbetade kvar där
tills pensionen.
Initiativtagaren Alberto Escobar med sin gula gurka, eller güiro som den också heter. |
Kjell Norberg och Göte Eriksson har en viktig roll i Con Candela |
Hector Oviedo är slagverkare |
Gitarristen Javier Pirfano behärskar de flesta instrumenten |
Musiken har ett eget språk. Inte minst
när det spelas salsa. I det nya storbandet
Son Candela spelar det ingen roll att medlemmarna kommer från fyra olika
länder
De latinamerikanska rytmerna är livsbejakande och medryckande.
Medlemmarna i Son Candela kommer från Kuba, Colombia, Spanien och Sverige.
Samtliga jobbar som professionella musiker eller
är musiklärare.
Göte Eriksson spelar trumpet. Kjell Norberg saxofon,
slagverk Hector Oviedo, kommer från Kuba, gitarrist Javier Pirfano,
kommer från Spanien,basist Lars-Åke
Högberg, och sångaren heter
José "Lucho" Hinestroza Alberto
Escobar sjunger och spelar bl.a. güiro.
Repertoaren spelade delar av gänget även
på Salsa Negras tid.
Några av medlemmarna ingick i Salsa Negra,
som upplöstes för några år sedan.
Några har flyttat sedan dess. Andra har kommit till.
De sju musikerna träffas i en av Musikskolans
källarlokaler på Floragatan i Sundsvall.
Egentligen skulle de ha varit tolv till antalet, men det är svårt
att hitta en tid när alla
kan träffas samtidigt.
Son Candela kommer att
repa varje vecka och på sikt hoppas man på att
få komma ut och spela.
Källa: KatarinaVikström. Sundsvalls Tidning
Foto: Linus Wallin
Foto från deras hemsida
Barfota Jazzmens Hemsida:
Barfota Jazzmen
*
Cornet : Claes Ringqvist
Clarinet: Kjell Sundin
Trombone: Lars Kjellberg
Sousaphone: Bengt "Bim" Ingelstam
Banjo: Mats Fagerberg
Drums: Bertil Falk
Vocals: Kersti Billström
Piano: Åke Dahlbäck
Violin: Svante Nordell
Barfota Jazzmen från Västernorrland
anses som ett av de bästa
banden i världen när det gäller New Orleansmusk.
I mer än 30 år har Barfota Jazzmen, med medlemmar från
Härnösand och Sundsvall, spelat New Orleans-musik.
Under åren har bandet blivit allt mer hyllat, inte minst från andra
sidan Atlanten.
De ger ut sina skivor på amerikanskt skivbolag och hyllas i
amerikansk jazzpress.
Den senaste och femte cd:n "I vant to be a Birdman" gavs ut av
ett amerikanskt bolag. En kritiker i ansedda amerikanska
Jazz Journal hyllar cd:n som en av årets tio bästa plattor.
Nästa cd kommer också att släppas på ett amerikanskt bolag.
Bandet har förvisso kända nummer i repertoaren men har också
under åren grävt fram gamla New Orleans-kompositioner som i
vissa fall aldrig spelats tidigare, ens i USA.