På 1880-talet kom Sandö glasbruk och Sandö
sågverk överens om att gemensamt
bygga skolhus på Sandö. Det blev fyra fastigheter: storskolan, småskolan,
skolkök,
gymnastik- och slöjdsalar samt uthus. Storskolan låg mitt emot nuvarande
Diplomaten.
Efter dåtida förhållanden var folkskolan en förstklassig
skola med moderna lokaler
och undervisningsmetoder.
År 1935 lades de gamla folkskolorna på Sandö, Klockestrand
och Lugnviksstrand
succesivt ner. Skolundervisningen koncentrerades till den nyuppförda centralskolan
i Klockestrand. Den gamla folkskolan på Sandö kom sedan att användas
av
verkstadsskolan och i en av de gamla skolsalarna hade postmästeren fru
Lundberg
(Sven Lundbergs fru) sitt kontor. På övre våningen i f.d. Mauritz
Tennmans
tjänstebostad bodde yrkesläraren Burström med familj. I slutet
av 1940-talet
eldhärjades den gamla skolbyggnaden.
Efter skolhusbranden fick postverket flytta sin versamhet till den lilla folkskolan.
(Ena halvan av skolan revs i samband med Sandöbrobygget).
Karl Emil Markström, Kantor på Sandö 1923-28 berättar:
- I 55 år hade den store tonsättaren vilat i sin
grav, när min tjänstgöring
på Sandö tog sin början.Några år tidigare hade det
kommit ut en ny stadga
för folkskolan. I den fick den unge pedagogen lära sig om ett alldeles
nytt
ämne, Hembygdskunskap. Dessutom skulle Bergspredikan utgöra tyngdpunkten
i
Kristendomsundervisningen, och individens egenart borde på ett helt annat
sätt än förr tillgodoses. Man skulle bibringa eleverna kunskap
om den egna
hembygdens förhållanden och näringsliv. Ute i det fria skulle
hela klassen
då och då samlas för att mera direkt få studera Guds
skapandeverk och inte
enbart inom skolans väggar erhålla sin utbildning. Med det snaraste
begav
jag mig således ned till hyttan för att sätta mig in i åtminstone
det
viktigaste jag borde känna till för att inte "komma till korta
vid provet".
Men när jag nästa dag skulle dela med mig av min nyförvärvade
kunskap började
hela klassen att se mer och mer förbryllad ut. Så säger en av
eleverna:
"Det där kan vi förut. Vi ä' ju där nere nästan
jämt!" - "Ja men då," var
mitt svar, "kan väl ni lära mig i stället!" Och det
gjorde de med den äran.
Så nog var det ett bra exempel på "annorlunda" undervisning!
Knappast kan man väl begära, att Franz Berwalds tonkonst skulle ha
satt
några spår efter sig på hans ö. Därtill är
hans musik säkerligen allför
svår både att förstå och utföra. Men musik fanns
där, i ett flertal former
till och med! Missionskyrkan på platsen hade en riktigt bra blandad kör,
en stråkorkester övade regelbundet och höll god stil, och när
det så
behövdes, på Nykterhetsfolkets Dag t ex, såg och hörde
man en ganska
rutinerad mässingsextett. Det hade inte gått många dagar, förrän
jag
fick uppdraget att leda en manskör. Det var för mig början till
en
oförgätlig tid detta att under fem år få vara tillsammans
med de
trofasta och glada sångarbröderna. Och vilka minnen! Först och
främst
de talrika framträdandena både på hemmaplan och i kyrkor och
profana
samlingslokaler ända från Vibyggerå och ned till Domkyrkan.
Numera är det ganska svårt att samla åhörare
till en musikstund, men före
och i början av radions genombrott fanns en allmän "musikhunger",
som gjorde
att också amatörer som vi möttes av mycken välvilja och
tacksamhet.
En mera vardaglig episod vill jag också bevara från glömskan:
Jag vaknar
tidigt en morgon vid några säregna ljud, som tycks komma från
en punkt nere
i trappan. Der förefaller att vara någonting jag känner igen.
Men något fel
är det i alla fall. Så kommer en av mina goda vänner upp och
säger: "Vi är
här för att gratulera dig, men du hör ju själv hur det låter.
Vi fick inte
med någon första bas. Kom ned och hjälp oss!" - Visst!
Om ett ögonblick
står jag med de andra nere i trappan och hjälper till med att, nu
något
mera fulltonigt hylla födelsebarnet däruppe.- "Ett intressant
fall av
flagrant personlighetsklyvning!" Skulle måhända en av våra
psykologer
utbrista.
Det känns vemodigt, när jag tänker på att många av
de kära sångarkamraterna
lämnat det jordiska. Hur mycket skulle jag inte ge för att få
leva om denna
tid med dem och göra allting så mycket bättre!
Hilding Helgeson berättar:
Mitt namn är Hilding Helgeson och jag är född
på Sandö. Jag föddes i småskolan,
som var den östra byggnaden av de fyra som bildade en fyrkant på
den tiden.
Vi hade en vaktmästarbostad på övre våningen mot storskolan.
I övrigt bodde lärare
i huset, men jag kommer inte ihåg namnen. Vi bodde på skolan till
1936. Då lades
skolan ned och vi flyttade till Killingholmen, där vi bodde till 1941.1942
byggde
min pappa Helmer ett hus på Lugnviksstrand, och dit flyttade vi 1942.
Jag flyttade
från Lugnviksstrand 1948 och gick i en handelsskola i Katrineholm. Har
sedan flyttat
runt i Sverigeoch mesta tiden jobbat inom området informationsbehandling
(IT).
I början av 1900 var min farfar skolvaktmästare på folkskolan
på Sandö och jobbade
i sågverket. Pappa tog sedan över vaktmästarjobbet. Vi bodde
på Sandö till 1937.
1936 började jag på skolan påKlockestrand och gick där
till 1943. Därefter så
jobbade jag på Konsum som biträde under först Årad Anevad
och sedan Johan
Sjölander.På den tiden då folkskolan hade sina lokaler på
Sandö, fanns det fem
olika byggnader grupperade runt en "gräsrundel".
1. Småskolan som låg österut mot Klockestrand.
2. Storskolan, mot "bakpå ön" eller Klondyke. Nuvarande
Diplomaten.
3. Slöjdsal, mot Lundesidan.
4. Lärarbostad, arbetarbostäder och gymnastik. mot nuvarande landsväg
på Sandö.
5. Dasset låg mellan Storskolan och Slöjdsalen mot Lundesidan.
1: Vi hade en vaktmästarbostad på övre våningen i småskolan.
I det huset är
jag född. I övrigt bodde lärare i huset, men jag kommer inte
ihåg namnet.
2: Storskolan (enl vad jag fattat) hade rejält tilltagna klassrum med en
värmekamin mitt i salarna. Uppe bodde lärare. En av dem var Engla
Olsson.
3: I detta huset var sjöjdsalarna och förråd.
4: Här i detta hus fanns postkontoret. Det fanns ochså en samlingssal,
som användes för olika slags möten. Jag fattade det som det också
var en
gymnastiksal, men det kan vara fel. Ovanpå fanns det lärarbostäder
och i
en lägenhet bodde min farfar och farmor (han var då pensionär,
men fick
tydligen bo kvar med farmor där uppe).
5: Mellan husen 1-4 fanns en gräsmatta, som jag tyckte var väldigt
fin.
Den satte en särskild prägel på hela "etablisemanget".
Lennart Bylund berättar:
Storskolan låg mitt emot nuvarande Diplomaten.
Enligt Lennart Bylund skulle då hus 2 vara gymnastiksal, nuvarande
Diplomaten, och Storskolan skulle då vara hus 4.
Kerstin (född Wedin) uppvuxen på Sandö berättar om Diplomaten:
Jag minns ju hur det här huset såg ut innan det
byggdes om. Posten låg i
ett hus bredvid, men närmare gamla E4. I det huset bodde fam. Burström.
I övre delen av Diplomaten var det lägenheter. Bl.a bodde bilmekanikerläraren
Grahn där. När jag var liten var det verkstad eller förråd
i nedre våningen.
Farbror Egon (Ekström) byggde sin båt där och då var jag
dit flera gånger.
Jag kommer inte ihåg, när man byggde lägenheter i nedre plan,
men Svea
och Karl-Erik Emt bodde i den ena. I den andra bodde Elna Westerlund
och hennes mamma i flera år. Innan man byggde om var ingången till
den
nedre våningen mot E4. Mera om Diplomaten:
Den 10 maj 1907 kom 140 militärer till Sandö och 60 till Dal. De skulle
skydda det "Kempeska sågverksimperiet" under Sandökravallerna
år 1907.
Hela Sandö var som en belägrad plats med förbud att landstiga.
Det fiins en
bild som visar militärer intill gymnastkssalen på Sandö. Idag
kallas den
fastigheten för "Diplomaten".
I slutet av 1800-talet började det byggas upp ett nytt
samhälle i Klockestrand
och Lugnviksstrand. Det fanns glasbruk och sågverk på Sandö
som behövde
arbetskraft. Massafabrikerna på Svanö, Hallstanäs, Nensjö,
Kramfors, Sandviken
och Utansjö sysselsatte många människor. Det fanns ett sorteringsverk
på
Granholmen där många hade säsongsanställning. En kraftig
befolkningsökning
och nybyggnad skedde under de tre första decennierna av 1900-talet.
År 1898 köpte Nora kommun ett nyuppfört bostadshus vid Sionsbacken
på
Klockestrand. Det gjordes om till en folk-och småskola och på hösten
samma år
startade undervisningen på den nya Klockestrandsskolan. Den gamla skolan
i
Grubbe fick därmed ett mindre upptagningsområde och år 1923
omvandlades
den till en B:3 skola. Grubbe folkskola lades ner år 1950. Den siste
tjänstgörande läraren i Grubbe var J. Hugo Krooks.
Reportage från Sandö Glasbruks 150-års Jubileum
En fest, som länge lät tala om sig, var den storslagna
festen vid
150-årsjubileet lördagen den 1 septemberår 1900. Det var ett
stort
ögonblick för hela den lilla ön, som högtidsdagen till ära
klätt sig
i sin vackraste skrud. Flaggor, vimplar svajade nära nog överallt
och
åtgärder för en storartad eklärering voro vidtagna
Vid tvåtiden på eftermiddagen samlades de inbjudna i Ebenezerkapellet,
Sandö missionsförsamlings kapell.
Från kapellet tågade medaljörerna i procession till disponetbyggnaden,
företrädda av brukets musikkår, som blåste en marsch.
Senare gav bolaget
middag för ett hundratal personer, medaljörer såväl som
andra inbjudna,
inrättad i Sandö folkskolas skolkök och serverad i gymnastiksalen
samt
arrangerad av källarmästare Arnell i Härnösand. Serveringen
övervakades
av från Stockholm särskild anskaffade vaktmästare, och för
den musikaliska
underhållningen svarade ett likaledes enkom fördetta tillfälle
engagerat
kapell. Den improviserade matsalen var rikt smyckat med flaggor.
På ena fondväggen hade konungensporträtt anbringats och på
den motsatta
en vy av glasbruket och porträtt av dess styrelse, grosshandlaren
J.A. Hedberg, direktör E.A. Enhörning och disponeten Gustaf Lewerentz.
Källa:
Lennart Bylund
Hilding Helgeson
Kerstin (född Wedin)
Karl Emil Markström "Från Ådalar och fjäll, Härnösands
stift 1976"
Torbjörn Fogelberg "Sandö Glasbruk 1750-1928"
Överallt i landet bl.a. i Bjärtrå, Skog och
Nora socken, Ångermanland var
det meddelande av kunskaper i kristendomens stycken, som drev fram
undervisningen i boklig kunskap. De döpta och i den kristna församlingen
upptagna barnet skulle undervisas om dopets betydelse.
Under den katolska tiden var det väl närmast dopritualet, Fader Vår
och
trosbekännelsen och senare även Ave Maria, som skulle inläras
av alla.
Det tillkom föräldrarna, och i händelse av deras frånfälle
faddrarna, att lära
barnen detta och att ha tillsyn om deras fortsatta fostran. Genom katekismi
predikningar skulle prästen sedan fortsätta undervisningen hos de
vuxna.
Så tillkom Luthers katekeser. "Varje församlingsmedlem skulle
undervisas
om vad Gud fodrade av honom, och vad Gud i sin nåd har att skänka".
Det blev därför en angeläget att alla skulle läras att läsa
i bok. Härvidlag
var det föräldrar och målsmän som hade det största
ansvaret. Att i många fall,
särskilt under 1500-talet, blev en uppgift som översteg deras förmåga,
säger
sig självt, då många bland dem själva icke var läskunniga.
Men mot sluttet av
1600-talet, då vi börjar få en närmare inblick i förhållandena,
synes läskunnigheten
blivit ganska allmän.
Kravet på verklig skolundervisning väcktes från
flera håll i vårt land under
senare hälften av 1700-talet, Men då detta innebar anställning
av lärare,
ansågs det inte i flertalet socknar icke kunna ordnas. Dessutom ansågs
det
rätt allmänt vara överflödigt, att allmogen skulle undervisas
i flera ämnen
än katekesen och "att läsa innantill". Detta hade ju föräldrarna
och prästern
kunnat hjälpa de unga med hittills, och mera behövdes icke. Dessutom
skulle klockaren hjälpa till med detta. Men i de flesta fall var klockaren
så
lite avlönad att han måste försörja sig med annat arbete.
"Klockaren skall vara boklärd och kunna sjunga och skrifva"
Klockarens främsta uppgift var att leda sången i
kyrkan; därför passade
endast en person med stark och klar röst till klockare. Var han tillräckligt
musikalisk skötte han även tjänsten som kantor. Klockare har
också
tjänstgjort som skollärare. Den egentliga klockarsysslan liksom
klockartiteln är numera borta, tillämpas möjligen ibland på
organisten (kantorn).
Klockaretjänsten är mycket gammal i vårt land.
Från den tid kyrkan fick
sina första klockor får man väl räkna ursprunget till klockartjänsten.
Till uppdraget att vara ringare lades under tidernas lopp den ena
sysslan efter den andra tills den ursprungliga ringaren blev "klockefar
som allt skall bestyra". Han var framförallt prästens och kyrkans
dräng,
men en dräng som det med tiden stäldes mycket höga krav fodringar
på.
I en gammal klockarstadga för Härnösands stift står att
klockaren skall
vara "boklärd och kunna sjunga och skrifva". Vidare skall han
"församlingens
barn vederbörligen undervisa och tukta". Han hade också det
delikata
uppdraget att hålla "kyrkogården ren från de dödas
ben". Det innebar att
klockaren skulle se till då gravar kastades upp, att benen efter förmultnande
lik lades ned igen.
Kongl. Collegium Medicum - motsvarande vår tids medicinalstyrelse
- utgav
1760 en lärobok, som även avsåg att vara en handledning i sjukvård
för
klockare. I förtalet till denna läkarbok heter det, att klockaren
borde få
"undervisning i de stycker, som han kunde fatta, på det han således
måtte
med trygghet kunna tiena sine sockenbor i deras wanliga siukdomar".
Längre fram i förtalet förklaras, att "hwarje socken bör,
efter Hans Kongl.
Maj:ts nådiga påbud, hafwa klåckare, som kan öppna ådren"
I klockarens många andra uppgifter ingick att övervaka
skurning av kyrkan.
Klockaren skulle också räkna in allt tionde åt prästen,
sköta brevbärningen
mellan prästgårdarna, väcka prästen varje julmorgon och
hjälpa till med
förekommande sysslor hos prästfamiljen. Klockarena hustru gick inte
heller
fri. Hon skulle hjälpa till med bak och andra bestyr vid alla storhelger
och
bjudningar samt stryka prästens mässkjorta. I klockaren tjänst
ingick att
mottaga och anteckna alla anmälningar om dop, vigsel och begravning.
För sitt arbete uppbar klockaren i lön, en kappe korn, en kappe råg
och en
kappe havre av varje lök, dvs hemman. Men lönen kunde variera. Klockaren
måste gå omkring i socknen för att uttaga sin klockarlön.
Klockaren klagade
ofta över att klockarlönen var för låg i anseende till
det arbete han fick
uträtta, men på det örat ville inte sockenmännen lyssna.
Klockaren Hägglund i Sköns socken, Medelpad bar prästgårdens
post under
många år till Sättna prästgård. Längre fram
i tiden ingick det också i tjänsten att
sköta sockenbornas post, som han delade ut varje söndag.
Att dela ut post ingick i klockarens åtagande i många socknar längre
fram i tiden.
En gammal sed var att klockaren skulle väcka prästen varje julmorgon
i tid,
ty julottan började klockan fyra i vissa socknar.
I Sköns socken i Medelpad fick klockaren Hägglund
följa med prosten
Backlund på hans resor och ansvara för att hålla eld i prostens
väldiga rökpipa.
När den slocknade eller skulle tändas efter en ny stoppning, fick
klockaren
kila in i närmaste gård efter vägen för att få den
tänd vid den öppna spisen.
Under vägen tillbaka till den i åkdonet väntande måste
han röka den för att
elden inte skulle slockna. Vinter och sommar, år efter år fick klockaren
sida
vid prästens sida och vakta elden i pipan. Inträffade resorna under
klockarens skoltjänstgöring var det bara att skicka hem barnen för
den dagen.
Källa: "Ur Skönsbygdens historia". Klockaren
i äldre tid. Reinhold Olsson
"Nora i Ångermanland" Folkundervisningens historia i Nora. Oscar
Parkman
bild 1 |
Ebeneserkyrkan på Sandö
Läge:
Sandön, Bjärtrå socken, Kramfors kommun. Det exakta läget
är klart,
kyrkan har legat nära krönet av berget söder om vägen över
ön. Se bild 1
Fastighetsbeteckning: Sandö 2:5.
Det var storslagna tempel som byggdes kring Ångermanälven
under
1800-talets väckelse bland sågverksarbetarna.
De uppfördes av församlingar tillhörande Missionsförbundet
och
Baptistsamfundet. Flera av dessa stora bönhus är rivna, till exempel
det
stora Ebeneserkapellet på Sandö där årliga sommarkonferenser
samlade
hundratals besökare ända in på 1950-talet. Men ett av dem står
kvar -
Det är Nyadals missionshus från 1905, ett missionshus som tar andan
ur
besökaren där det uppenbarar sig på en bergknalle nära
Högakusten-bron.
Kapellet tjänade många generationer Sandöbor.
På en av Sandös högst belägna platser uppfördes
år 1886 ett missionskapell.
Under 1800-talet och ett stycke in på 1900-talet var det vanligt att man
gav
kyrkor och kapell bibliska namn, som i regel anknöt till någon viktig
tilldragelse
i gamla testamentet. Bönhuset på Sandö var inget undantag, det
fick namnet
Ebeneser. Ordet är hebreiskt och betyder hjälpstenen. Valet av det
namnet
angav med all sannolikhet missionsvännernas målsättning med
sitt bönehus
uppe på berget.
Glasblåsaren och frikyrkomannen Franz Grundel var en av initiativtagarna
till
bildandet av Sandö Brödraförsamling år 1882. (Svenska Missionsförbundet).
Han var också en av drivkrafterna bakom byggandet av Ebeneserkyrkan år
1886.
Nog utgjorde den en ståtlig anblick, den gamla Ebeneserkyrkan på
Sandö med
sitt lilla, sturska torn som strävar mot skyn och den inbjudande verandan
med
sitt vitmenande träräcke.
År 1959 rev man den vackra Ebeneserkyrkan Att byggnaden rönte detta
öde
berodde till en del på att Sandö glasbruk lagts ned 1929 och missionsverksamheten
förde en tynande tillvaro och till en del på att kyrkans friska virke
behövdes för
uppförande av det nya kapellet i Klockestrand. Därmed försvann
en av de sista
stora 1800-tals träkapellen, vilket var synd, då ingen byggnadstyp
torde representera
Ådalens träepok så väl som dessa.
När Ebeneser revs flyttades Sandökonferensen till Utviksgården i Nora.
Det var inte enbart religiösa högtider som förekom på
Ebeneser utan även profana
som t.ex. Sandö glasbruks 150-årsjubileum år 1900, då
Patriotiska sällskapets
medaljer utdelades till trotjänare vid Sandö glasbruk. Kapellet var
rikt dekorerat
med grönt och blommor. Akten öppnades med att fru Hedvig Lewerentz
med
ackompanjemang av herr Henning Mankell sjöng solo Davids 24:e psalm av
Wennerberg 'Gören portarne vida' varefter prosten Nordberg i Bjärtrå
med
utgångspunkt från v. 9 i samma psalm höll en kort betraktelse,
varunder han
påminde om, att, 'om Herren icke bygger huset, så arbeta de fåfängt
som därpå
bygga', och särskilt framhöll betydelsen av Guds välsingnelse
för varje företag.
Härefter sjöng fru Lewrentz psalmen 'Min själ längtar efter
Herrens gårdar'.
Före medaljutdelningen höll landshövding Ryding ett tal till
medaljörerna.
Därefter uppropades medaljörerna och medaljerna fästes på
deras bröst av
fru Hedvig Lewerentz.
"Det var hos glasblåsare C F Tejler som Sandöförsamlingen
höll sina första
sammankomster innan man hade någon egen lokal att samlas i. Man höll
tillfälligt
också möten i en skolsal under en tid då man kunde disponera
folkskolan, innan
den stängdes av lärare och präst. I takt med församlingens
ökande antal medlemmar
blev man trångbodd och behövde ett gemensamt andligt hem. Församlingen
framställde vörsamt hos disponenten på Sandö Glasbruk,
Gustaf Adolf Lewerentz,
om på tomtmark där man kunde förverkliga sina byggplaner. En
nyttjanderätt
som skulle gälla så länge som kristlig verksamhet förekom
på ön. Man framställde
vördsamt erkännandets tack och förståelse för församlingens
situation.
Disponenten S Grapengriesser på Sandö Sågverksbolag hade samma
fina
förståelse att hjälpa, och han kunde genom att låta församlingen
inköpa virke
för priser långt under marknadsläge hjälpa församlingen
till att våga utmaningen
av en byggnation. I juli månad kunde man sätta igång med byggandet
av det som
skulle bli det älskade "Ebeneser" på Sandön. Den 19/9
-86 var bygget så färdigt
att man kunde hålla sitt första möte som blev ett stort och
välbesökt missionsmöte
därstädes, under eget tak. Allt virke hade burits upp till byggplatsen,
enda möjliga
transportsättet. Man hjälptes åt på ön både
troende och icke troende i denna
gemensamma ansträngning att forsla virket från brädgårdens
staplar till
byggnadstomten. 1895 utfördes en tillbyggnad beståendes av rum i
övervåningen
samt trappuppgång. Även 1902 utfördes en tillbyggnad av kök,
expeditions- och
gästrum samt pastorsbostad. Man hade då en fastighet värd 6000:-
samt ett uthus
värt 1000:-. Elektricitet installerades så tidigt som 1914. 1923
gjordes den slutliga
om- och tillbyggnaden då stora salen fick sin fulla längd och rymlighet.
Missionshuset stod på ofri grund och man kunde den 28 oktober -47 få
äganderätten till tomtmarken genom gåvobrev av Landstinget.
I samband med
uppförandet av Klockestrands missionskyrka (1961) revs Ebeneser, för
att virket
skulle kunna användas vid nybygget. Tomten försåldes 1974 till
Bostadsstyrelsen
för 5000:-"
Byggnadsmaterial: -Trä
Verksamhet i byggnaden: - Gudstjänster, söndagsskola, ungdomsverksamhet,
sångkör, Sandökonferenserna.
Källor:
"Jubileumsberättelse Klockestrands Missionsförsamling etthundra
år
6/10 1882 -16/10 1982" av Herbert Svensson m.fl.
"Höga Kustens Heliga Mark" /Härnösands Folkhögskola/Fred
Nilsson
Ivar Åkerlund
"Sandöverken i gamla kort" Lennart Bylund
"Sandö Glasbruk 1750 - 1928" Torbjörn Fogelberg
"Muntlig tradition"
Resumé:
De finns där på varje ort längs vägen. Missionshus,
bönhus, kapell och kyrkor.
För några årtionden sedan var de brännpunkter i samhället.
Det nya Sverige växte
fram. Ett industrisamhälle med demokratiambitioner och med människor
som själva
bestämde över sina liv. Som tog ansvar för sin tro och sin framtid.
I missionshusen
gjorde man det i förening med andra. En del av husen står stolta
kvar i en ny värld.
Andra förfaller och äts upp av tiden. Många har fått tjäna
på annat sätt, blivit bostäder
och stugor. I flera hus firas fortfarande gudstjänst. Missionshusen har
en märkvärdig
historia att berätta.
Läs mer om missionshusen i Kramfors och Härnösands
kommuner:
"Höga Kustens Heliga mark" - Härnösands Folkhögskola:
www.harnosand.fhsk.se/missionshus
Olle Gustafsson framför "Vårens ögon"
"Vårens ögon".
Konstnären Olle Gustafsson berättar om när han
fann sitt tidiga motiv.
"Det var vår och jag gick där hemma på tomten, så
lycklig över att livet höll
på att återvända. Blommorna hade börjat komma och jag
fick syn på det
där blå havet. Det var ett tecken, ett Guds tilltal att det fanns
så mycket
att glädja sig åt".
Olle berättar innerligt om hur det tog tid innan han kom
på hur han
ville avbilda sin syn, underifrån, för att visa blommornas kraftiga
strävan mot ljuset.
"Jag kröp närmare och närmare och till slut låg jag
där och bokstavligen
kysste blommorna, så glad över att se denna bild av livet. En granne
såg
mig genom fönstret och ringde till Bojan på jobbet och sa att nu
är det
illa ställt med Olle. Han ligger med näsan rakt ner i gräset".
Nu backar vi till ungdomsåren. Olles lust stod till det
estetiska. Tog
sånglektioner samtidigt med Alice Babs, Jan Sparring ocg Margareta
Hallin hos professor Ragnar Hultén och tillbringade mycket tid hos
formgivarna och konstnärerna i Gustavsberg där han bodde.
Fästmön Bojan hade intresset åt annat håll: Hon skulle
bli
baptistpastor. Då fanns evangeliets berättelser inte alls i Olles
värld.
Vägen dit beskriver Olle så här.
"Jag var malaj på K1 i Stockholm och när jag
städade efter en blöt fest
på mässen sopade jag upp en liten bok. Den var vackert ultramarinblå.
Nya testamentet stod det, och alldeles oläst var den. Den ska jag ge
svärfar, tänkte jag, och stoppade den innanför rocken".
"Men svärfar, baptisten, tyckte att han hade biblar så det räckte.
Ta den du Olle och bläddra i den någon gång, läs ett ord
då och då,
sa han". Olle började slå i den ultramarina. Och blev gripen.
Den ultramarina färgen fanns tidigt i Olles medvetande.
Olle började läsa på bibelskola medan Bojan
läste klart.
Sedan flyttade de till Köpmanholmen utanför Örnsköldsvik.
Bojan blev
den första kvinnliga baptistpastorn i Ångermanland. Hon predikade
och han sjöng. Hon var den lågmälda, han den uttryckfulla. Tillsammans
bildade de ett bra team. Tre församlingar delade på deras tjänster.
Med tiden fick Olle allt fler uppdrag som en pastor skulle
ha. Bl.a
begravningar och sjukbesök. Saker som han inte kunde säga nej till
Han började känna sig mer och mer sliten.
Det kom en kallelse från församlingen i Vimmerby,
som ville att de skulle
komma ner och provpredika. Bojan och Olle arbetade hårt in i det sista.
Vid ett sjukbesök i Örnsköldsvik segnade Olle ner i trappan.
Det var andra
gången på kort tid det hände. Läkaren hade ett allvarligt
samtal med honom.
Flytten till Vimmerby ställdes in. En sommarstuga i Bojans
hemtrakter i
Klockestrand blev deras nya hem.
Bojan fick arbete på Biståndsutbildningsnämnden på Sandö,
vilket gav
bröd till tvåbarnsfamiljen. Olle började måla. Träffade
den expressive
Malte Nyberg Tolv som han fick gå i lära hos i fyra år. När
Olle visade sina
tidiga tavlor för honom sa han "uuh, vad hemskt, häll lacknafta
över alltihop!"
Olle hittade så småningom sina egna uttryck. Mycket
collage, färgsprakande
landskap inspirerande från hans barndom och ansikten, som han funnit i
allt
från äpplen till psalmböcker. Men det är de mustiga blåsippsmotiven
han
har blivit mest känd för. Blåsipporna som hjälpte honom
tillbaka till livet.
Olle fick med tiden råd att bygga en ateljé på
tomten, ett vacker
kapellliknande timmerstuga. Men den blev snart för liten.
I mitten av 1990-talet blev den stora skolan vid älven
i Klockestrand
till salu. Där har nu familjen sin verksamhet. Sönerna med sportaffär
och
tryckeri i nedre våningarna. I övre våningarna har Olle sin
ateljé och konstsalar.
Ett museum över det nedlagda glasbruket på Sandö, där Bojans
far arbetade
tills det lades ner. Tidigare hade även Bojans farfar och farfarsfar arbetat
vid
glasbruket. Glasbruket som gav försörjning åt hela byggden,
men tvingades
upphöra när det maskintillverkade glaset tog överhand. Bojans
far fick nytt
arbete på porslinsfabriken i Gustavsberg. Där Bojan och Olle träffades.
Olle berättar hur han trivs i den stora, ljusa ateljén,
hur nöjd han är med det
liv och hans familj fått. Han har svårt för den ökande
egoismen ute i samhället,
missundsamhet, girighet och avundsjuka. Han tycker inte att han passar in
längre därute. "Men här i ateljén mår jag så
bra".
Fortfarande efter ca 35 år söker han nya sätt
att avbilda vårens förebådare.
När jag lämnar Olle efter samtalet ser jag en liten målning
som han har
arbetat med under dagen. En fantastisk vacker liten målning:
"Vårens ögon" - Blåsippor.
Gör ett besök hos
Konstnär Olle Gustafsson Älvgården Liavägen 2 872 64 Sandöverken |
Källa:
Personligt samtal.
Kyrkans tidning 2-8 sept. 2004, art. Lars Rindeskog
Sommar över Sverige 1936.
Också över sågverkssamhället Holmsund
lyste solen den här söndagen.
Vi var på väg mot skeppningshamnen vid Umeåälvens utlopp,
jag och
pappa. Och mötte då en jätte, tatuerad likt en färgplansch,
som drog en
kärra med ett stort träkar på. Han sökte en brunn med rent,
friskt vatten
och pappa gav besked om Rehnbäckspumpen strax intill.
Väl i hamnen började vi gå längs kajen
och titta på alla lastfartygen,
med virkespråmarna från brädgården utefter sidorna. Plötsligt
stod
vi vid en liten segelbåt, en ganska sällsynt syn i skeppningshamnen.
En liten jolle vaggade vid aktern, men ingen syntes till ombord.
På kajen däremot var det folk, och några badade vid segelbåten.
Man hoppade från kajen, dök och plaskade och det var rop och
glädjeskrik.
Då kom det upp en allvarsman från segelbåtens
ruff. Hans hjässa var
skallig, han bar pincené som blixtrade i solen, hade en skäggvalk
under näsan och var iförd något som kallades morgonrock, sa
pappa
efteråt. Mannen blängde bistert mot de badande.
Då, genom stojet, hördes åter skramlet ifrån jätten
med kärran som vi
mött vid Rehnbäckspumpen. Vattenkaret var skippfullt nu, det såg
jag.
I samma stund ljöd Rösten, likt en dånande signal, från
segelbåten:
- Hör UPP!
Det blev tyst. Då såg jag mannen lyfta ena armen och ödesdigert
peka
likt en Karl XII upp mot Umeåälvens lopp.
- Ni badar, återtog den starka rösten, i en KLOAK, gott folk!
- Jag ska förklara för er, fortsatte han, med samma högtalarröst.
Den här
älven som ni badar i passerar Umeå med alla stadens avloppsledningar.
Och från lasarettet kommer infekterat sjukhusrens. Så välj
ett renare
vatten att bada uti!
I den totala stillhet som uppstått tog mannen av sin
pincené och
morgonrock. Med en kraftig kulmage över ett par knälånga svarta
simbyxor klättrade han sedan ner i den lilla jollen vid segelbåtens
akter och lade sig på rygg ijollens botten.
Den tatuerade jätten, med kärran och vattenkaret mitt för jollen,
tog nu en hink av Rehnbäckspumpen vatten och slängde över mannen
där han låg. Denne gav till ett vrålrop: Stopp!
Och pappa skrattade, han visste ju att Rehnbäckspumpens vatten inte
bara var skärgårdens godaste, det var också det kallaste. Men
mannen
gav sig inte. Tyst och sammanbitet sa han:
- Fortsätt.
När karet var tomt var jollen i stället vattenfylld och jätten
segade
mannen upp på kajen. Med en hand som darrade tog denne emot den
cigarett som pappa bjöd honom på och sa sedan:
- Kom det ihåg, gott folk, att ska man bada ska man göra det i renligt
vatten.
Jätten gav honom hans pincené och morgonrock. Båda
klev ombord på
segelbåten. Vi hjälpte till att kasta loss och långsamt gled
den lilla vackra
båten ut på älven. Och sedan jätten hissat segel, försvann
den stiligt
ut mot Bottenhavet.
- Vem var det där, frågade jag pappa på vägen hemåt.
Och pappa sa:
- Det där, det var allt själva Lubbe, det!
Det var alltså Lubbe Nordström, reportern och författaren, som
var på
rekognosceringstur för ett blivande gigantiskt samhällsreportage,
ett
journalistiskt mästerverk från förra seklet med det oförglömliga
och
adekvata namnet LORT-SVERIGE!
Källa:
Sundsvall Tidning: Kultur & Nöje 2005-07-31. art. Ola Svensson